6 reguli de etichetă pe care trebuie să le respecți pe rețelele de socializare
Când stai în fața ecranului computerului sau folosești telefonul și tableta pentru a naviga pe rețelele de socializare poți avea impresia că ești complet liber. Doar pentru că poți spune orice nu înseamnă că trebuie să și faci acest lucru. Descoperă regulile de etichetă pe care trebuie să le respecți online.
„Așezați în fața unui ecran impersonal oamenii au tendința de a uita că interacționează cu alte persoane și ar putea spune lucruri pe care nu le-ar exprima în cadrul contactului direct”, potrivit dr. Diane Gottsman, pshiholog. Realitatea este că rețelele de socializare reflectă un anumit tip de interacțiune în plan social. Poate că nu par condiții identice cu viața reală, dar de fapt ești conectat cu persoane diferite, iar regulile de etichetă sunt asemănătoare cu interacțiunile zilnice. Înainte de a comenta sau de a posta ceva întrebă-te dacă i-ai spune același lucru direct persoanei în cauză sau dacă ai susține conținutul postării în fața prietenilor sau colegilor de la serviciu.
Iată ce reguli de etichetă trebuie să aplici când utilizezi rețelele de socializare:
1. Nu te purta diferit online față de ceea ce faci zilnic
„În viața de zi cu zi te-ai apropia la întâmplare de cineva pentru a-i cere o favoare? Ai vorbi tot timpul despre tine fără să te intereseze ce au de spus ceilalți? Ai iniția o conversație cu persoane străine fără să te prezinți mai întâi? Ai accepta un cadou fără să mulțumești? Astfel de comportamente sunt nepoliticoase și online, și în viața reală și este cazul să le eviți”
, recomandă dr. Margaret Page, psiholog.
2. Nu eticheta la întâmplare și nici în mod negativ
Persoanele etichetate într-o anumită postare primesc o notificare în momentul în care se întâmplă acest lucru. Asigură-te că ai un scop pozitiv și că nu deranjezi și nici nu încalci dorințele lor. De asemenea, evită să etichetezi pe cineva în comentariile negative. Indiferent dacă v-ați certat sau dacă te deranjează ceva ce a făcut nu este cazul să agravezi problema printr-o confruntare online. Discutați față în față orice aspect problematic. Nu eticheta nici persoanele pe care nu le cunoști bine, ci așteaptă să fiți prieteni și în viața reală pentru a recurge la acest gest.
3. Creează un cont separat pentru atribuțiile de serviciu
Multe profesii necesită și o prezență online. Specialiștii îți recomandă să-ți faci un cont separat destinat exclusiv activității profesionale. Partenerii de afaceri sau managerul tău probabil că nu vor fi interesați de glumele pe care le faceți tu și prietenii tăi în comentariile la diferite postări și nici de pozele amuzante sau bizare din vacanțe. Chiar dacă jobul tău nu-ți impune să fii prezent în mediul online este bine să separi persoanele de contact din plan profesional de prieteni și familie și cea mai simplă metodă de a face acest lucru este utilizarea a două conturi diferite.
4. Nu trimite cereri de prietenie persoanelor pe care nu le cunoști
În primii ani după lansarea rețelelor de socializare nu era deloc neobișnuit să se trimită cereri de prietenie la întâmplare, dar acum nu mai este un gest apreciat datorită problemelor legate de securizarea conturilor și protecția informațiilor postate. Chiar dacă nu te deranjează să primești cereri de prietenie de la necunoscuți nu poți presupune că este în regulă și pentru ceilalți. „De fiecare dată când trimiți o cerere de prietenie include și un mesaj în care te prezinți”, recomandă dr. Page.
5. Rămâi offline când ești nervos
Dacă ești supărat sau furios ia-ți un interval de relaxare înainte de a intra pe rețelele de socializare. Nu este niciodată o idee bună să te lași dominat de furie pentru că ai putea ajunge să faci comentarii sau să trimiți mesaje pe care le vei regreta. „Rețelele de socializare nu trebuie utilizate în momentele în care ești nemulțumit sau enervat. Chiar dacă te simți îndreptățit să te plângi de un anumit aspect fă o pauză de 30 de minute, gândește-te bine, apoi revino online”, spune dr. Gottsman.
6. Fă capturi de ecran în mod responsabil
„Când trimiți cuiva un email, un mesaj pe Facebook, Twitter sau Instagram se presupune că tot ce discutați rămâne între voi. Postarea unei capturi de ecran din cadrul discuției pe care ați avut-o va eroda relația voastră în plan personal și profesional și va indica și altor persoane că nu ești demn de încredere. Nu posta capturi de ecran cu excepția cazului în care cealaltă persoană și-a dat permisiunea în scris”, recomandă dr. Chelsea Kulkas, psiholog.