Invata sa asculti...
Iata cateva sfaturi pe care ni le ofera psihologul Roxana Carpiuc pentru a imbunatati modul in care ascultam:
1. Mai intai, asculta ce spune persoana care iti vorbeste, fara sa anticipezi ceea ce vei spune la randul tau. Gandeste-te la ce ti se transmite. Pe cat posibil, in context.
2. Ca sa asculti, trebuie sa intelegi, iar pentru a intelege trebuie sa pui intrebari. Demonstreaza interes cerand mai multe detalii acolo unde se poate, in masura in care te ajuta sa intelegi mai bine ce se intampla. Foloseste cuvinte pe care le foloseste si interlocutorul; confirma faptul ca ai inteles ce ti s-a transmis: "Asa este", "Inteleg", "Ceea ce vrei sa spui este ca..." etc.
3. Nu este absolut necesar sa faci judecati de valoare atunci cand comunici. A asculta nu cere automat o confirmare sau o infirmare a mesajului transmis. Tocmai de aceea e mai bine sa lasi propriile "filtre" deoparte.
4. O ascultare activa inseamna sa fii atent cu toata fiinta la interlocutorul tau. Acest lucru presupune sa nu mai faci si altceva simultan, sa nu ai o atitudine plictisita (sa te joci cu un pix, de exemplu) si sa eviti pozitiile inchise ale trupului (adica bratele incrucisate, picior peste picior, baricadat in spatele biroului etc.). Priveste direct persoana care vorbeste, fara a o fixa insa! Privirile fixe pot sacai sau nelinisti un interlocutor. Arata-i ca il asculti, nu ca vrei sa-l intimidezi. Pastreaza o pozitie a corpului adecvata: apropiata de a vorbitorului, dar in acelasi timp evita sa-i invadezi spatiul personal.
5. Pe cat posibil nu intrerupe interlocutorul, mai ales nu frecvent - vei da impresia ca de fapt nu vrei sa-l asculti.
Pune intrebari deschise. Si ele demonstreaza interes, pentru ca astfel determini interlocutorul sa vorbeasca. In plus, cu un mic rezumat al ideilor acestora, nu numai ca iti fixezi mai bine in minte ceea ce ai auzit, dar demonstrezi cu atat mai mult ca ai fost atenta si ca ai inteles ceea ce a spus acesta.
Site-ul Rogerdarlington.co.uk mai prezinta o idee destul de interesanta. Roger Darlington este un specialist in comunicare si ofera cateva ponturi in acest sens, iar ultimul, desi mai putin cunoscut si aproape paradoxal, este la fel de important: trebuie sa stii si cand anume sa nu mai asculti. Cateodata este chiar mai indicat sa nu asculti: de exemplu, daca se profita de amabilitatea ta si esti incarcata cu problemele altora sau de barfe. Cand apar astfel de situatii, retrage-te. A fi un bun ascultator nu este echivalent cu a fi psihologul tuturor.