Katalin Varga, intre viol si razbunare
Katalin Varga a trait, in urma cu 11 ani, drama vietii ei. In timp ce facea autostopul a fost racolata de doi barbati si violata la marginea unui oras.
Katalin Varga a trait, in urma cu 11 ani, drama vietii ei. In timp ce facea autostopul a fost racolata de doi barbati si violata la marginea unui oras. In urma agresiunii, femeia a ramas insarcinata, copilul fiind reunoscut de sotul ei, care nu a aflat de chinul prin care a trecut Katalin.
11 ani mai tarziu, trecutul revine in actualitate, iar femeia este izgonita de sotul ei, care considera ca a fost inselat. Pusa in fata unei situatii fara iesire, femeia nu se gandeste decat la razbunare. Isi ia baiatul si pleaca in cautarea celor care i-au facut atat de mult rau.
Astfel, cei doi incep un drum cu o destinatie sumbra, satul Miercurea Iadului, calatorind prin locuri pe care Katalin nu a vrut sa le mai vada vreodata. Ajunsi la destinatie, Katalin il gaseste pe unul dintre barbatii pe care vrea sa se razbune si il seduce in timpul unei petreceri. Desi imaginea ii este familiara, barbatul nu o recunoaste. In ultimele clipe ale vietii, inainte sa fie omorat cu brutalitate de Katalin, acesta afla adevarul.
Planul ei nu se termina aici. Antal, violatorul, s-a mutat in alt sat. Plecarea brusca a femeii este considerata suspecta de catre sateni, iar cumnatul victimei si prietenii sai vor porni pe urmele lui Katalin foarte curand. Orban incepe sa suspecteze ca adevaratul motiv al calatoriei nu e bunica bolnava si devine din ce in ce mai nemultumit.
In cele din urma, Katalin ajunge in satul unde traieste Antal, dar constata cu stupoare ca este un om complet diferit de cel pe care si-l aminteste ea. Acum un barbat foarte politicos si bun, Antal traieste o viata simpla alaturi de sotia sa, Etelka. Orban se imprieteneste cu Antal si cei doi incep sa petreaca din ce in ce mai mult timp impreuna, fapt ce ii ingreuneaza lui Katalin decizia de razbunare.
Productia cu un buget minim, la care s-a lucrat mai bine de patru ani de zile, este o coproductie romano-britanica, regizata de Peter Strickland si produsa de Tudor si Oana Giurgiu.
Filmarile s-au desfasurat in apropiere de Sf Gheorghe si Miercurea Ciuc si au fost realizate cu o echipa restransa si un buget de productie minimal. In 2009, filmul obtine Ursul de Argint pentru contributie artistica deosebita la Festivalul de la Berlin. Dupa 23 de ani, este primul premiu castigat la Berlinala de un film de lung-metraj cu participare majoritar romaneasca, de la "Pas in doi" al lui Dan Pita, premiat cu o mentiune speciala a juriului in 1986.
De asemenea, "Katalin Varga" mai are in palmares Marele Premiu la Festivalul de la Copenhaga, Premiul de regie la Festivalul de Film din Muntenegru, Marele Premiu la Festivalul de Film din Piestany (Slovacia) si Premiul pentru cel mai bun film strain in cadrul Festivalului International de Film de la Calgary, Canada. Actrita Hilda Peter - Katalin Varga (de la Teatrul Maghiar din Cluj) a fost si ea recompensata cu Premiul pentru cea mai buna interpretare, in cadrul celei de-a saptea editii a Festivalului de Film de la Bruxelles, precum si cu trofeul Golden Orange la Festivalul de Film din Antalya.
Recent, filmul a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, sectiunea Descoperirea Europeana a Anului, gala care va avea loc pe 12 decembrie, in Ruhr Metropolis, Germania.
Un asemenea succes nu putea fi trecut cu vederea de presa din strainatate. Les Inrockuptibles titreaza: "Britanicul Peter Strickland a realizat primul sau film romanesc de parca ar fi fost nascut in Carpati. Cineastul imbratiseaza folclorul local fara sa cada in popular, urmarindu-si eroina cu camera de filmat de pe umar, vanand peisaje de basm primitive, unul dupa altul, cu incapatanare si nerabdare. In rolul principal, actrita Hilda Peter este sublima".
Acelasi registru este urmat si de publicatia Le Figaro, care noteaza: "Daca cinema-ul este arta fetelor, cum spunea Dreyer, Katalin Varga le ofera pe cele mai magnifice incepand cu cea a Hildei Peter, actrita de teatru de origine romana de o intensitate fascinanta. Ea trece prin film precum o forta, rascolind pamantul si cerul, tulburand pacea pe care o credea dobandita, uitarea care acoperise greseala si prezentand la un nivel inalt chestiunea justitiei, durerii si a reparatiilor".
"O lucrare puternica, tulburatoare, impresionanta, stapanita, care se desfasoara intr-un cadru natural somptuos”, este descrierea pe care celebra publicatie La croix i-o atribuie peliculei, adaugand totodata ca arta lui Peter Strickland consta in a sugera violenta, in a instala o atmosfera de amenintare tacuta intr-un decor bucolic. „Stilul sau e format din planuri lungi, statice, admirabile, montaj elegant, pauze discrete de tonalitate, imagine vie si coloana sonora care atinge experienta senzoriala", noteaza criticul de film Jean-Claude Raspiengeasse.
"Scena de revelatie – filmata superb, in timpul unei plimbari cu barca, - care se desfasoara prin ea insasi si se inchide intr-un nod curgator de cuvinte, va ramane in istoria cinema-ului", isi incheie criticul comentariul.
11 ani mai tarziu, trecutul revine in actualitate, iar femeia este izgonita de sotul ei, care considera ca a fost inselat. Pusa in fata unei situatii fara iesire, femeia nu se gandeste decat la razbunare. Isi ia baiatul si pleaca in cautarea celor care i-au facut atat de mult rau.
Astfel, cei doi incep un drum cu o destinatie sumbra, satul Miercurea Iadului, calatorind prin locuri pe care Katalin nu a vrut sa le mai vada vreodata. Ajunsi la destinatie, Katalin il gaseste pe unul dintre barbatii pe care vrea sa se razbune si il seduce in timpul unei petreceri. Desi imaginea ii este familiara, barbatul nu o recunoaste. In ultimele clipe ale vietii, inainte sa fie omorat cu brutalitate de Katalin, acesta afla adevarul.
Planul ei nu se termina aici. Antal, violatorul, s-a mutat in alt sat. Plecarea brusca a femeii este considerata suspecta de catre sateni, iar cumnatul victimei si prietenii sai vor porni pe urmele lui Katalin foarte curand. Orban incepe sa suspecteze ca adevaratul motiv al calatoriei nu e bunica bolnava si devine din ce in ce mai nemultumit.
In cele din urma, Katalin ajunge in satul unde traieste Antal, dar constata cu stupoare ca este un om complet diferit de cel pe care si-l aminteste ea. Acum un barbat foarte politicos si bun, Antal traieste o viata simpla alaturi de sotia sa, Etelka. Orban se imprieteneste cu Antal si cei doi incep sa petreaca din ce in ce mai mult timp impreuna, fapt ce ii ingreuneaza lui Katalin decizia de razbunare.
Pelicula premiata de greii cinematografiei mondiale
Productia cu un buget minim, la care s-a lucrat mai bine de patru ani de zile, este o coproductie romano-britanica, regizata de Peter Strickland si produsa de Tudor si Oana Giurgiu.
Filmarile s-au desfasurat in apropiere de Sf Gheorghe si Miercurea Ciuc si au fost realizate cu o echipa restransa si un buget de productie minimal. In 2009, filmul obtine Ursul de Argint pentru contributie artistica deosebita la Festivalul de la Berlin. Dupa 23 de ani, este primul premiu castigat la Berlinala de un film de lung-metraj cu participare majoritar romaneasca, de la "Pas in doi" al lui Dan Pita, premiat cu o mentiune speciala a juriului in 1986.
De asemenea, "Katalin Varga" mai are in palmares Marele Premiu la Festivalul de la Copenhaga, Premiul de regie la Festivalul de Film din Muntenegru, Marele Premiu la Festivalul de Film din Piestany (Slovacia) si Premiul pentru cel mai bun film strain in cadrul Festivalului International de Film de la Calgary, Canada. Actrita Hilda Peter - Katalin Varga (de la Teatrul Maghiar din Cluj) a fost si ea recompensata cu Premiul pentru cea mai buna interpretare, in cadrul celei de-a saptea editii a Festivalului de Film de la Bruxelles, precum si cu trofeul Golden Orange la Festivalul de Film din Antalya.
Recent, filmul a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, sectiunea Descoperirea Europeana a Anului, gala care va avea loc pe 12 decembrie, in Ruhr Metropolis, Germania.
Ce spune presa din strainatate?
Un asemenea succes nu putea fi trecut cu vederea de presa din strainatate. Les Inrockuptibles titreaza: "Britanicul Peter Strickland a realizat primul sau film romanesc de parca ar fi fost nascut in Carpati. Cineastul imbratiseaza folclorul local fara sa cada in popular, urmarindu-si eroina cu camera de filmat de pe umar, vanand peisaje de basm primitive, unul dupa altul, cu incapatanare si nerabdare. In rolul principal, actrita Hilda Peter este sublima".
Acelasi registru este urmat si de publicatia Le Figaro, care noteaza: "Daca cinema-ul este arta fetelor, cum spunea Dreyer, Katalin Varga le ofera pe cele mai magnifice incepand cu cea a Hildei Peter, actrita de teatru de origine romana de o intensitate fascinanta. Ea trece prin film precum o forta, rascolind pamantul si cerul, tulburand pacea pe care o credea dobandita, uitarea care acoperise greseala si prezentand la un nivel inalt chestiunea justitiei, durerii si a reparatiilor".
"O lucrare puternica, tulburatoare, impresionanta, stapanita, care se desfasoara intr-un cadru natural somptuos”, este descrierea pe care celebra publicatie La croix i-o atribuie peliculei, adaugand totodata ca arta lui Peter Strickland consta in a sugera violenta, in a instala o atmosfera de amenintare tacuta intr-un decor bucolic. „Stilul sau e format din planuri lungi, statice, admirabile, montaj elegant, pauze discrete de tonalitate, imagine vie si coloana sonora care atinge experienta senzoriala", noteaza criticul de film Jean-Claude Raspiengeasse.
"Scena de revelatie – filmata superb, in timpul unei plimbari cu barca, - care se desfasoara prin ea insasi si se inchide intr-un nod curgator de cuvinte, va ramane in istoria cinema-ului", isi incheie criticul comentariul.