Orice concurs are învingătorii şi perdanţii săi, dar unii reuşesc "performanţa" de a pierde înainte de start. Actuala ediţie a Eurovisionului confirmă multe din aşteptările specialiştilor şi publicului, dar a furnizat şi câteva exemple negative în materie de calitate muzicală. Ca de obicei, Suedia, Germania, Norvegia, Danemarca, Olanda, Grecia, ţări cu mare tradiţie muzicală şi cu experienţă în concurs, sunt la înălţime, urmate de câteva surprize plăcute, precum Serbia, Ungaria, Islanda, Malta sau Slovacia. Câteva ţări au mizat însă greşit pe melodii slabe, pe concurenţi fără voce sau pe bizarerii, în încercarea de a fi altfel. Şi chiar au reuşit, dar nu aşa cum şi-ar fi dorit. San Marino şi Muntenegru, de pildă, au venit cu cele mai slabe melodii.
Orice concurs are învingătorii şi perdanţii săi, dar unii reuşesc "performanţa" de a pierde înainte de start. Actuala ediţie a Eurovisionului confirmă multe din aşteptările specialiştilor şi publicului, dar a furnizat şi câteva exemple negative în materie de calitate muzicală.
Ca de obicei, Suedia, Germania, Norvegia, Danemarca, Olanda, Grecia, ţări cu mare tradiţie muzicală şi cu experienţă în concurs, sunt la înălţime, urmate de câteva surprize plăcute, precum Serbia, Ungaria, Islanda, Malta sau Slovacia. Câteva ţări au mizat însă greşit pe melodii slabe, pe concurenţi fără voce sau pe bizarerii, în încercarea de a fi altfel. Şi chiar au reuşit, dar nu aşa cum şi-ar fi dorit.
Valentina Monetta - San Marino
De departe, cea mai slabă piesă din concurs. Semnele erau clare chiar înainte de începerea competiţiei de la Baku, comentariile postate pe YouTube fiind aproape în totalitate negative. "Acum se explică de ce se prăbuşesc acţiunile Facebook", este cel mai recent comentariu.
Fără voce, fără rimt, melodia încearcă să speculeze fenomenul comunicării moderne, dar pare mai degrabă o reclamă enervantă la un serviciu. În plus, Valentina n-are niciun atu, iar faptul că a ajuns până aici e deja o realizare. Iniţial, ea nici n-a participat la preselecţia organizată de televiziunea naţională din ţara sa. Piesa fusese deja aleasă, dar aveau nevoie de o voce bună. Ea a avut noroc că a cântat într-o seară în care directorul televiziunii a fost prezent, iar acesta a avut o viziune: Facebook e la modă, iar Valentina este vocea potrivită. Rezultatul s-a văzut în semifinala de marţi.
Rambo Amadeus - Muntenegru
O prezenţă insolită, dar nepotrivită pentru acest concurs. Muntenegrul a trimis o parodie la adresa proiectului comunităţii europene şi trebuie spus că mesajul politic în sine nu era foarte departe de realitate. Pentru că, de fapt, cam asta e ideea piesei: Europa e în impas şi tributară birocraţiei şi dogmaticii sale, desprinsă de realitate, euro s-a prăbuşit, diferenţele sociale şi culturale sunt prea mari, bogaţii se lăfăie în bani, iar săracii încearcă şi ei să se descurce cum pot.
Problema e că la Eurovision astfel de mesaje nu sunt bine digerate. În plus, nu dă deloc bine să vii la o petrecere şi să te apuci să iei peste picior gazda şi invitaţii. Versurile celor de la Rambo Amadeus sunt ironice, dar n-au ajuns acolo unde trebuia. Eurovision este o celebrare a muzicii şi a prieteniei, nicidecum a euroscepticismului. Dincolo de mesaj, piesa chiar e greu de ascultat. Încearcă şi vezi dacă rezişti până la capăt la acest recital horror!
Izabo - Israel
Categoric, nu se poate spune că piesa Israelului este cea mai proastă din acest Eurovision, dar este o melodie ciudată. Pe internet şi-a câştigat susţinători, cei mai mulţi din Israel, evident, dar şi o mulţime de "inamici" care nu pot s-o suporte. Poate fi o chestiune de gust, dar dacă milioanele de voturi au trimis-o acasă, e clar că piesa n-a prins. Internauţii au anticipat cu mult înainte acest verdict.
Buranovskiye Babushki - Rusia
Bunicuţele rusoaice sunt o prezenţă inedită şi atrag atenţia. În mod cert, nu trec neobservate. Dar dacă treci peste entuziasm şi le analizezi atent, cu ochi critic, realizezi că, de fapt, ceea ce cântă ele nu prea se leagă cu ritmul melodiei, iar piesa în sine nu este o creaţie memorabilă. Simpaticele bătrânele, pe care te-ai aştepta să le vezi mai degrabă la uşa bisericii decât pe scena Eurovisionului, cântă perfect doar ceea ce ştiu ele mai bine, intro-ul tradiţional.
Restul piesei, o îmbinare nefericită de folclor cu ritmuri de club nu le avantajează deloc, iar cine poate să se delimiteze puţin de euforia generală îşi dă seama că acest grup de "matrioşce" muzicale a fost trimis aici pentru că sunt altfel şi "dau bine". Mulţi dintre cei care au văzut piesa pe YouTube au scris că această melodie este "o ruşine pentru muzica adevărată rusească". Dar s-ar putea ca această creaţie controversată să dea lovitura, mai ales că Rusia e favorizată de voturile statelor ex-sovietice.
Trackshittaz - Austria
O piesă infernală, greu de ascultat, mai ales la Eurovision. Rapp-ul cu rezonanţe germanice este la fel de atractiv ca un BMW făcut de francezi. Iar fazele cu ţipetele de groază, exclamaţiile "uuu... uuu" şi dansurile la bară executate de animatoare sunt numai bune pentru cluburile de noapte, nicidecum pentru scena Eurovision. De altfel, Austria n-a trecut la votul semifinalei de marţi.
Anmary - Letonia
Altă melodie care n-a supravieţuit primei semifinale. Vocea cântăreţei nu-i rea deloc, dar piesa n-o avantajează deloc. Parcă şi-ar fi cântat autobiografia şi nici măcar nu era ceva memorabil în viaţa ei pentru a fi spus întregii Europe. O melodie ca la începutul industriei muzicale de la noi, când Andre făceau furori cu "Lasă-mă papa la mare". Ritm lent, prezenţă scenică modestă şi versuri puerile. Păcat de vocea solistei.
Can Bonomo - Turcia
Turcii au trimis mereu melodii bune la Eurovision. Să ne amintim de învingătoarea din 2003, Sertab Erener. Dar de data asta, au dat-o în bară. "Love Me Back", piesa DJ-ului, producătorului muzical şi cântăreţului Can Bonomo sună bizar şi dă impresia unei parodii ieftine. Pe YouTube a prins la ţările balcanice, obişnuite cu inflexiunile orientale, dar internauţii vestici s-au declarat dezgustaţi de această melodie. Vocea artistului aminteşte vag de Prince, dar piesa pare teleportată direct din vremea Imperiului Otoman. Categoric, Turcia putea trimite ceva mai bun și e de mirare că n-a făcut-o.
Ţările calificate direct în finală sunt Marea Britanie, Franţa, Italia, Azerbaidjan, Spania şi Germania. Trupa Mandinga, reprezentanta României, va intra în finala Eurovision Song Contest 2012, sâmbătă, cu numărul 14. Ordinea de intrare în concurs a fost decisă printr-o tragere la sorţi organizată în conferinţa de presă care a urmat semifinalei de marţi.
În afară de România, în semifinala de marţi s-au mai calificat Moldova, Islanda, Ungaria, Danemarca, Albania, Cipru, Grecia, Rusia, Irlanda.
Joi, în a doua semifinală, participă, în ordinea tragerii la sorţi, Serbia, Macedonia, Olanda, Malta, Belarus, Portugalia, Ucraina, Bulgaria, Slovenia, Croaţia, Suedia, Georgia, Turcia, Estonia, Slovacia, Norvegia, Bosnia-Herţegovina și Lituania.