Titlul pare foarte generos si "reteta" data de articol gata de pus in practica. Numai ca acest articol se doreste a fi o "lista de sfaturi"...
Titlul pare foarte generos si "reteta" data de articol gata de pus in practica. Numai ca acest articol se doreste a fi o "lista de sfaturi". Ceva ce ne poate ajuta, dar nu este singura alternativa. Ceva ce poate veni in sprijinul unui individ sau a unei organizatii in care exista conflicte, dar care depinde de cei care pun in practica aceste sfaturi.
Mai intai insa trebuie sa va spun un "secret": conflictul este inevitabil! Din motive diferite, el apare in orice organizatie. si este tratat diferit:
1. Este rezolvat;
2. Este neglijat;
3. Este negat.
Acestea sunt cele trei alternative intalnite cel mai frecvent. Eu imi propun insa sa fac referire la situatia ideal-normala: cea in care conflictul se doreste a fi rezolvat.
Exista o conditie de baza a rezolvarii conflictului: aceea ca el sa fie recunoscut. Anumiti indicii ai vietii echipei/ departamentului ne anunta ca este posibil sa avem un conflict, dar trebuie sa avem disponibilitatea de a intelege semnificatia acestor indicii.
Posibilitatea aparitiei conflictului este semnalata de: comunicarea deficitara, setea de putere, comentariile fata de stilul managerial, lipsa de deschidere intre anumiti membrii ai echipei sau in echipa in general, limbajul trupului etc.
O data conflictul recunoscut, este important sa identificam sursa lui. Conflictul poate fi de natura personala sau la nivel de organizatie. Fie ca vorbim despre conflictul personal sau cel organizational, trebuie sa acordam atentie catorva surse sau cauze posibile: diferente de perceptie sau de valori, resurse limitate pentru realizarea obiectivelor, activitati aparent contradictorii, roluri in organizatie nealocate sau alocate nepotrivit, tratament inechitabil, incalcarea "teritoriilor", schimbari de mediu introduse fara a tine seama de cei implicati si de reactiile lor la schimbare.
Pasul urmator dupa ce am identificat sursa/cauza conflictului, este sa incepem sa culegem informatii si sa-i implicam pe toti cei care pot conduce la rezolvarea acestuia. Atentie insa! Fiind vorba despre conflict, prin natura sa subiectiv, este important sa verificam informatiile pe care le primim si sa ne asiguram ca avem surse credibile.
Conflictul poate avea diferite solutii. Aceste solutii le vom obtine tot de la cei implicati, cu conditia sa le ascultam opiniile.
Si nu in ultimul rand, sa identificam implicatiile conflictului asupra mediului, respectiv sa ne asiguram ca acest mediu nu va genera un nou conflict, o data rezolvat cel existent!
Dar rezolvarea conflictului se va incheia numai atunci cand factorii implicati in conflict vor fi in consens asupra solutiei gasite. Indiferent daca aceasta va fi transanta sau de compromis, toti cei implicati vor trebui sa agreeze solutia si sa o accepte.
Si acum iata si lista promisa, o lista care cuprinde sfaturi rezultate in urma experientelor numerosilor participanti la programele de training pe care le-am derulat pana acum:
1. Nu te feri de conflict! Recunoaste-l;
2. Rezolva cauza conflictului, nu efectul acestuia;
3. Stabileste obiective de rezolvare a conflictului;
4. Planifica rezolvarea conflictului si comunica planul de actiune;
5. Fii sincera in abordarea conflictului;
6. Accepta diversitatea cu toate implicatiile ei;
7. Elimina ego-ul din rezolvarea conflictului. Orgoliile escaladeaza conflictul, nu-l rezolva;
8. Ai o echipa creativa. Implic-o, nu considera ca stii toate solutiile pentru toate conflictele. Este fals!
9. Discuta deschis diferentele de valoare;
10. Implementeaza un sistem de gestionare a conflictelor. Informeaza-i pe toti ca exista un astfel de sistem.
In final, iti doresc sa fii suficient de puternica pentru a recunoaste si a rezolva conflictele. Ele pot fi sursa de dezvoltare a individului si a organizatiei.