Frica, manie, tristete... si la serviciu emotiile ne joaca adesea feste. Indiferent cat te-ai stradui nu reusesti sa le faci fata, dar asta nu este nicio tragedie...
Frica, manie, tristete... si la serviciu emotiile ne joaca adesea feste. Indiferent cat te-ai stradui nu reusesti sa le faci fata, dar asta nu este nicio tragedie pentru ca nu te ajuta cu nimic daca le reprimi pe moment. Provocarea este sa stii sa iti administrezi reactiile si sa iti transformi emotiile negative in cei mai buni aliati.
Tristetea: critica sefului
La ultima sedinta de bilant seful tau te-a cam criticat si asta de fata cu intreg comitetul de conducere. Ultimul tau proiect nu a fost tocmai un succes si seful nu se sfieste sa ti-o zica in fata si cu martori. Nu numai ca nu il vei ierta pentru asta, ci vei face in asa fel incat sa isi dezvaluie singur defectele pe viitor. Te intorci acasa trista si a doua zi mergi la serviciu lipsita de incredere si fara o motivatie puternica.
Solutia: Incearca totusi sa iti imaginezi ca munca ta a fost apreciata. Tristetea este o reactie la o intamplare negative, dar si o forma de frustrare. Este o emotie difuza, dar care dureaza mai mult timp decat mania sau frica. Este important sa scapi cat mai repede de ea analizand si incercand sa ii inlaturi cauzele. Vorbeste deschis despre starea ta cu seful tau, recunoaste-ti minusurile si impune-ti pe viitor o atitudine proactiva. In caz contrar risti sa fii cuprinsa de depresie.
Frica: deadline-urile greu de respectat
Seful vine in biroul tau si te anunta ca trebuie sa predai planul urmatorului proiect in 48 de ore. Aceasta veste nu iti pica prea bine pentru ca tu credeai ca mai poti lucra la el si in urmatoarele doua saptamani. Prima ta reactie este cu siguranta panica. Te intrebi cum vei face si iti spui ca nu vei reusi sa termini la timp.
Solutia: Nu da bir cu fugitii si ia un aer voluntar si indraznet. Pentru a reusi incepe prin a-ti analiza prioritatile. Daca lucrezi in echipa ai la indemana inca o solutie: incearca sa vezi daca nu iti mai poti usura un pic povara de pe umeri, numind delegati. Daca iti dai seama ca nu poti duce sarcina la bun sfarsit in timp util, negociaza cu seful tau o amanare a termenului. In niciun caz nu trebuie sa iti exteriorizezi frica si sa iti contaminezi echipa.
Mania: o colega te contrazice in fata echipei
Se intampla adesea sa nu te intelegi prea bine cu o colega care face parte din aceeasi echipa cu tine, ba mai rau iti este chiar tovarasa de birou. Anumite persoane nu stiu sa pastreze si sa gestoneze distanta necesara unei bune relatii de colegialitate si dintr-o data reactioneaza fata de tine si de toti ceilalti exact asa cum procedeaza si in viata privata. In acel moment ia un coleg la rost si, din nefericire, tinta injuriilor esti chiar tu. Remarcile care lezeaza, atacurile personale si criticile privind munca ta se inlantuie fara oprire. Asta pana cand, ajunsa la capatul rabdarilor, izbucnesti intr-o criza de nervi. O adevarata drama este pe cale sa se produca la voi in birou.
Solutia: Reactia ta este una fireasca, numita teoria elasticului: cu cat il intinzi mai mult, cu atat cedeaza mai repede. Nu risca si evita criza de nervi altfel ea va duce la pierderea credibilitatii si iti va afecta imaginea. Regleaza-ti conturile pe masura ce apar probleme si nu lasa tensiunile sa se acumuleze. Poti intoarce situatia in favoarea ta, intrebandu-ti colega de ce reactioneaza astfel.
Rusinea: trebuie sa iei cuvantul in public
Anul acesta este randul tau sa organizezi seminarul anual. Printre alte sarcini ale tale se numara si vorbitul in fata auditoriului. Din nefericire nu stapanesti prea bine oratoria si nu faci parte dintre cei care se simt in largul lor in fata publicului. Cand trebuie sa te confrunti cu aceasta situatie iti pierzi ideile, te uiti in pamant si rosesti chiar.
Solutia: Daca tracul apare in timpul conferintei il poti impartasi publicului. Vei atrage zambete si chiar simpatii. Dar cea mai buna cale de a lupta impotriva emotiilor este sa te pregatesti pentru a vorbi in public. Inceraca sa faci excercitii in fata oglinzii, sa iti imbunatatesti dictia si sa faci gesture ample care sa atraga atentia si asupra ta nu doar a ceea ce spui. Invata sa interactionezi cu publicul si sa faci din el un aliat si nu un dusman.