Cum să vorbești cu șeful tău despre o problemă personală care te afectează la serviciu
Nu este ușor să navighezi în cadrul relațiilor profesionale, iar în momentul în care intervine o problemă care îți afectează performanțele sau puterea de concentrare ai putea să ai dubii cu privire la modul în care trebuie să o abordezi și cum să discuți cu șeful tău.
Poate fi dificil să deschizi un astfel de subiect și precis te gândești cum ar trebui să procedezi pentru a evita efectele negative pentru evoluția ta pe termen lung. Există modalități utile pentru a avea această discuție cu șeful tău în mod productiv. Important este și felul în care vorbești despre ceea ce se întâmplă pentru a evita impresia că vrei să-ți găsești scuze pentru performanțele sub nivelul cerințelor.
Trebuie să conștientizezi că nu ai decât o singură viață și că nu vei putea stopa ceea ce se întâmplă doar pentru că ți-ai dori să fii angajatul ideal. Nu ai cum să-ți schimbi complet felul în care te simți de îndată ce intri pe ușa de la birou, iar apoi să revii la starea anterioară la finalul programului de lucru. Dacă se întâmplă ceva neplăcut în plan personal cu siguranță se va simți un impact și în plan profesional. În momentele în care trebuie să rezolvi aspecte dificile fii sigur că șeful tău ar prefera să-i spui pentru a putea găsi o soluție împreună, în loc să lași situația să se agraveze. Când deschizi acest subiect nu uita să folosești un ton pozitiv și productiv, axat pe minimizarea efectelor negative asupra întregii echipe.
Iată cum trebuie să te pregătești înainte de a avea această discuție cu șeful tău:
1. Găsește o soluție aternativă
Ai o problemă, dar acest lucru nu înseamnă că șeful tău este cel care trebuie să identifice soluția. Este mult mai util să poți oferi și o rezolvare ipotetică atunci când vorbești despre problema ta. Ideile productive sunt foarte apreciate în asemenea momente. Ai nevoie de câteva zile libere? Cere-le și creează un plan pentru cum ar putea fi distribuite atribuțiile tale în intervalul în care vei lipsi de la serviciu. Dacă ai nevoie să-ți reduci activitatea pe termen scurt fă o listă cu sarcinile cele mai importante de care vei continua să te ocupi, plus un tabel cu atribuțiile care vor trebui redistribuite.
2. Gândește-te bine la ce ai nevoie
Este preferabil să-i spui șefului tău de ce ai nevoie decât să păstrezi totul sub tăcere. Nu spune doar ceea ce crezi că ar vrea să audă șeful tău, ci asumă-ți riscul de a ieși din zona de confort pentru a putea găsi o soluție care să funcționeze pentru amândoi pe termen lung. Șeful tău te va respecta mai mult dacă ești sincer cu privire la ceea ce ai nevoie pentru a fi un bun angajat.
3. Acceptă că ești vulnerabil
Este bine ca în cadrul biroului sau departamentului în care lucrezi să existe o apropiere între colegi pentru a deveni o echipă stabilă, asemănătoare unei familii extinse. Acest lucru înseamnă să vă spuneți atât lucrurile plăcute, cât și pe cele neplăcute sau care vă deranjează. Este singura soluție eficientă pentru a crește împreună și a crea o colaborare strânsă. Dacă nu ești sincer cu privire la problemele pe care le ai este foarte probabil ca restul colegilor tăi să creadă că ei sunt de fapt problema. Discută cu ei deschis și spune-le clar că nu te deranjează nimic la ei.
4. Nu uita că există o limită
Cât de mult le împărtășești colegilor și șefului tău va depinde de cultura promovată în cadrul companiei pentru care lucrezi și tipul de relații interpersonale create. Este ideal să lucrezi alături de persoane cu care te înțelegi foarte bine pentru a putea fi tu însuți, dar dacă începi să dai toate detaliile despre viața ta personală le-ai putea distrage atenția celorlalți de la lucru, iar performanțele vor scădea. În aceste condiții este bine să-i spui șefului tău că ai o problemă și în ce constă, dar nu ai de ce să-i explici toate detaliile legate de ea. Concentrează-te pe găsirea soluțiilor, în loc să aștepți și o susținere continuă pentru a depăși problema respectivă.
5. Nu-ți lăsa echipa în derivă
Echipa te va susține când ai nevoie, dar și tu trebuie să faci același lucru. Cu toții vom avea probleme din când în când, dar dacă ai sprijinul colegilor acum să știi că și tu va trebui să ajuți în cazul în care altui coleg i se va întâmpla ceva similar.