Cum sa urci in "trenul negocierii" salariului
Negocierea salariului reprezinta pentru multi oameni un moment inconfortabil, chiar stresant. De aceea multe persoane amana cererea unei mariri de salariu...
Negocierea salariului reprezinta pentru multi oameni un moment inconfortabil, chiar stresant. De aceea multe persoane amana cererea unei mariri de salariu, considerand acest fapt neplacut. Se multumesc chiar cu o marire mai mica, doar ca sa nu fie nevoie sa urce in "trenul negocierii".Si totusi, negocierea salariului poate fi simpla si de succes, daca este bine pregatita si realizata.
Procesul de negociere a salariului incepe in momentul angajarii sau imediat dupa obtinerea ultimei mariri. Prima conditie pentru a obtine o marire de salariu si pentru a fi multumit de ea este sa o meriti. Afla care sunt asteptarile de la tine si asigura-te ca nu ii dezamagesti pe cei din jur. Salariul trebuie sa reflecte contributia ta la succesul echipei, sa fie aliniat la tendintele pietei si sa se inscrie in schema de salarii a companiei. Procesul de negociere a salariului presupune trei etape:
1. Inainte de a discuta despre marirea de salariu
Creeaza o relatie de incredere reciproca. Incepe sa discuti despre salariul tau cand simti ca seful tau este deschis in ce te priveste, ca are incredere in tine.
Alege momentul potrivit. Nu te grabi sa deschizi o discutie despre marirea de salariu cand seful este nervos, cand tocmai ai facut o greseala sau cand s-au anuntat rezultatele financiare ale companiei si ele nu sunt bune. Nu solicita o marire de salariu la fiecare rezultat pozitiv, pentru ca mesajul pe care il transmiti in acest caz este ca esti un vanator de recompense si nici unui sef nu ii place acest lucru.
2. In timpul negocierii
Creeaza contextul. Incepe prin a multumi pentru discutia in sine si pentru timpul acordat. Multumeste pentru oportunitatile care ti s-au oferit pana acum. Abordeaza subiectul maririi de salariu pe un ton care dovedeste incredere in sine si confort cu situatia respectiva.
Trece in vedere rezultatele si progresele de la ultima marire de salariu. Din punctul meu de vedere discutia nu trebuie sa aiba la baza argumente de natura extra-profesionala. Cele mai eficiente sunt cele profesionale. Mentioneaza pe scurt care sunt progresele facute de la ultima discutie de salariu, rezultatele pozitive din ultimul timp, proiectele mari la care lucrezi si pe cele la care ti-ai propus sa lucrezi. Daca ti se pare ca nu este de acord cu ele, nu te sfii sa il intrebi care este parerea lui - ce iti va spune iti va da o indicatie importanta cu privire la ceea ce crede el despre performanta si potentialul pe care il ai.
Argumenteaza orice declaratie si cerere. Foloseste argumente solide, corecte si usor de verificat: salariul mediu pe piata pentru o pozitie similara, grila interna de salarii, procentul mediu de crestere a salariilor (pentru respectiva pozitie) etc.
Evita comparatiile cu salariul altor colegi. Este posibil sa nu stii cu adevarat care sunt responsabilitatile si valoarea pe care alte persoane le aduc intr-o organizatie.
Fii pozitiv. Chiar daca esti intampinat cu o atitudine rigida, negativa, nerabdatoare, inflexibila este bine sa iti pastrezi o stare de spirit pozitiva, deschisa si cat mai constanta indiferent de cursul discutiei. Ai incredere ca mai devreme sau mai tarziu (dar nu prea tarziu!) vei obtine ce iti doresti. Managerii, ca si angajatii, se simt adesea inconfortabl sa discute despre mariri de salarii, mai ales cu angajatii pe care nu ii cunosc bine, alaturi de care nu lucreaza zilnic in mod direct sau care sunt diferiti de ei ca personalitate si stil de lucru. S-ar putea ca aceasta discutie, chiar daca nu va duce imediat la o marire de salariu, va putea servi la o mai buna cunoastere reciproca si la o mai buna negociere a asteptarilor fiecarei parti.
3. Dupa negociere
Ai primit marirea de salariu. Nu uita ca negocierea trebuie "inchisa". Daca de obicei pentru un angajat marirea de salariu reprezinta o recompensa pentru munca depusa pana la acel moment, de cele mai multe ori pentru un sef marirea de salariu reprezinta o investitie. Este important ca la sfarsitul discutiei sa ii dai asigurarile de care are nevoie ca vei continua sa aduci valoare locului in care lucrezi. Este posibil chiar ca el sa caute aceste confirmari concrete in perioada de dupa discutie, urmarind actiunile si deciziile pe care le iei. Nu in ultimul rand, multumeste pentru raspunsul pozitiv.
Ai primit un raspuns negativ. Deocamdata. I se intampla oricui. Poate de vina nu au fost nici experienta pe care o ai si nici calitatile de bun negociator. Poate pur si simplu a fost un moment nepotrivit sau au fost lucruri pe care nu le-ai putut controla (starea de spirit a managerului, presiunea asupra lui de a nu mai acorda mariri de salariu etc.). Ca prim pas as recomanda sa analizezi in ce masura cererea pe care ai avut-o a fost realista si a fost bine sustinuta. Daca raspunsul e pozitiv cauta cauza in alta parte. Daca analizand discutia avuta, constati ca seful nu cunoaste rezultatele si calitatile pe care le ai, incearca sa rezolvi acest aspect. Nu sugerez sa te grabesti sa iti faci cu orice pret publicitate. Este necesar sa te asiguri ca managerul te cunoaste din ce in ce mai bine si in scurt timp va realiza care este valoarea pe care o aduci echipei. Nu ezita sa ii aduci in atentie (direct sau indirect) performanta pe care o ai si imbunatatirea continua a rezultatelor personale si a echipei din care faci parte.