Cum sa ne comportam cu colegii imbufnati
Nu de putine ori la servici, in cadrul echipei din care facem parte, putem intalni urmatoarea tipologie de personalitate cu care ne este greu sa ne relationam, intrucat pare sa fie in permanenta nemultumita, fara a formula vreo plangere concreta, amana de cele mai multe ori realizarea sarcinilor, apeleaza frecvent la limbaj sarcastic la adresa celorlalati dupa care spasit isi cere iertare, dar fara a parea ca a invatat ceva din experienta anterioara. Este posibil sa avem de-a face cu o personalitate pasiv - agresiva.
Dr. Tim Murphy, coautor al cartii "Agresivitatea pasiva - cum sa o recunosti si sa o controlezi la tine si la ceilalti" defineste ca trasaturi pasiv - agresive determinante: stari de spirit imprevizibile, conceptie pesimista, iritabilitate si temperament ostil (chiar si prin manifestari non-verbale), o atitudine ursuza (toleranta scazuta la frustrare, nervozitate, sensibilitate de reactie extrema), si o fire incapatanata, vesnic nemultumita si rautacioasa.In adolescenta comportamentul pasiv agresiv poate fi considerat ca o etapa de evolutie.
Exista insa personalitati pasiv-agresive pentru care opozitia indirecta la orice forma de autoritate constituie un stil de viata.
Cand te confrunti cu repetate comportamente de rea-vointa poate fi util sa-i amintesti respectivei persoane regulile jocului. Cand faci acest lucru comunica clar, prin discursul tau, urmatoarele mesaje:
- arata-i celuilalt ca ii acorzi atentie, ca il privesti ca pe o fiinta care are propriile emotii si ganduri;
- reaminteste-i ca relatia de autoritate dintre voi nu este personala, nu are la baza presupusa ta superioritate, ci este o regula de joc independenta de el si de tine, o regula impusa de situatie.
Sfaturi utile
1. Rezista tentatiei de a raspunde cu aceeasi moneda!
2. Pazeste-te de reactiile necontrolate, de tip reflex automat!
3. Nu iti ignora propriile emotii, frustrari si sentimente de deruta!
4. Fa o distinctie clara intre impresii si realitati concrete.
5. Fii constient de faptul ca altii ar putea incerca sa iti manipuleze starile afective.
Psihoterapeut Viorica Dragomir, Clinica Aquamarin