Plina de studenti dornici de invatatura si momente fierbinti, toamna aduce cu ea un sentiment de revigorare si noi oportunitati in domeniul profesional...
Plina de studenti dornici de invatatura si momente fierbinti, toamna aduce cu ea un sentiment de revigorare si noi oportunitati in domeniul profesional. Chiar daca acest sentiment de "inapoi la scoala" inseamna pentru tine reorganizarea biroului in care lucrezi si reevaluarea relatiei tale cu managerul companiei, avem pentru tine cateva sfaturi care te vor ajuta sa-ti incepi noul sezon de lucru cu o atitudine proaspata si pozitiva.
1. Schimba-ti maruntisurile
Beneficiaza de distractia si bucuria cumpararii la inceput de an a noilor rechizite scolare. Ce-ar fi sa incepi sa te organizezi cumparandu-ti un nou set de pixuri, incepand o agenda noua sau inlocuind toate acele maruntisuri de care te folosesti zilnic, cum ar fi post-it-urile, dosarele, setul de pioneze si agrafe de hartie, etc. Le poti cumpara singura sau poti apela la ajutorul secretarei.
Noile maruntisuri achizitionate iti vor da un sentiment de utilitate si noutate la inceput de drum, chiar daca zilele de concediu s-au incheiat de mult timp, iar numarul lor a fost restrans. O agenda si un orar bine organizat iti vor usura cu mult munca zilnica, nefiind nevoita sa te intrebi in permanenta ce ai de facut.
2. Organizeaza-ti biroul
Biroul tau inseamna "casa departe de casa", asa ca profita de aceasta ocazie pentru a face din acesta un loc placut pentru a trai. Scapa de toate documentele si fisierele vechi, schimba-ti tablourile sau fotografiile (sau poti adauga altele noi) si descotoroseste-te de toti mutuneii si iepurasii prafuiti.
Organizarea unei "curatenii generale" la inceput de drum te va face sa te simti mai bine in orele pe care le petreci zilnic stand la biroul tau. In plus, un spatiu murdar si dezordonat de lucru ameninta schimbul de energii pozitive, potrivit expertilor in Feng Shui de care cu siguranta ca ai auzit. Daca vei obtine cat mai mult spatiu liber pe biroul tau, acest lucru va deschide calea catre promovare sau catre alte oportunitati de a intra cu dreptul in lumea afacerilor.
3. Incorporeaza arta Feng Shui
Feng Shui este o disciplina chinezeasca - care te invata cum sa atragi si sa sporesti energia vitala (numita chi) in functie de felul in care ne organizam spatiul inconjurator. Exploatand aceasta energie pozitiva (chi) la biroul tau, iti poti imbunatati atat starea de spirit legata de activitatea profesionala pe care o desfasori cat si performantele de care trebuie sa dai dovada.
De exemplu, daca tii o planta verde si sanatoasa pe birou, aceasta iti va spori forta vitala, ceea ce iti va da o atitudine pozitiva si un sentiment de "pot sa fac orice". O lampa de birou te poate ajuta sa te concentrezi si sa vezi lucrurile mult mai clar, cum ar fi noi solutii la probleme sau noi idei. Iar daca nu iti poti rearanja biroul astfel incat sa vezi usa de la intrare sau sa ai in fata cat mai mult spatiu - daca stai cu spatele la usa, acest lucru iti va crea un sentiment de nesiguranta - iti poti intensifica increderea plasand o oglinda mica pe perete sau deasupra computer-ului, astfel incat sa poti vedea ceea ce vine in calea ta. Daca vrei mai multe detalii, consulta materialele despre arta Feng Shui scrise de Georgiana Miruna Macavei la sectiunea familie - Feng Shui al site-ului nostru.
4. Incearca aromaterapia
Aromaterapia este utilizarea uleiurilor esentiale extrase din plante cu scopul de a vindeca, revigora sau relaxa. La serviciu, poti folosi aromaterapia ca pe o modalitate sanatoasa de a-ti imbunatati starea de spirit fara a apela la binefacerile cofeinei sau ale dulciurilor rontaite intre mese.
Adulmecarea mirosului crengutelor de lavanda sau rozmarin ajuta la concentrare. Alte mirosuri bune, potrivit expertilor in aromaterapie, ar fi cele de menta - care clarifica procesul de gandire; eucaliptul - care reface echilibrul in timpul perioadelor cu o puternica incarcatura emotionala si ghimbirul care imbunatateste memoria si comunicarea. O candela de aromaterapie sau lotiunile placut mirositoare sunt modalitati extraordinare de a beneficia de avantajele acestei terapii fara a-i deranja pe colegii de birou.
5. Usureaza-ti programul
Este timpul sa-ti controlezi programul inainte ca acesta sa te controleze pe tine. Asaza-te si schiteaza-ti orarul pentru aceasta toamna incepand de acum, tinand seama de perioadele dificile pe care le-ai experimentat anul trecut in acelasi interval de timp. Ai sentimentul ca alergi de la un proiect la altul fara nici un pic de pauza? Sarbatorile si zilele de weekend au trecut pe langa tine fara sa te bucuri de ele?
Subliniaza momentele in care ar trebui sa se finalizeze proiectele mari si asigura-te ca ai suficient timp la dispozitie pentru a te ocupa de acestea in liniste. Adauga, de asemenea, si obligatiile de familie. Apoi verifica acest calendar in fiecare zi sau cel putin o data pe saptamana, astfel incat sa fii mereu la timp cu programul stabilit. Chiar daca nu vei reusi sa pastrezi controlul in permanenta asupra deadline-urilor sau finalizarii anumitor proiecte mai mici, fiind pregatita pentru ceea ce tine numai de tine, acest lucru te va face sa te simti mai linistita si mai stapana pe situatie.
6. Invata arta de a fi independenta
Atunci cand alergi de la un proiect la altul in fiecare zi, trebuie sa-ti reconcentrezi atentia in mod constant. De asemenea, poti avea sentimentul ca muncesti din greu in fiecare zi, dar fara a rezolva macar una din problemele cu care te confrunti. In loc sa fii ca o minge de ping-pong intre un proiect si altul, du la bun sfarsit unul dintre ele inainte de a incepe lucrul la celalalt. Iti va fi cu mult mai usor sa-ti pastrezi concentrarea asupra problemelor ridicate de un singur proiect. Poti scapa de mare parte din stres "luand o gura de aer".
Dupa izbucnirea naturii din primavara si a maturizarii acesteia pe timpul verii, toamna este perioada in care natura isi incetineste ritmul si se pregateste pentru iarna. Incetineste si tu ritmul in activitatile de rutina, iar un sentiment puternic de liniste poate insemna mai multe lucruri finalizate. De exemplu, opreste-ti 15 minute pentru a-ti organiza mental programul si pentru a pune pe hartie obiectivele concrete pe care le ai de atins in ziua respectiva. Vei sfarsi prin a simti multumire si dorinta de a trece mai departe la urmatoarea problema.
7. Incearca sa refuzi
Cea mai rapida modalitate de a te epuiza si a fi distrasa de la lucru este sa-ti asumi mai multe responsabilitati decat le poti face fata. Evita acest lucru organizandu-ti foarte bine programul zilnic si stabilindu-ti limite clare in ceea ce te priveste. Exista intalniri la care vrei sa mergi dar la care nu este obligatorie prezenta ta? Exista vreo actiune in rutina ta care ar putea fi eliminata? Poti muta o data limita de finalizare a unui proiect pentru o perioada mai putin incarcata? Cu siguranta nu vei putea sa refuzi intalnirile esentiale sau cerintele importante ale sefului tau. Insa facandu-i pe oameni sa inteleaga care sunt obligatiile si limitele programului tau, ii vei informa pe acestia in legatura cu prioritatile tale si vei descoperi ca sunt mult mai flexibili decat crezi.
8. Implica-te
Incercand sa-ti cunosti colegii de serviciu dincolo de intalnirile profesionale si salutul de pe holul firmei, vei face doua lucruri in acelasi timp: vei transforma spatiul de lucru intr-un loc prietenos si placut in care iti petreci mare parte din zi - ceea ce te va face sa te simti bine ca te afli acolo - si vei dezvolta relatii care te vor ajuta sa-ti faci treaba in bune conditii. Implica-te in activitati sportive la care participa si ceilalti colegi sau in actiuni de voluntariat, iar daca nu stai foarte bine cu timpul, macar incearca sa iei masa de pranz alaturi de o cat mai mare parte dintre acestia.
9. Vorbeste cu seful
Este foarte important sa pastrezi in permanenta legatura cu seful direct sau cu managerul companiei si nu doar cand ai finalizat un proiect. Incepand din aceasta toamna, programeaza-ti in mod regulat sa iei masa de pranz sau cafeaua cu seful tau si sa discutati despre teluri, prioritati si progrese si incearca sa obtii un feedback la munca pe care ai facut-o pana in acel moment.
Nu astepta pur si simplu ca seful tau sa vina si sa-ti ofere o critica constructiva sau sa-ti sublinieze anumite probleme. Cere-i ajutorul pentru a stabili prioritatea proiectelor actuale daca simti ca esti prea aglomerata. Subliniaza problemele cu care te confrunti in realizarea acestora si cere-i cateva sugestii. Sefului tau ii va placea aceasta initiativa si va intelege mai bine incarcatura activitatii tale. In plus, te vei simti mai increzatoare si vei obtine un feedback valoros pentru reevaluarea pe care ti-o vei face.
10. Elibereaza-te
De cele mai multe ori, micile frustrari se aduna incetul cu incetul pana cand simti ca esti pe cale de a exploda. Pentru a demara un nou inceput si pentru a tine sub control astfel de situatii pe viitor, este foarte important sa inveti sa uiti si sa ierti. Acest lucru inseamna sa dai deoparte micile frustrari. Poate ca tu ai dreptate si colegul tau greseste, dar daca vei continua sa alimentezi cu incapatanare neintelegerile, nu vei permite niciodata sa se intample "ajungerea la o intelegere". Uita de micile probleme din trecut si mentine relatia cu acele persoane cu care ai avut neplaceri, chiar daca acest lucru inseamna un simplu salut pe holul firmei sau poate chiar sa-i torni o ceasca de cafea atunci cand iti torni si tie. Nu toata lumea iti va raspunde pozitiv la o astfel de atitudine.
Dar daca vei accepta faptul ca singura persoana pe care vrei sa o schimbi esti tu insati, pana la urma vei sti ca acesta a fost doar primul pas pe care l-ai facut pentru a te simti mai bine la serviciu, ca sa nu mai punem la socoteala faptul ca vei reusi sa te concentrezi mai bine asupra aspectelor pozitive si a eficientei.