Cum esti evaluata?
Carieră · Management / De Madalina Serban
Consultant HR, 21.03.2008

Banuiesc ca te intrebi de foarte multe ori daca seful tau vede cu adevarat ceea ce faci si daca priveste cu obiectivitate activitatea ta. Oare este atent...

Banuiesc ca te intrebi de foarte multe ori daca seful tau vede cu adevarat ceea ce faci si daca priveste cu obiectivitate activitatea ta. Oare este atent la rezultatele activitatii tale? La orele state dupa program din ultima perioada? La imbunatatirile pe care le-ai facut?
Indiferent daca te simti subevaluata sau chiar ignorata, uneori trebuie sa stii ca munca ta este cu adevarat importanta.

Ce fac de fapt angajatorii si cum masoara ei performantele?

In functie de cat de sus se afla evaluatorul, sistemul este diferit. In general, acesta este realizat "in cascada". Un actionar/administrator priveste performantele companiei in ansamblu si se uita mai degraba la rezultatele financiare, la profit, la calitatea serviciilor sau produselor pe care ofera/produce. Un director general masoara rezultatele echipelor/departamentelor evaluand rezultatele obtinute de intregul departament, gradul de implicare, puterea legaturilor dintre membrii echipei. Iar seful tau direct masoara performantele tale. Acesta este mecanismul.

Si, ca tot vorbim de performantele tale, acestea nu sunt altceva decat rezultatele pe care seful tau se asteapta sa le ai in activitatile zilnice. Fiecare atributie a ta trebuie sa aiba un rezultat programat, masurabil si aceasta este baza principala a evaluarii tale.
Este greu insa sa obtii aceste rezultate programate daca nu ai nivelul de competenta necesar. In masura in care iti lipsesc cunostintele profesionale, abilitatile sau chiar dorinta de a face activitatea respectiva, este foarte dificil sa ai rezultatele asteptate. Este dificil dar nu imposibil. Poti avea rezultate care sa nu fie in concordanta cu nivelul tau de competenta, insa acestea se vor obtine doar accidental.

Exista si situatia inversa. Poti sa ai un nivel de compententa foarte ridicat, insa rezultatele sa se incapataneze sa apara. Ce se intampla de fapt? Poate este de vina stresul din ultima perioada, poate plafonarea, poate iti doresti sa lucrezi in alta parte, in alta echipa sau chiar pe un alt post. Intr-o astfel de situatie este foarte clar ca exista o problema de motivatie: pur si simplu nu mai vrei sau iti doresti altceva!

Seful tau trebuie sa fie un foarte bun observator ca sa isi dea seama de ceea ce se intampla cu tine sau, mai simplu, sa aibe o metodologie de evaluare care sa ia in calcul atat rezultatele pe care le-ai avut intr-o anumita perioada de timp, cat si nivelul tau actual de competenta.

In ceea ce priveste evaluarea , iata cateva elemente la care "se uita" seful tau:

Cunostintele profesionale

In ceea ce priveste partea de cunostinte profesionale, se verifica stapanirea acelor concepte, definitii, caracteristici fara de care tu nu iti poti realiza atributiile de serviciu, acestea fiind in directa legatura cu postul pe care il ai. Pasul urmator este ca seful tau sa verifice daca nu cumva aria ta de cunostinte profesionale este mai larga iar tu demonstrezi ca stii si alte concepte sau variante de lucru complementare.

Abilitatile

Acestea se refera la capacitatea ta de a face o anumita sarcina de serviciu.  Iata cateva exemple de abilitati pe baza carora poti fi evaluata:

  • manageriale (capacitatea de planificare, organizare, coordonare, evalauare, negociere, etc);
  • de supervizare (control, corectie, instruire, persuasiune);
  • de analiza si sinteza;
  • de culegere si prelucrare de date si informatii;
  • de comunicare verbala si scrisa (capacitatea ta de a transmite oral sau in scris un mesaj, asigurandu-te ca a fost receptionat si inteles de persoana destinatara)

 

Motivatia

Aici ma refer la totalitatea motivelor ce te determina sa actionezi intr-un anumit fel si au legatura directa fie cu organizatia in care lucrezi, fie cu echipa din care faci parte, fie cu postul pe care il ocupi.

Rezultatele

Asa cum spuneam, rezultatele sunt atasate postului pe care il ocupi si, in general, acestea se refera atat la partea cantitativa (numar de lucrari executate) cat si la partea calitativa (greseli si/sau omisiuni de forma sau de fond). Un alt rezultat care poate fi masurat este si incadrarea in termenele stabilite pentru anumite proiecte sau task-uri.

Urmăreşte-ne pe Facebook pentru ultimele noutăţi Eva.ro