Ai experienta lucrului in strainatate?
Carieră · Features / De Ionela Croitorescu, 09.10.2006

Dupa ce ai acumulat o perioada mai indelungata de lucru in strainatate, esti mai sigura pe tine si privesti piata de munca din Romania mai cu incredere. Experienta profesionala in alta tara presupune adaptare la noi standarde si norme de lucru. Adaptare inseamna invatare, o permanenta autoeducare si autoevaluare.

Am vrut sa stim cat cantareste o astfel de experienta, daca este mai valoroasa decat cea castigata in Romania sau daca iti insufla principii mai "sanatoase" si demne de urmat. Cristina Suma, Manager Comunicare Interna UPC Romania, a fost ghidul nostru intr-o experienta de un an si jumatate in Chicago, SUA.


Pe perioada sederii sale in SUA, Cristina Suma a lucrat ca event manager in cadrul hotelului Marriott Chicago O'Hare. In 2003, Cristina Suma hotara sa profite de dreptul de rezidenta permanenta in Statele Unite, castigat in 1999 prin Loteria Vizelor.

"In acel moment, nu eram hotarata sa ma stabilesc in alta tara, insa, trei ani mai tarziu, am decis sa profit de oportunitatea de a lucra in alt mediu, in alta cultura, total diferita nu doar de cea romaneasca, ci de cultura de afaceri europeana. Asa ca m-am stabilit in Chicago la inceputul anului 2003. In Romania, inainte de plecare, lucram la Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei ca Director General Adjunct al Departamentului de Relatii Internationale, calitate in care am calatorit foarte mult si am organizat multe evenimente (seminarii, conferinte internationale, misiuni economice). In timpul calatoriilor mele, am aflat ca exista o adevarata industrie de organizare de evenimente, cu manuale, studii de caz, programe post-universitare si profesionisti redutabili. Prin urmare, cand am ajuns in Statele Unite m-am inscris la programul de event management din cadrul Universitatii George Washington. [...]


Se considera ca industria hoteliera este locul in care un event manager poate acumula cea mai mare experienta in organizarea de evenimente, deoarece intr-un hotel vin companii diverse, cu nevoi specifice si diferite, avand culturi corporatiste variate, iar pentru event managerul care se ocupa de planificarea acestora este o provocare si o scoala in adevaratul sens al cuvantului. De aceea, mi-am dorit sa lucrez intr-un hotel, iar reputatia lantului hotelier Marriott a fost o garantie ca voi acumula o experienta bogata intr-un timp scurt."


Experienta, atat de studiu, cat si de lucru, din SUA a Cristinei Suma s-a concentrat pe un domeniu care in Romania era la inceput. "La momentul respectiv, in Romania nu exista un program post universitar de event management. Asa ca decizia de a alege George Washington University a fost usor de luat. Experienta acumulata in Statele Unite m-a ajutat mult in dezvoltarea mea profesionala. Industria de event management se dezvolta intr-un ritm foarte alert in Romania, devenind din ce in ce mai provocatoare."


Provocarea vine atunci cand te intorci in tara si analizezi totul de departe, atat cu partile negative, cat si cu acelea pozitive. Cristina Suma sustine ca nu poate face o comparatie acum intre perioada de lucru in SUA si cea de acum, din Romania. Ceea ce poate spune este ca cele doua expriente au puncte de referinta diferite. In plus, in Romania apreciaza mai mult flexibilitatea...

"Experienta pe care am acumulat-o in SUA nu este mai importanta decat cea din Romania, ci este diferita. Legile sunt altele acolo, sunt necesare mai multe asigurari, iar oamenii sunt parca mai rigizi. Cred ca in Romania, la acest moment, poti fi mai creativ, tocmai pentru ca nu exista atata rigiditate."

Cum ajungi printre cei mai buni? Cum prevezi oportunitatile? Acestea sunt unele dintre cunostintele pe care actualul Manager de Comunicare Interna din cadrul UPC Romania si le-a insusit in cadrul perioadei de lucru si studiu in America. "Am invatat ca eficienta unui manager depinde in mod esential de abilitatile sale de comunicare si relationare cu cei din jurul sau: colegi, clienti. Am invatat ca obiectivele trebuie stabilite in functie de resursele disponibile. Trebuie sa stii pe ce te poti sprijini atunci cand doresti sa realizezi ceva si trebuie sa stii care sunt obstacolele care pot aparea. Un manager eficient trebuie sa isi cunoasca foarte bine echipa cu care lucreaza si sa stie ce si cat sa ceara de la colegii sai. Si am mai invatat ca o echipa eficienta stie sa munceasca intens atunci cand este nevoie, dar si sa sarbatoreasca succesele obtinute si sa multumeasca fiecarui membru al echipei.

Ceea ce mi-am dorit intotdeauna a fost o cariera care sa imi permita sa imi utilizez la maximum potentialul. Am invatat ca trebuie sa profiti de toate oportunitatile care iti ies in cale si sa indraznesti sa faci ceea ce iti place, pentru a ajunge in topul celor mai buni.", incheie Cristina Suma.
Urmăreşte-ne pe Facebook pentru ultimele noutăţi Eva.ro