Centura de siguranta implineste 50 de ani
Cel mai important dispozitiv de siguranta din istoria industriei auto, inventat de un suedez, se lauda cu o jumatate de secol de istorie.
Anul 2009 va celebra implinirea a 50 de ani de la inventarea
celui mai eficient sistem de siguranta intalnit in masinile de strada:
centura de siguranta cu prindere in trei puncte. Inventia a salvat
milioane de vieti de atunci si pana astazi, mentinandu-si in mare
aceeasi forma si filosofie pe tot parcursul celor 50 de ani
dedezvoltare.Omul care a adus centura de siguranta in masina este inginerul suedez Nils Bohlin. Acesta
activa in 1959 la Volvo, inventia sa aducandu-i premii importante atat
in timpul vietii, cat si dupa moartea sa, care a survenit in 2002 in
urma unui atac de cord. Cel mai important trofeu de acest tip i-a fost
acordat in 1085, atunci cand organizatia germana care inregistreaza
inventiile europene de renume a inclus centura de siguranta cu prindere
in trei puncte in topul celor mai importante opt inventii ale
secolului. Inginerul suedez a devenit, in acel moment, egalul unor
personalitati ca Benz, Edison sau Diesel. Ceva mai tarziu, in 1999,
Nils Bohlin era inclus in Automotive Hall of Fame, lista de onoare cu
personalitatile care au marcat industria auto de-a lungul anilor. Nils Bohlin si-a inceput cariera in 1942, la SAAB, atunci cand abia implinise 22 de ani. A
fost inginer de aviatie, devenind, in 1955, responsabilul dezvoltarii
sistemelor de catapultare pentru scaunele avioanelor. In acest context,
Bohlin a devenit extrem de interesat de modul in care corpul omenesc
rezista la fortele care actioneaza asupra sa in momente extreme. Aprofundarea
acestui subiect i-a permis in 1958 inginerului suedez sa treaca intr-o
pozitie inalta, de responsabil al biroului de siguranta al celor de la
Volvo.In momentul in care Volvo a inceput studiul sigurantei
ocupantilor, inginerii suedezi au dezvoltat un sistem simplu de centuri
de siguranta, cu prindere in doar doua puncte, reprezentate de o banda
diagonala asemanatoare cu partea superioara a centurilor actuale. O
intamplare tragica, in care una dintre rudele presedintelui Volvo de
atunci a murit in accident de masina purtand respectiva centura, i-a
dat lui Bohlin posibilitatea de a dezvolta un sistem nou si eficace in
ceea ce priveste siguranta ocupantilor unei masini.