În cadrul proiectului “Și ei trebuie să aibă o șansă!”, desfășurat de Fundația Romanian Angel Appeal în parteneriat cu Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale – Direcția Protecția Copilului și cu Asociația de Psihoterapii Cognitive și Comportamentale din România, au fost înființate, în țară, 40 de Centre de consiliere și asistență pentru persoanele cu autism și familiile lor. În acest moment, în Centre lucrează 120 de specialiști instruiți în intervenții terapeutice pentru persoanele cu tulburări din spectrul autist (TSA), dar și în consilierea familiilor acestora.
Programul și-a propus să pună bazele unei rețele de servicii gratuite, la nivel național, cu personal instruit, servicii care să fie accesibile oricărei familii care se confruntă cu autismul. Adresele celor 40 de Centre aflate în 35 de județe ale țării și în București sunt disponibile pe site-ul www.autism.raa.ro, secțiunea Servicii.
Formarea specialiștilor
Proiectul “Și ei trebuie să aibă o șansă!” a avut o importantă componentă de formare, în prima parte de desfășurare fiind instruiți 588 de psihologi, psihoterapeuți și psihopedagogi, fie în intervenții terapeutice pentru persoanele cu autism, fie in monitorizarea eficienței activității de recuperare a persoanelor cu autism.
Persoanele formate sunt psihologi, psihoterapeuți și psihopedagogi, specializări universitare obligatorii pentru accesul candidaților la procesul de selecție și, în final, la cursuri. Alte asemenea criterii au inclus experiența de lucru cu copii/persoane cu autism, copii proveniți din grupuri vulnerabile, copii cu dizabilități, motivația parcurgerii formării și utilizării informațiilor obținute în activitatea profesională precum și recomandarea furnizată de actualul angajator. Cursurile s-au adresat, în egală măsură, profesioniștilor din instituțiile publice sau private, ori ONG-urilor care desfășoară activități de recuperare a persoanelor cu TSA.
Programa de instruire a fost elaborată în parteneriat cu Asociația de Psihoterapii Cognitive și Comportamentale din România și lectori. Cursurile au fost susținute de echipe mixte de lectori români și lectori din Marea Britanie, doctori în psihologie, psihoterapeuți, psihologi clinicieni, supervizori în psihoterapie cognitivă și comportamentală sau consultanți în intervenții specifice în tulburarea de spectru autist, cu o vastă experiență în lucrul cu persoanele cu TSA.
Formarea a avut o structură ce a îmbinat cursurile teoretice și practica supervizată, pentru ambele categorii de personal.
Pentru specialiști, secțiunea de predare s-a desfășurat timp de 6 zile, pentru fiecare din cele 6 grupe de cursanți instruiți în tehnici de intervenție. Tematica instruirii teoretice a inclus:
• Noțiuni de bază în tulburările de spectru autist,
• Screening-ul TSA (semnale de alarmă, ce facem dacă banuim un potențial diagnostic de TSA),
• Diagnosticul TSA,
• Evaluarea procesului de învățare și a stadiului educațional,
• Intervenții timpurii în cazul copiilor cu TSA,
• Intervenții pentru dezvoltarea abilităților sociale,
• Intervenții validate științific în mediul școlar,
• Programe de intervenție aplicate individual.
Structura cursurilor teoretice pentru monitori a cuprins 3 zile de instruire teoretică (20 de ore) iar tematica a inclus:
• Principii de bază în monitorizarea și instruirea personalului (cu specific în intervențiile pentru TSA),
• Rolul diferitelor tipuri de profesii implicate în activitatea terapeutică în cazul familiilor care au un membru cu TSA, aplicat în diverse contexte,
• Trecere în revistă a intervențiilor validate științific,
• Instrumente de monitorizare a progresului și a dezvoltării profesionale continue,
• Obstacole în intervenție/comportamentale sau probleme de învățare care rezistă la intervențiile tipice,
• Oferirea succintă de informații privind ultimele studii în domeniul intervențiilor validate știintific,
• Stabilirea unui cadru de monitorizare și evaluare a profesioniștilor,
• Monitorizarea personalului.
Dr. Gregory Pasco, Cercetator la Centrul de Cercetare pentru Autism și Educație (Institutul Educației din cadrul Universității din Londra, Marea Britanie) și lector în programul de formare din cadrul proiectului „Și ei trebuie sa aibă o șansă”, își amintește că „una dintre participante mi-a povestit, după cursul de terapie non-directivă pentru copii non-verbali, că realizase cum vechea ei modalitate de lucru putea priva copiii de bucuria de a se juca sau de a comunica spontan. Am fost impresionat de dorința ei de a incorpora noi metode de lucru în practica profesională și, în general, de interesul și dedicarea tuturor cursanților”.
După finalizarea instruirii teoretice, a urmat o perioadă de practică de 6 luni, pe parcursul căreia cursanții au lucrat, fiecare, cu câte 2 cazuri de persoane cu tulburare de spectru autist. Fiecare caz a fost foarte bine documentat, cu rapoarte de progres și înregistrări din timpul intervențiilor terapeutice. Practica fiecărui specialist a fost monitorizată de profesioniștii formați în monitorizarea eficienței activității. Ulterior, activitatea tuturor participanților la cursuri (specialiști și monitori) a fost evaluată de către supervizori în psihoterapie cognitivă și comportamentală sau de consultanți în intervenții specifice în tulburări de spectru autist. Participanții care au parcurs perioada de practică supervizată au primit feedback-uri de la supervizori și consultanți.
Pentru parcurgerea și finalizarea instruirii, specialiștii și monitorii au primit credite din partea Colegiului Psihologilor din Romania. S-au acordat, fiecărui cursant, câte 21 de credite pentru parcurgerea cursului “Intervenții terapeutice în recuperarea persoanelor cu tulburare de spectru autist (monitorizarea eficienței activității)”, 40 de credite pentru parcurgerea cursului „Intervenții terapeutice în recuperarea persoanelor cu tulburare de spectru. Fundamente (aplicații terapeutice practice)”și 30 de credite pentru parcurgerea perioadei de practică supervizată.
Funcționarea centrelor
În majoritatea Centrelor se lucrează deja cu beneficiari, fiind oferită gratuit evaluare și intervenție individualizată. În funcție de vârsta beneficiarului, grad de afectare funcțională, disponibilitate și program de lucru al Centrului, intervenția poate fi punctuală, pe termen scurt, centrată pe problemă, sau poate fi de durată și poate cuprinde mai multe ore pe zi sau pe săptămână.
În esență, raportat la nevoia actuală de servicii adresate persoanelor cu autism, Centrele înființate prin proiect în România reprezintă doar un prim pas, un punct de pornire care se constituie în prima rețea de servicii de acest gen din țară și, de asemenea, primul parteneriat public-privat care propune servicii pentru persoanele cu TSA.
Proiectul “Și ei trebuie sa aiba o șansă! – Program de sprijin pentru integrarea socială și profesională a persoanelor cu tulburări de spectru autist” urmărește creșterea șanselor de integrare socială și, ulterior, de acces pe piața muncii, a copiilor și tinerilor cu autism, prin diagnosticare precoce și facilitarea accesului la servicii și programe de recuperare și asistență specializată. Proiectul este desfăsurat de Fundația Romanian Angel Appeal în parteneriat cu Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale – Direcția Protecția Copilului și cu Asociația de Psihoterapii Cognitive și Comportamentale din România.
Mai multe informații sunt disponibile pe www.autism.raa.ro.
Proiectul a fost demarat la 1 octombrie 2010, are o durata de 3 ani și beneficiază de cofinanțare din Fondul Social European, prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013, “Investește în oameni!”.