Nici nu se lumineaza bine de ziua ca, in fiecare luna, sute de oameni stau la cozi lungi de-o zi, chiar doua, pentru a-si incheia socotelile cu Casa de Asigurari de Sanatate de pe Strada Vasile Lascar. Miile de dosare ce trebuie depuse trec prin mainile a doar trei functionari. Pentru bulibaseala creata, autoritatile dau vina pe oameni, pe cei care trag ponoasele unui sistem prost organizat, reprosandu-le ca "refuza sa se modernizeze". Vineri, ora 9:00. La poarta Casei de Asigurari de Sanatate, lumea se perinda nervoasa. Rosii la fata, cu broboane de transpiratie pe frunte, femei si barbati laolalta agitau in aer dosarele pe care le aveau de depus. Aflasera ca marti este ultima zi in care isi pot achita datoriile fata de stat. Dar surpriza... Pe poarta de la intrare trona sfidator o bucata de carton al carei mesaj il puteai observa doar daca te tragea cineva de maneca: "Pentru reclamatii si plati CNAS, vineri nu se lucreaza cu publicul". "Prostii, domne! Asta e bataie de joc!", se enerveaza un om incaruntit. Se invoise de la lucru special pentru "coada de la dosare. In fiecare luna se intampla asa. La Sanatate este cea mai mare problema".
PORTARUL-SEF. Luni dimineata, previziunile au fost confirmate: puhoiul de oameni se zarea de la cateva sute de metri departare. Coada se formase pe vreo trei, patru randuri. De-o parte si de alta a strazii, cei mai in varsta se asezasera pe bordura trotuarului. Epuizati. Se postasera de mai bine de patru ore in fata Casei de Asigurari, doar-doar vor scapa de data asta de chinul asteptarii la rand din lunile trecute. Dl Cornel are 75 de ani. S-a trezit de pe la 5 dimineata, si-a luat o sticluta cu apa, cu gandul ca va fi printre primii. La locul cu pricina insa, omul avea sa dea nas in nas cu zeci de persoane. Ceasul arata deja ora 10:00, iar multimea sporea ca o coca dospita, impanzind zona, de parca venise un camion cu ajutoare. Portarul, cu miscari de director, impartea multimea in gramezi de cate 10, stabilind cine intra si cine isi continua asteptarea. "Cine esti dumneata, domne, de dai ordine aici?", sare cu gura o doamna care-si tampona de zor fata transpirata. "E bataie de joc", intervine un barbat cu camasa uda, lipita de spate. Domnul Manu are 80 de ani. A venit sa depuna actele pentru fiul sau. "El trebuie sa se duca la lucru. Cine-l invoieste ca sa stea la coada? Am mai venit si joi. Am crezut ca fac infarct de nervi si de oboseala. Am stat de la 8:00 pana la 4:00 jumatate dupa-amiaza, cand ni s-a inchis usa in nas, desi programul este pana la 6:00 jumate. Noi stam ca prostii in soare, nici la toaleta nu avem voie, iar ele, ca niste doamne, isi iau pauza de masa o ora! In loc sa mai aduca functionari la ghisee, joi au mai chemat inca cinci jandarmi sa ne pazeasca, ca nu cumva sa ne razvratim!", isi varsa naduful barbatul, umezindu-si fruntea cu putina apa, dupa care pleaca sprijinindu-se de masinile din jur catre un loc mai umbros. "De sase luni, de cand s-a hotarat ca sectoarele 1 si 2 sa depuna laolalta dosarele la sediul aceasta, este o aglomeratie de nedescris", se plang cateva femei, pe mai multe voci.
FUGA DE GHISEU. Inauntru, racoare. Liniste. O tipa inalta, imbracata in hainele albastre de gardian, sta ca un barosan, mai-mai sa te azvarle daca indraznesti sa intri in cladire nechemat de ea sau de portar. La ghiseu, doar trei functionare preiau declaratiile. Ajuns in fata lor, respiri usurat. Crezi ca scapi repede. Nici gand. Pana verifica discheta, apoi actele, pana pun stampile, trec mai bine de 15-20 de minute la fiecare persoana. Nimic nu te mai mira. Singura contrariata de coada imensa de-afara este consilierul Casei de Asigurari, Angela Sturza. "Lunile trecute nu a fost aglomeratia asta", spune femeia si ia chip de om nedumerit. Desi recunoaste ca "e imposibil ca numai trei persoane sa lucreze pentru preluarea dosarelor a sute de oameni. Munca e migaloasa. Iar daca aduc pe cineva de la alt ghiseu, nu poate sa faca fata". Pentru ritmul molesit cu care se lucreaza si cozile imense care se formeaza mereu, Angela Sturza da vina tot pe oameni. Fie ca vin pe ultima suta de metri, fie ca, sporind numarul de firme, s-a inmultit si numarul declaratiilor. "Presedintele Casei de Asigurari de Sanatate a luat masura ca o persoana sa se prezinte cu maximum 10 declaratii privind plata contributiilor de sanatate sau a evidentei nominale a asiguratilor care au beneficiat de concedii. Am avut cazuri cand veneau persoane si cu 50-60 de declaratii. Era imposibil sa ne descurcam!", spune ea si ridica din umeri neputincioasa. E salvata de telefonul presedintelui Casei de Asigurari, care anunta sosirea a inca doua functionare.
SPAGA LA COADA. Afara, asteptarea lunga agitase spiritele. "Nenorocitilor, noi ne clocim aici si altii intra pe la poarta din spate!", striga cat o tin plamanii o femeie tanara, aratand spre "infractor". "E nevoie sa-i dai portarului 100.000 de lei si, sub pretextul ca te duci la baie, te lasa sa intri in cladire. V-am spus, aici sef este portarul!" Lumea s-a strans buluc langa poarta. "Dureaza prea mult! Cat iti ia sa introduci o discheta in calculator?" Peste tot, aceleasi intrebari. Vara, topiti de soare, iarna cu picioarele sloi, oamenii asteapta la aceleasi cozi, care se sfarsesc tot mai des cu lesinuri, nervi si dureri de cap. Cei de la ghisee arunca vina pe "cei mai mari ca noi", ba ca nu sunt bani pentru angajari, ba ca, si daca s-ar gasi bani, "nu vine nimeni pe un salariu de nimic!", incearca sa gaseasca o explicatie consilierul Angela Sturza. Explicatie, fara importanta insa, pentru cele aproape 300 de persoane care sprijina vlaguite copacii din jurul Casei de Asigurari de Sanatate luna de luna.
AUTORITATILE PROPUN O SOLUTIE VIRTUALA |
| BOALA CURATA. Pentru multi dintre cei aflati la poarta Casei de Asigurari, coada a durat, cumulat pe mai multe zile, chiar si 15-18 ore | Presedintele Casei de Asigurari de Sanatate Bucuresti, Cristian Toma, se declara nemultumit de metoda "statului la coada" si recomanda cea mai buna varianta: completarea declaratiilor prin internet. "15 calculatoare, cate sunt la cele trei case de asigurari care preiau declaratiile a peste 97.000 de angajatori, sunt extrem de putine. Din cauza dischetelor, ni s-au stricat foarte multe. Doar 19.000 de angajatori raporteaza on-line. Trebuie sa ajungem la 30.000 pentru a spune ca intram pe fagasul cel bun, adica la o treime din cati sunt acum. Din pacate insa, lumea este reticenta la tot ceea ce e nou! Daca intrebati pe cineva de la coada care este adresa noastra de mail, nimeni nu o stie", spune Cristian Toma, dupa care aminteste si solutia celor "certati cu modernitatea": posta. Ce e mai rau insa, oamenii inca nu stiu foarte bine cum sa faca pentru ca dosarul lor sa fie fara pata. Mai mereu sunt intorsi din drum, ba ca nu au completat bine nu stiu ce fisa, ba ca le mai trebuie vreo hartiuta. Presedintele Toma este constient de situatia critica in care se afla sistemul de asigurari de sanatate in ceea ce priveste resursele umane. "Am scos 37 de posturi la concurs. Pentru postul de referent la ghiseul de depuneri s-au inscris doar patru candidati. Suntem intr-un adevarat colaps. Ne pleaca oamenii pe salarii de trei-patru ori mai mari. Cei care raman sunt aceia care au competente medii si chiar nu au unde sa se duca", spune Cristian Toma, lamurind in acest fel principala intrebare care chinuia multimea: "De ce s-or misca ca un melc functionarii de la ghiseu?". |
SCRIETI-NE |
Asteptam mesajele dumneavoastra, cu povesti adevarate, despre cozile la care ati stat, pe adresa redactiei, la numarul de fax: 021/318.20.22, pe forumul ziarului sau pe e-mail: lacoada@jurnalul.ro . Cele mai interesante mesaje vor fi publicate in Jurnalul National. |
VA URMA |
Maine veti putea citi despre ghiseiada de la Directia de Pasapoarte. |