Un cunoscut cercetator in domeniul educational, Benjamin Bloom, impreuna cu o echipa de asistenti de la Universitatea din Chicago au facut un studiu de 5 ani, pe 120 de superstaruri: inotatori olimpici, jucatori de tennis, pianisti, sculptori, mari matematicieni si oameni de stiinta, toti varfuri ale domeniului lor. Concluzia a fost ca aceste superstaruri nu s-au nascut asa pur si simplu, ci au fost educati in acest spirit.
Talentul lor poate fi diferit, dar experientele din copilarie au tendinta sa fie extraordinar de asemanatoare. Bloom considera ca majoritatea copiilor, daca li se ofera conditiile necesare, pot invata aproape orice.
El insista spunand: “Potentialul uman este mult mai mare decat cel masurabil prin IQ sau prin teste de aptitudini”. O alta mare surpriza a cecetarii a fost modul extrem de puternic in care caminul, familia influienteaza procesul de dezvoltare a unui superstar.
O mama isi aminteste cum mergea prin muzee cu copilul si mai tarziu acesta era un renumit sculptor. Copilul incearca activitati care sa-i incante pe parinti. Sau dupa cum spunea Bloom :
Desi majoritatea acestor copii au cunoscut reusita, nimic nu s-a intamplat peste noapte. Nimeni nu a ajuns in varf fara a avea ani de munca in spate. La inceput totul se facea in joaca, cand apare “pasiunea” pentru ceea ce este de urmarit mai tarziu.Urmatoarea faza este “perfectionarea”, incurajarea copilului pentru primul semn de talent si lectiile in particular pentru a dezvolta aceasta prima “pasiune”. Ultima faza este “personalizarea”, cand copilul dezvolta un stil personal si are rezultate in competitii.
Cum se poate sti daca avem un copil supradotat?
Daca nu toti copiii precoce sunt supradotati, acestia din urma, in schimb, sunt adesea precoce si curiosi din toate punctele de vedere. Ei pun intrebari uimitoare pentru varsta lor (despre sfarsitul lumii, despre cum circula sangele prin vene sau cum se formeaza norii). Uimitor sau nu, la scoala pot fi insa elevi slabi. Pentru ca ei inteleg mai repede ceea ce explica profesorul, iar ceilalti mai greu, ei se obisnuiesc sa nu mai faca nimic, perturba clasa si lasa sa se stinga harul lor. Aici intervine parintele care trebuie sa-l supravegheze si sa-l stimuleze tot timpul, ca sa nu ajunga sa fie “statuia” din spatele clasei care isi iroseste talentul.
Contarar unor idei preconcepute, acesti copii nu sunt cu ochelari mari, sau cu o anumita statura si care ii dispretuiesc pe colegii de varsta lor. Ei pot trece chiar uneori neobsevati, pentru ca nimic (fizic) nu-i deosebeste de ceilalti copii, exceptand facultatile intelectuale superioare, o creativitate si o imaginatie uneori remarcabila in anumite domenii (desen, muzica).
Ca la majoritatea copiilor si la aceste stele in devenire trebuie sa li se reaminteasca sa exerseze, sa fie incurajati si sustinuti
Umorul incurajeaza. S-a demonstrate ca este una dintre cele mai stimulatoare unelte de care ne putem folosi pentru a-i invata pe altii.
Nu uitati ca in fiecare copil exista un talent ascuns. Noi ii putem ajuta sa infloreasca. Chiar daca nu ajunge la o faza maxima, e suficienta si o reusita de amator: iubirea pentru un sport, muzica sau alte activitati intelectuale, inseamna o existenta mai buna, o viata mai frumoasa.
Copil supradotat?
5 reguli de urmat:
- nu uita ca e copil si ca are nevoie si de activitatile varstei ( joc);
- lauda-i pasii chiar daca sunt mici;
- cauta un profesor care sa i se potriveasca, sa-i placa copilului;
- nu cauta sa-l suprasoliciti, recunoaste si accepta ca uneori nu mai poate face fata presiunii ;
- cand negociezi cu el, nu uita ca recompensa este si materiala, dar conteaza mai mult micile bucurii, micile rasplati care sa-i umple sufletul de fericire: sa iasa la joaca, o mancare preferata, o haina noua etc.
Mult succes!
Psiholog Anda Negru
0745 133171