După ce s-a dăruit aproximativ 30 de ani aviaţiei, Adrian Iovan a murit în urma unui accident aviatic, însă pilotul s-a stins împăcat, deoarece în urma manevrei de aterizare forţată nimeni nu a murit.
Din păcate însă pentru Adrian Iovan şi pentru tânăra Aura Ion, echipele de salvare au ajuns la locul accidentului după aproximativ şase ore de la prăbuşire, iar cei doi şi-au pierdut viaţa din cauza frigului de afară.
Ziua de 20 ianuarie, cea în care Adrian Iovan a murit, începuse bine pentru fostul pilot. Însă, de la extaz la agonie au fost doar câteva ore. La început de săptămână, Iovan trebuia să-şi petreacă timpul alături de fiul său Albert, în vârstă de şapte ani, copil pe care îl avea împreună cu Romaniţa Iovan, de care divorţase.
Sunat de colegii de la muncă, pilotul şi-a anunţat fiul că trebuie să plece într-o misiune, însă se întoarce acasă în câteva ore şi vor putea petrece timpul rămas din zi împreună. Din păcate, pilotul nu avea de unde să ştie că aceasta era ultima oară când îşi mai vedea băiatul. L-a sărutat şi a plecat la muncă, pilotând, adică exact ce îi plăcea lui mai mult să facă. Misiunea lui Adrian Iovan şi a colegilor săi, doctori, era să recolteze organe de la o femeie de 64 de ani, din Oradea, aflată în moarte cerebrală.
Din cauza ceţii şi a frigului, în apropiere de Cluj, Adrian Iovan a cerut permisiunea controlorilor de trafic aerian să coboare la o altitudine mai mică, pentru a realiza o manevră de degivrare, adică dezgheţarea motoarelor.
Potrivit raportului oficial furnizat de Ministerul de Interne, Ministerul Transporturilor, Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul Sănătăţii, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, Adrian Iovan a solicitat, pentru prima dată, să coboare în altitudine, la ora 14.35.
Peste mai puţin de 10 minute, pilotul a solicitat din nou coborârea, de această dată la 2.450 de metri şi a schimbat frecvenţa cu cea a Centrului de Informare a Zborurilor, corespunzătoare zborurilor după regulile „la vedere” coborând sub nivelul regulamentar de zbor controlat de ROMATSA.
„La ora 15.18, fiind la circa 36 de kilometri, după ce a trecut de Sibiu, la altitudinea de 2.600 de metri, nereușind să contacteze centrul de informare a zborurilor Bucureşti, pilotul a intrat în legătură cu Centrul de control zonal Cluj. Între orele 15.32 şi 15.33, pilotul a încercat să comunice cu un sector de control al traficului aerian aferent zonei de Nord-Vest a ţării, dar mesajele nu au fost înţelese“, se mai arată în raport.
După doar câteva minute, ROMATSA solicită pilotului să comunice poziţia aeronavei. Apelurile nefiind recepţionate, o altă aeronavă aflată în zonă (BMS 215B), conform procedurilor, a intermediat dialogul cu aeronava aflată în misiunea umanitară. ROMATSA a fost informată că aeronava în dificultate se afla la altitudinea de 2.450 de metri.
După aceste ultime convorbiri nimeni nu a mai reuşit să ia legătura cu avionul pilotat de Adrian Iovan, ceea ce înseamnă că acesta s-a prăbuşit în jurul orei 16.00. În urma impactului, niciun pasager nu a murit, însă toţi au fost răniţi, unii mai grav, unii doar cu răni artificiale.
Cei mai grav răniţi în urma accidentului au fost pilotul Adrian Iovan şi tânăra studentă Aurelia Ion, cei doi stând pe primele două locuri din avion de pe partea stângă. Din spusele supravieţuitorilor, cei doi au rămas în viaţă pentru cel puţin încă două ore după prăbuşire, însă deoarece echipele de salvare au ajuns la ei abia după ora 21.00, Adrian Iovan şi Aura Ion au murit de frig.
Doctorul Radu Zamfir, şi el pasager pe avion, nu a fost rănit grav şi a încercat să-i salveze atât pe Adrian Iovan, cât şi pe Aurelia Ion. Din păcate, nu a mai putut face nimic pentru cei doi. Radu Zamfir a vorbit, la o zi după accident, cu jurnaliştii, şi a afirmat că Adrian Iovan a fost conştient imediat după accident. „Pe Adrian Iovan am încercat să-l descarcerez, inițial. M-a rugat să-l scot. Nu am reuşit. A devenit inconştient la un moment dat. Părea conştient la aterizare. Adrian Iovan nu a apucat să ne transmită intrucțiuni. Era preocupat să mențină avionul ca să nu murim toți. Datorită lui Adrian Iovan suntem în viaţă“, a spus medicul.
Se pare că şi înainte de cursă pilotul Adrian Iovan s-a gândit la viaţa lui şi a colegilor săi. El ar fi cerut amânarea zborului, după ce s-ar fi identificat probleme la inspecţia tehnică a aeronavei, însă medicii au fost de acord să plece spre Oradea, pentru că transplantul era urgent, susţin surse medicale, conform Mediafax. În aceste condiţii, pilotul Adrian Iovan ar fi spus: "Măcar să trecem de zona muntoasă".
Potrivit unor apropiaţi de-ai lui Adrian Iovan, medicii care au supravieţui le-au spus că în ultimele clipe în care a fost în viaţă, pilotul s-a gândit doar la fiul său. „Ne-am interesat şi am aflat ce a făcut în ultimele clipe. Deja işi pierduse cunoştinţa şi, cu lacrimi în ochi, şi-a strigat fiul în continuu. Spunea 'Albert, te iubesc', 'Albert, te iubeşte tata!“, a declarat, pentru Cancan, una dintre rudele lui Adrian Iovan.
Romaniţa Iovan a spus că nu i-a putut ascunde fiului ei că Adrian Iovan a murit, deoarece acesta a vrut să-şi sune tatăl şi să vorbească cu el la telefon. „Aveam speranţa că vor fi toţi bine, din păcate s-a întâmplat şi a doua zi dimineaţa, Albert a vrut să îl sune şi i-am explicat ca o poveste, cum îi plac lui eroii şi cum eroii fac bine, că tatăl lui este un erou şi că a murit pentru a salva oameni. Acest lucru ştie Albert“, a spus Romaniţa.
Jurnaliştii de la ziarul Libertatea au reuşit să afle şi care a fost ultima dorinţă a lui Adrian Iovan. Chiar dacă nu a lăsat un testament, acesta s-ar fi gândit la ziua în care va fi înmormântat, motiv pentru care i-ar fi împărtășit fiicei sale de 30 de ani ce își dorea. Adrian Iovan ar fi afirmat că, în ziua în care va fi condus pe ultimul drum, îşi doreşte să fie înconjurat de foștii săi colegi, iar Mihai Mărgineanu să interpreteze celebra melodie ”Aviația dă senzația”.