4
Drepturi de la naştere!
Divertisment · Stiri / 26.04.2012

Copiii de la Grădiniţa Şcolii nr.133 din Capitală au fost purtaţi în lumea poveştilor improvizate de actorul Mihai Verbiţchi, au desenat împreună cu Melania Medeleanu copilăria ideală şi au cântat şi dansat cu Andra Gogan. Evenimentul a avut loc în cadrul Campaniei Globale pentru Educaţie şi a fost organizat de Salvaţi Copiii România şi Şcoala nr. 133, în colaborare cu Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti.

Copiii de la Grădiniţa Şcolii nr.133 din Capitală au fost purtaţi în lumea poveştilor improvizate de actorul Mihai Verbiţchi, au desenat împreună cu Melania Medeleanu copilăria ideală şi au cântat şi dansat cu Andra Gogan. Evenimentul a avut loc în cadrul Campaniei Globale pentru Educaţie şi a fost organizat de Salvaţi Copiii România şi Şcoala nr. 133, în colaborare cu Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti.

Pe parcursul acestei săptămâni, copilăria timpurie ideală va fi ilustrată prin fotografii, desene şi picturi şi de alţi peste 75.000 copiii din mai mult de 600 grădiniţe, şcoli şi licee din întreaga ţară. Acestora li se vor alătura nu doar cadrele didactice, ci şi părinţi, reprezentanţi ai autorităţilor locale şi membrii ai comunităţilor, care vor participa la activităţi de informare şi conştientizare pe subiecte importante pentru îngrijirea şi educaţia din copilăria timpurie (0-8 ani).


Coaliţia internaţională care sprijină Campania Globală pentru Educaţie a ales să dedice ediţia din acest an copilăriei timpurii, deoarece, deşi intervenţiile din această primă etapă a vieţii au o importanţă decisivă pentru evoluţia ulterioară, este nevoie mai mult decât oricând ca statele să-şi respecte obligaţiile şi să ia măsuri pentru ca fiecare copil să beneficieze, încă de la naştere de îngrijire şi educaţie.

În România, există suficiente date care subliniază nevoia ca autorităţile să facă eforturi suplimentare pentru îmbunătăţirea îngrijirii şi educaţiei pentru copilăria timpurie. Astfel:

•    Potrivit celor mai recente statistici ale Ministerului Educaţiei, Cercetării Tineretului şi Sportului, rata de frecventare la nivel naţional a învăţământului preşcolar este de 78,4%, în condiţiile în care Strategia „Europa 2020” stabileşte ca obiectiv de atins de statele membre ale UE ca cel puţin 95% dintre copii de vârstă preşcolară să participe la educaţia timpurie. Procentul copiilor care frecventează învăţământul preşcolar scade simţitor în cazul copiilor romi, situându-se puţin peste 30% (Administraţia Prezidenţială, Riscuri şi inechităţi sociale în România). Grădiniţa este fundamentul pe care copiii îşi construiesc norme de relaţionare şi mediul în care îşi însuşesc abilităţile necesare pentru integrarea lor cu succes în şcoală.

•    Doar 2,5% dintre copiii cu vârsta educaţiei antepreşcolare beneficiază de acces la creşe. Insuficienţa locurilor în creşă este ilustrată şi de faptul că, în anul 2010, în creşele publice numărul copiilor – 17.293 – era semnificativ mai mare decât numărul de paturi – 14.880 (Sursa: INS şi Ministerul Sănătăţii, date prelucrate). Conform datelor Ministerului Sănătăţii, numărul creşelor a scăzut drastic după anul 1990, de la 840 (în anul 1990) la 285 (în anul 2010);

•    După primele trei trimestre ale anului 2011, un număr de 8.203 de copii cu vârsta între 0 şi 3 ani suferind de malnutriţie se aflau în evidenţa medicului de familie, reprezentând peste 72% din totalul persoanelor suferind de malnutriţie în România (Sursa: Ministerul Sănătăţii);
•    Datele şi informaţiile disponibile indică o stare de sănătate îngrijorătoare a copiilor romi. Astfel, se estimează că 40% dintre copiii din gospodăriile rome sunt subnutriţi, iar 45,7% dintre aceşti copii nu beneficiază de toate vaccinurile din Planul naţional de imunizare. Mai mult, 50% dintre copiii romi care trăiesc în ghetourile izolate şi zonele rurale nu sunt imunizaţi împotriva niciunei boli (Sursa: FSD, Roma Education Fund, UNICEF);
•    Legea educaţiei naţionale recunoaşte locul educaţiei timpurii (inclusiv a celei antepreşcolare) în sistemul naţional de învăţământ şi include prevederi speciale cu privire la aceasta, însă, în prezent, România nu are o Strategie privind educaţia timpurie;
•    România nu a adoptat încă o strategie privind educaţia parentală, deşi autorităţile române recunosc importanţa Recomandării nr.19/2006 a Consiliului de Miniştri al Consiliului Europei referitoare la politicile care vizează susţinerea parentalităţii pozitive.
•    Convenţia ONU cu privire la drepturile copilului consacră drepturile de care trebuie să se bucure fiecare copil, inclusiv dreptul la educaţie, îngrijire şi sănătate, şi recunoaşte şi rolul prioritar al părinţilor şi familiei în asigurarea acestor drepturi. Încă din anul 2006, Comitetul ONU pentru Drepturile Copilului şi-a exprimat îngrijorarea cu privire la faptul că statele nu acordă suficientă atenţie asigurării acestor drepturi şi celor mai mici dintre copii.

La nivel internaţional, Campania Globală pentru Educaţie se derulează în peste 180 de ţări şi se bucură de sprijinul unor personalităţi, cum ar fi  Nelson Mandela, Regina Rania a Iordaniei, Hillary Clinton, Kofi Annan, Paulo Coelho, Angelina Jolie.

Începând cu anul 2001 Organizaţia Salvaţi Copiii Romania coordonează anual, la nivel naţional, acţiunile din cadrul Campaniei Globale pentru Educaţie urmărind, alături de ceilalţi membri ai Coaliţiei, progresul înregistrat prin reglementări naţionale şi cooperare internaţională de guvernele statelor semnatare ale Convenţiei de la Dakar în vederea realizării celor 6 Obiective EFA: (1) extinderea educaţiei preşcolare; (2) asigurarea învăţământului obligatoriu gratuit pentru toţi copiii; (3) promovarea educaţiei continue şi a învăţării abilitaţilor de viaţă pentru tineri şi adulţi; (4) creşterea ratei de alfabetizare a adulţilor cu 50% la nivel global; (5) atingerea parităţii de gen până în 2005 şi (6) creşterea calităţii in educaţie. Membrii coaliţiei sunt: Organizaţia Salvaţi Copiii, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, Centrul Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională, World Vision România, Roma Education Fund România, Centrul Romilor pentru Intervenţie Socială şi Studii „Romani Criss”,  Centrul pentru Educaţie şi Dezvoltare Profesională „Step by Step”, Federaţia Naţională a Asociaţiilor de Părinţi, Centrul Educaţia 2000+, Asociaţia Ovidiu Rom şi Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ.
Vezi galeria foto
Urmăreşte-ne pe Facebook pentru ultimele noutăţi Eva.ro