Originalitatea ne trage uneori de maneca
Divertisment · Pasiune / 12.06.2001

Originalitatea ne trage uneori de maneca
Este curios. Toti artistii alearga dupa originalitate. Fara explicatiese uita peste hotare, cauta subiecte, uitand ca ideile se afla, asemeniunor bunici batrani, uitate in rafturile prafuite ale bibliotecilor

Acesta este crezul Mihaelei Ursache Apostol, artist plastic specializatin grafica si gravura. Mihaela are 30 de ani si a absolvit liceulN.N. Tonitza si Academia de Arta Nationala Bucuresti. De mica, a fostatrasa de imaginile cartilor. "Imi plac ilustratiile. M-au fascinatdintotdeauna. Este ceva inexplicabil atunci cand te duci intr-obiblioteca si deschizi o carte. Te minunezi, de multe ori, in fatacelor vazute: "Dumnezeule, cum au reusit sa faca asta? Vreau sa facsi eu!". De la acest gand a pornit artista cand a inceput sa realizezeilustratii. Dar originalitatea lucrarilor sale nu este desenarea unorsimple ilustratii. Mihaela Ursache realizeaza miniaturi pentru primelescrieri romanesti. "Mi-a placut literatura veche romaneasca si am vrutsa incerc sa ilustrez aceste scrieri, tocmai pentru ca nimeni nu s-amai gandit la asta", mai spune ea.


Ca noi toti, l-a studiat la scoala pe Dimitrie Cantemir. Mihaelei i separe lipsa de cultura cand cineva spune despre el sau despre cronicariinostri ca sunt plicticosi. "Este o mare nedreptate. Cantemir a avut unsarm deosebit. Era un om luminat, la petrecerile caruia participa chiarSultana, ceea ce nu este putin lucru. Stia sa cante la multe instrumentesi cunostea cel putin sase limbi: persana, araba, turca, italiana,greaca, italiana, latina si bineinteles romana, in care a mai si scris"incepe artista. Si-a dorit sa faca ilustratie la lucrarile lui Cantemirinca de cand era mica si a ascultat, la teatrul radiofonic, "IstoriaHieroglifica". "Am incercat apoi ani de zile sa fac acest lucru dar nuam avut posibilitatile tehnice si nici nu am putut. Am avut nevoie detoata experienta castigata, atat in liceu si apoi in facultate, pentrua putea contura acest proiect. Ideile vin pe neasteptate. Acumuleziinformatii si, dintr-o data, gasesti raspunsul. Iar cand vezi lucrulfinit, te bucuri. Dar nu te fascineaza asa cum ar face-o daca i-aicunoaste traseul. Aceasta este adevarata arta, cea mai importanta sifrumoasa parte a ceea ce face un artist" este de parere Mihaela.


Pentru realizarea manuscrisului la "Istoria Hieroglifica" i-au trebuit doiani de munca asidua. A trebuit sa studieze istoria, istoria literaturii,miniatura, istoria mobiliera si vestimentatia acelei epoci, arhitectura. Amers la muzeul Antipa sa studiez animalele pentru a putea realiza aceastacarte obiect. Lucrarea porneste de la intelegerea clasica a cartii,legate cu pagini de hartie, spre o larga varietate de materiale ceprimesc forme tridimensionale, pentru ca, prin elementele continute,sa sublinieze mesajul dorit.


Artista recunoaste ca primele scrieri romanesti sunt greu de citit,pentru ca "se intalnesc o multime de arhaisme si trebuie stat cudictionarul aproape. Dar este normal, randurile sunt scrise in 1673. Lafel se intampla si cu scrierile lui Neagoe Basarab, din 1500. Pe langalimbajul arhaizat sunt si multe descrieri, foarte multe ornamente,specifice stilului baroc iar Istoria Hieroglifica a lui Cantemir maiare si o multime de personaje, toate animale" aminteste artista.Realizarea tehnica a cartilor necesita tratarea paginilor, pentru ale oferi patentul vremii, caT mai apropiat de manuscris. Ilustratianu se rezuma la acoarela. Poate fi si desen. si gravura sau picturain ulei. Toate copertile sunt din metal, gravate, patinate ca sa paravechi. "La fiecare folosesc ceva nou, caut ceva ce n-am mai vazut sauauzit, pentru a nu ma repeta. De aceea nici cotoarele copertilor nusunt obisnuite. Sunt decupate, cat mai original, si prinse. Forzat-ul,(copertile interioare), este din matase iar paginile sunt legate inmatase" explica ea.


Personajele sunt realizate - pictate in bait si acoarele iar textuleste stenografiat dupa manuscrisul original, pemntru a fi mai usor decitit. "Am realizat acest lucru pentru a-l imita pe Cantemir care acodificat istoria ce ne-a lasat-o, folosind animale drept personaje. Larandul meu, eu l-am codificat, prin scrierea in stenografie".

Cand faci miniaturile, nu trebuie sa imiti sau sa te inspiri, este parereaMihaelei. Prima miniatura pe care a realizat-o se afla in interiorulunei sticle sigilate. "Asa am conceput-o. Am facut o carte obiect la"Numele Trandafirului" lui Umberto Eco. Cartea are, pe coperta, unlabirint. Pentru a o deschide este nevoie, normal, de o cheie. Sa nu vainchipuiti insa ca asta e tot. In interior se afla o sticla. In ea esteminiatura. Dar sticla este sigilata. Cand pui mana pe ea, observi caeste uleioasa. Pentru ca este unsa cu albastru de bromfenol care, candintra in contact cu pielea se albastreste iar cand incerci sa te speli,se face si mai albastra. Dupa ce te-ai colorat, reusesti, in sfarsit, saobservi ca sticla este imbracata in picaturi de ceara iar, printre ele,poti vedea mici bucati de miniatura, pagini arse" povesteste Mihaela.O alta carte obiect realizata de artista gravoare este "Sindipa". Ceamai ingenioasa parte a lucrarii este prinderea paginilor cartii in formade tub si realizarea picturii in interiorul acestuia.

Pe langa munca, in plus, depusa spre a realiza picturile, astfel incatsa aib continuitate, in cerc, am intrebat-o pe Mihaela Ursache cum i-avenit acesta idee. Sincer, raspunsul m-a uluit. "Am realizat circularacest manuscris pentru ca, intotdeauna am considerat ca o carte areo lume a sa, interioara, si de multe ori m-am gandit ce se afla scrisintre randuri sau la personajele ce se misca intre litere. Cand citestipovesti, niciodata nu te intrebi ce se afla pe partea cealalta a paginii"a mai spus artista.

Pentru cartea "Invataturile lui Neagoe Basarab catre fiul sauTheodosie" Mihaela Ursache a realizat numai pagini de manuscris,pe care a stenografiat si textul, tradus din slovena. "Nu am legatpaginile pentru ca am privit si aspectul comercial al lucrurilor. Drepturmare, marea majoritate a lucrarilor le-am vandut in Spania, Portugalia,America si Japonia. Strainii sunt uluiti de acest gen de lucrari pentruca reprezinta simboluri si povesti cu totul inedite pentru ei, care iifascineaza" conchide artista care a mai realizat miniaturi la "Proloagele"Sfantului Gheorghe " si realizeaza chipuri ingeresti. Ea lucreaza inprezent la ilustrarea scrierilor celor trei cronicari moldoveni si lalucrarea "Alexandria" a lui Alexandru Machedon. O puteti contacta laadresa email - yumi@hl.ro.
Urmăreşte-ne pe Facebook pentru ultimele noutăţi Eva.ro