"Astazi la ora 19,00" cu Ioana Macaria
Ioana Macaria este, la 23 de ani, coregraf - dansator independent,posesoarea unui premiu foarte important pentru "Cea mai buna piesa" laconcursul desfasurat la Amsterdam, pentru creatia coregrafica "Astazi laora 19,00". Este o tanara care, in ciuda problemelor cu care se confruntadansul contemporan, crede in viitorul si reusita acestei arte.
Ioana a participat timp de 8 ani consecutiv la cursuri permanente de dansclasic, dans de caracter, improvizatie si compozitie coregrafica. Desi afacut atata miscare, este atrasa de coregrafia spectacolelor si mai putinde dans. "Cred ca este obligatoriu sa treci si prin asta, sa stii ceinseamna efortul, sa stii ce si cum sa le ceri dansatorilor". Ii placedansul contemporan pentru ca in cadrul spectacolelor de acest gen sepoate lucra si cu actori, care, de cele mai multe ori, reusesc sa fiefoarte expresivi, si pentru ca este o munca de creatie.
In prezent, singurul teatru din Bucuresti care gazduieste spectacole dedans contemporan, in cadrul unei platforme, este Teatrul Odeon. Lansat inanul 2001, sub coordonarea coregrafului si dansatorului Razvan Mazilu,programul a avut loc, mai intai, sub forma unor gale extraordinaredesfasurate lunar, in reprezentatii unice. In stagiunea trecuta, acestprogram a cuprins trei premiere de dans incluse in repertoriul curent alteatrului. In acest sezon, Odeon a reluat aceste spectacole, astfel ca,Ioana Macaria poate fi vazuta in calitate de dansatoare in spectacolul"Clavicula sculptata sau XXX" (in coregrafia lui Eduard Gabia) si incalitate de coregraf la spectacolul foarte apreciat chiar si pestehotare, "Astazi la ora 19,00", in care joaca 3 actori (Daniel Popa,Mihai Marinescu si Gabriel Calinescu) si 3 dansatoare.
Ioana, ca si colegii sai de breasla, nu poate fi angajata in teatrulromanesc deoarece dansul contemporan nu este omologat, nu exista inlegislatia romaneasca iar incadrarea la vreun loc de munca cu aceastatitulatura nu ar fi posibila. Coregrafi mai exista doar la opera, darnu de dans contemporan.
Succesul inregistrat cu piesa "Astazi la ora 19,00" a fost neasteptatpentru ea, desi, in prealabil, piesa ei de licenta, pentru care aprimit premiul pentru Creatie Coregrafica, a fost invitata la festivalulAerowaves desfasurat la Londra si apoi la festivalul Julidans, sectiuneaAerodance, de la Amsterdam, unde a castigat marele premiu. Foarte onorantdar si consistent, premiul ii obliga pe castigatori sa creeze, cu baniiprimiti, un nou spectacol care va fi prezentat in cadrul aceluiasifestival, anul viitor. De aceea, Ioana este acum in cautarea formuleiideale pentru un spectacol cu care sa incante din nou publicul si sanu-i dezamageasca pe cei care au investit incredere in ea, incepand cuprofesorul Florin Feroiu.
Tanara coregrafa are un prieten de 9 ani de zile, isi ajuta sora lanotariatul la care lucreaza si viseaza la piesele pe care urmeaza sa lepuna in scena sau la inceperea unei afaceri in acest domeniu, pentru canu-si tradeaza munca si idealurile.
Ioana a prezentat creatia coregrafei Ioana Popovici in cadrul filmului"Vlad - the Impaler", un moment de dans in cadrul filmului "Side Show"si a lucrat timp de trei luni pentru filmul "Vacuums", alaturi de compania"Stomp" din UK si SUA.
Pentru scurt timp, a fost angajata pe post de balerina ansamblu laOpera Nationala din Bucuresti, iar apoi la compania de dans contemporan"Orion Balet", condusa de Sergiu Anghel. Acum nu stie daca ar mai dansasau nu, deoarece exercitiul din timpul facultatii si liceu se pierdefara antrenament, iar pentru cei care au terminat, pregatirea de baletindividuala presupune inchirierea unei sali sau alte artificii, prezentala o sala de aerobic sau fitness nefiind de folos in acest caz.
Mesajul pe care il are Ioana Macaria pentru cei care iubesc dansul este sacontinue sa ii incurajeze si sustina pe coregrafi, pentru ca concurentaeste un stimulent foarte bun, iar prezenta constanta a spectacolelorar atrage mai mult publicul catre acest gen de "spectacol", numit danscontemporan. Deocamadata, teatrele se feresc sa includa in repertoriu"teatru-dans", de frica sa nu le scada incasarile.