BookLand - targ de carte urban
Divertisment / 20.02.2013

- Cum, si cand a luat nastere Caravana BookLand?

Sorin Lucaci: BookLand a luat naştere in anul 2011, ca o alternativă viabila la târgurile de carte existente deja pe piaţa românească, iar in 2012 s-a pozitionat drept cel mai de anvergura proiect de acest gen din Romania, atat din punctul de vedere al acoperirii geografice, cat si al duratei. Initiativa noastra culturala a fost primita in toate colturile tarii, cu entuziasm si curiozitate, in acelasi timp. Anul trecut am fost prezenti in 39 orase – am pornit la drum pe 6 Martie la Giurgiu si ne-am oprim abia pe 24 Decembrie 2012 la Bucuresti – iar in fiecare oras poposim cate 6 zile, cu mici exceptii, in Bucuresti, Constanta si Suceava am stat doua saptamani.

BookLand este un concept unic in Romania: targ urban de carte, organizat in centrele comerciale din marile orase. Coborand cartea din turnul de fildes, motto-ul dupa care se ghideaza este: „BookLand vine acolo unde oamenii sunt deja. Nu-i cheama, ci ii urmeaza!”

- Ce reprezinta in esenta acest targ de carte?
- BookLand este un targ inedit, atipic, neconvenţional, un târg pe care, vreau să cred, şi l-au dorit mulţi români. Este o caravană care, anul acesta (2013) străbate 19 oraşe ale ţării, timp de 42 de saptamani şi care suplineşte atat absenta celorlalte targuri de profil, cat si  lipsa fizica a librariilor din ţară, multe desfiinţate sau intrate în insolvenţă în ultimii ani, atât din cauza crizei, cât şi din cauza scăderii apetitului românilor pentru lectură. Din acest motiv am creat şi o librarie online (www.book-land.ro) care să rămână conectată în permanenţă la nevoia iubitorilor de carte, din fiecare oras al tarii, deci asteptam si iubitorii de carte din orasele situate in nordul tarii (Sighetu Marmatiei, Satu Mare, Carei, Baia Mare) atat in Caravana BookLand, care va poposi la Baia Mare, in Gold Plaza, intre 19 – 31 martie, precum si pe site-ul librariei. Cititorii isi pot comanda titlurile dorite si prin intermediul acestei librarii virtuale.


- Este al treilea an de caravană, de periplu prin toată ţara. Ce aduce inedit şi atractiv acest târg în comparaţie cu celelalte (Gaudeamus, Bookfest etc.), dar şi în raport cu librăriile? Care îi sunt obiectivele principale?
- În plus faţă de celelalte târguri aducem tocmai această noutate, faptul că încercăm să acoperim o mare suprafaţă din teritoriul ţării, să-i urmăm pe toţi iubitorii de carte, oriunde s-ar afla. Traseul generos al Caravanei şi evenimentele organizate în cadrul târgului, zic eu, fac diferenţa. Caravana BookLand organizeaza in fiecare oras unde poposeste, multe evenimente artistice si culturale: lecturi publice cu scriitori locali, expozitii de pictura si sculptura, momente artistice realizate de copiii de la Scolile Populare de arta, de la Palatul Copiilor, de elevi de la liceele de arta, tineri actori de la teatrele de papusi, etc. Iar în raport cu librăriile existente, încercăm prin calitatea si diversitatea titlurilor prezentate să facem această diferenţă. Pe parcursul Caravanei BookLand prin ţară, am avut ocazia de a cunoaşte oameni minunaţi, dornici să ne ajute în demersul nostru cultural de mediatizare şi promovare a cărţii. Poeţi, prozatori, critici literari, pictori, preşedinţi de filiale ale Uniunii Scriitorilor sau Artiştilor Plastici din România. As enumera cativa din Moldova, atat de dragi mie: Carmen Veronica Steiciuc, un extraordinar organizator de evenimente culturale si festivaluri literare, Gheorghe Neagu de la Oglinda literara din Focsani, Lucian Manailescu de la Buzau, Constantin Marafet din Rm. Sarat, organizatorul Festivalului de creatie literara Titel Constantinescu, d-na profesor universitar Mihaela Garlea din Iasi, dar si promoteri culturali din Ardeal, dl. Dorel Cosma, directorul Centrului Cultural G. Cosbuc din Bistrita Nasaud si multi altii. Sper sa nu supar pe nimeni daca nu i-am enumerat pe toti. Sunt convins ca si in 2013 vom gasi aceeasi deschidere si receptivitate, din partea comunitatilor culturale locale, din partea oamenilor de cultura, de a organiza evenimente artistice si culturale in fiecare locatie, unde va poposi Caravana BookLand.


- Cum vi se pare piata de carte din Romania? Cum se descurca editurile in aceste vremuri de restriste?
- Piata de carte din Romania este insuficient structurata si valorificata. Este o piata cu potential, in continua miscare, editurile fac eforturi disperate pentru a-si conserva resursele si portofoliul de titluri, pentru a trece cu bine peste aceasta perioada foarte dificila din punct de vedere financiar. Din pacate industria cartii din Romania nu este la fel de profitabila ca cea din tarile dezvoltate: Germania, Franta, Anglia. Iar criza financiara a atins fara doar si poate si domeniul cartii. Putem spune cu siguranta ca piata de carte este in declin, si asta se reflecta si in activitatea targurilor de profil. Un sondaj realizat de Institutul Român de Studii Sociale (IRSS) arată nişte rezultate catastrofale: peste jumătate din populaţie nu a terminat de citit nici o carte în 2012. Altfel spus, in medie, finlandezii cheltuiesc 11,3% din veniturile salariale pentru tot ceea ce tine de spectrul cultural. Nu britanicii, nu nemtii sau francezii, ci finlandezii! Iar pe locul doi se afla maltezii! Britanicii se plaseaza de abia pe locul cinci, iar nemtii pe zece! Iar pe ultima pozitie se afla romanii! Care chetuiesc mai putin de jumatate decat ocupantii primului loc! Stam mai prost decat bulgarii, vecinii nostri pe care-i privim cu atata superioritate!


- În ce oraşe aţi avut cele mai bune vânzări in 2012, cel mai mare succes?
- Cel mai mare succes, de departe, l-a reprezentat Braşovul. Într-adevăr este un oraş turistic şi asta s-a văzut în numărul foarte mare de vizitatori care au trecut pragul Caravanei BookLand, in Piata Sfatului. După Brasov, aş putea să menţionez într-un fel de top, Timişoara, Bucureşti, Cluj, Constanţa, Baia Mare.

- Ce tip de carte se vinde cel mai bine la targul dvs.?
- Beletristica in proportie de 44% (in general literatura universala contemporana de la editura Polirom), dar si SF, de la editura Nemira, eseuri si critica literara de la Ideea Contemporana.
Cartile pentru copii (povesti) dar si cartile educative au o pondere semnificativa, 27%; parintii aloca bugete considerabile pentru cartea scolara si educativa. Apoi cartile pentru mamici, cartile de parenting “Cum sa crestem un copil sanatos”, “Dezvolta increderea in sine a copilului tau”, cd-uri si dvd-uri, precum si carti aspirationale, motivationale, psihologie si de dezvoltare personala de la Editura Trei.

- Consider extrem de binevenite evenimentele adiacente târgului de carte: dezbateri culturale, lecturi publice, spectacole de dans si muzica, ş.a.m.d.Cam câte acţiuni de acest fel au loc într-o stagiune BookLand?
- In stagiunea 2012 cred că de ordinul sutelor. Daca ati adus vorba despre evenimente, as vrea cu aceasta ocazie sa-i multumesc d-lui director Dan Daniel, de la Scoala Populara de Arta din Baia Mare, pentru sprijinul si daruirea cu care s-a implicat in organizarea momentelor artistice din cadrul Caravanei BookLand de la Baia Mare.
 
- Ce asteptari aveti pentru anul 2013?
- Avem asteptari foarte mari in 2013, mai ales ca am schimbat putin strategia de promovare a cartii. Spre deosebire de anul 2012, in 2013 vom poposi cate doua saptamani in fiecare oras, timp suficient, spunem noi, pentru iubitorii de carte sa ne viziteze. De asemenea in trei sferturi din locatii vom fi prezenti in piatete si parcuri, spatii neconventionale si in acelasi timp foarte accesibile publicului cititor. Ne dorim sa satisfacem dorinta de cultura si, implicit de lectura a tuturor booklanderilor, speram sa nu-i dezamagim. Venim cu peste 6.000 de titluri de la 100 de edituri, deci o oferta consistenta de carte, muzica, film si jocuri.
Urmăreşte-ne pe Facebook pentru ultimele noutăţi Eva.ro