Mamele, mai conştiente de importanţa consumului celor 5 porţii de legume, fructe sau suc
Casă şi familie · Copii / 22.05.2014

Campania „5 porţii de legume, fructe sau suc de fructe” este un program educativ de nutriţie unic la nivel naţional care subliniază rolul fructelor şi legumelor în dieta zilnică, implementat în ultimii ani - atât în România cât şi în Polonia.

Activităţile de publicitate extinse, acţiunile pentru copii şi întâlnirile informative cu experţii au avut ca efect creşterea conştiinţei sociale privind consumul de fructe şi legume. Organizatorii campaniei au speranţă pentru efecte pozitive ale proiectului ca o schimbare a obiceiurilor alimentare în direcţia unui consum regulat de porţii de fructe şi legume.

Educăm consecvent din anul 2008 (program realizat în Polonia)

Campania „5 porţii de legume, fructe sau suc de fructe” este cunoscută în Polonia din anul 2008, unde a demarat cu un program-pilot de informare şi educare de 2 ani, încheiat cu studii de conştientizare care au arătat o creştere a nivelului de cunoştinţe în rândul grupului ţintă.



„Acest proiect - un fel de pionierat - ne-a arătat în mod clar că mamele poloneze sunt deschise la activităţi educaţionale, au nevoie de ele şi văd aplicarea reală a sfaturilor noastre în viaţa de zi cu zi. Rezultatele de după încheierea proiectului au arătat o creştere de conştientizare de 10% cu privire la consumul de legume, fructe şi sucuri, precum şi o creştere a consumului în rândul copiilor a legumelor, fructelor sau sucurilor, ca un obicei important al unei nutriţii adecvate”
- explică Barbara Groele, secretar general al Asociaţiei Uniunii Naţionale a Producătorilor de Sucuri, iniţiator şi organizator al campaniei „5 porţii de legume, fructe sau suc de fructe”.

Ca răspuns la rezultatele pozitive ale studiilor de conştientizare de după prima ediţie a campaniei 2008-2010, Asociaţia KUPS (Uniunea Naţională a Producătorilor de Sucuri) a pregătit o a doua ediţie, extinsă tematic şi geografic, care a fost lansată în septembrie 2011, pe teritoriul României şi al Poloniei, şi care va fi încheiată în ambele ţări în septembrie anul curent. Pentru acest proiect, Asociaţia KUPS este finanţată din bugetul Uniunii Europene, al Republicii Polone precum şi din bugetul Fondului de Promovare a Fructelor şi Legumelor, administrate de către Agenţia Pieţei Agricole.


În prezent, campania „5 porţii de legume, fructe sau suc de fructe”, realizată pe teritoriul României şi Poloniei, este un proiect informativ-educaţional cu caracter pro-social. Principalul scop este promovarea stilului corespunzător de viaţă, care constă în principal într-o dietă echilibrată, bogată în legume şi fructe, precum şi sucuri 100% - fiind cea mai naturală formă de servire a legumelor şi fructelor proaspete.

Un aspect important al campaniei este acela de a stârni interesul public pentru legume, fructe şi sucuri, precum şi creşterea gradului de conştientizare a copiilor şi adulţilor cu privire la consumul legumelor şi fructelor recomandate (cel puţin 400 de grame pe zi, împărţit în 5 porţii, dintre care una poate fi înlocuită cu suc de 100% ), ca o componentă de neînlocuit a dietei noastre.


Activităţi realizate şi acţiunile complexe ale campaniei

Într-o perioadă de 36 de luni, s-au desfăşurat activităţi intensive de informare şi promovare, atât în raport cu grupul ţintă principal (mamele cu copii cu vârsta între 4-14 ani, femei care fac treburile casnice în familie), cât şi grupuri suplimentare legate de subiectul de educaţie pentru sănătate (experţi în nutriţie, jurnalişti).

Purtătorul principal de informaţii la un nivel foarte mare a fost televiziunea: atât în România cât şi în Polonia, pentru consumul celor 5 porţii de legume şi fructe ne încurajează familia "Cincinescu".

Spoturile publicitare TV au fost văzute de 97,8% din populaţia ţării (94,7% din populaţie le-au văzut minimum de 5 ori , adică 18 015 000 milioane de locuitori. În total, la televiziunile româneşti s-au difuzat 21 911 de spoturi, cu un număr de 4 adaptări. Spotul care a promovat campania în Polonia a fost văzut de 100% din populaţie (94,11% din populaţie a văzut spoturile de cel puţin 4 ori) . În total, au fost difuzate 19 423 de spoturi, cu un număr de 4 adaptări.

Purtătoare importante ale mesajului campaniei educaţionale au fost de asemenea şi presa generalistă, presa de life-style şi presa pentru femei – pentru care au fost pregătite, în România, un total de 120 de advertoriale iar în Polonia - 104 de advertoriale. Suplimentar, un alt canal de propagare a mesajului campaniei „5 porţii de legume, fructe sau suc de fructe”, a fost internetul: site-ul tematic al campaniei din România a fost vizitat de 7472 utilizatori pe lună, în timp ce în Polonia - de 95 995 de persoane pe lună. Pentru vizitatorii site-ului campaniei au fost pregătite materiale informative adaptate pentru fiecare grupă de vârstă.

Forme de vizualizare modernă ale campaniei (bannere online) au apărut pe pe 21 de portaluri şi site-uri internet din România precum şi pe 5 site-uri internet şi portaluri în Polonia.

În cadrul activităţilor de promovare a stilului de viaţă sănătos, cu un accent deosebit pe un regim alimentar bine echilibrat, bazat pe porţii de fructe şi legume, în România şi în Polonia, au fost organizate anual o serie de reuniuni tematice pentru jurnaliştii care se ocupă în presă cu problemele legate de nutriţie.

La reuniunile din România (conferinţele de presă, întâlniri de informare, întâlniri individuale), au participat un total de 75 de jurnalişti, în Polonia - 119, iar comunicatele de presă au ajuns la mai mult de 130 de jurnalişti români şi 600 de jurnalişti polonezi.

Educaţia pentru consumul de legume şi fructe de către copiii de vârstă preşcolară prin metoda jocului
Campania „5 porţii de legume, fructe sau suc de fructe” pune un mare accent pe educaţia directă a copiilor de vârstă preşcolară, a celor care se află deci în perioada de explorare a lumii şi dezvoltarea celui mai valoros obicei de nutriţie pe toată viaţa.

În această zonă, organizatorii campaniei au planificat şi executat cele două ediţii ale acţiunii educaţionale pentru grădiniţele din România şi Polonia, care au s-au axat pe stimularea implicării copiilor cărora le-au fost distribuite (materiale educative pregătite special de către metodişti, pentru copii şi educatori. Le-au fost oferite şi certificate care confirmă participarea la proiect precum şi s-au realizat concursuri pentru grădiniţe, cu premii atractive (premii individuale pentru copii precum şi premii pentru grădiniţe).

În ediţia 2012/2013, la acest program au luat parte aproape 400 de grădiniţe din România, iar în Polonia aprox. 1500 de grădiniţe. La ediţia 2013/2014, în România au fost implicate 400 de grădiniţe, iar în Polonia 1541 de grădiniţe. Pentru desfăşurarea ambelor ediţii, au fost transmise către grădiniţele din România 55 000 exemplare de cărticele pentru copii, iar în Polonia – 150 000 cărticele pentru copii.

Ecoul activităţilor organizate în grădiniţe a depăşit interesul asumat iniţial de către organizatori atât din partea copiilor cât şi din partea educatorilor şi a părinţilor.

„Cu mare satisfacţie ne uităm la rezultatele cantitative cât şi calitative ale acţiunii în grădiniţe. Materialele noastre au fost foarte apreciate de către educatori, care le-au considerat ca fiind interesante, că suscită interesul  copiilor şi că angajează în mai multe moduri funcţiile lor cognitive. Melodiile şi poeziile propuse de noi sunt auzite în casă şi în locurile de joacă. Ne bucură, de asemenea, şi primirea pozitivă din partea părinţilor – doar de ei depinde ce mănâncă copiii în afara grădiniţei şi cât de mult este avută în vedere distracţia cu legume şi fructe!” spune d-na Barbara Groele Asociaţia KUPS.

Rezultatele studiilor de conştientizare

Campania „5 porţii de legume, fructe sau suc de fructe” presupune, de asemenea, monitorizarea schimbărilor de sensibilizare a opiniei publice în domeniul înţelegerii nevoilor unei diete adecvate şi aportul de porţii de fructe şi legume, inclusiv suc de 100%. De aceea, pentru a fi identificate nevoile campaniei, au fost realizate anual studii de conştientizare, care au arătat evoluţia percepţiei mesajului campaniei precum şi obiceiurile alimentare.

Din cel mai recent studiu (noiembrie 2013), realizat prin metoda CATI (telefonic), în care au fost implicate mame cu vârsta cuprinsă între 25-45 de ani, care au copii cu vârsta cuprinsă între 3-10 ani, reiese că, în urma campaniei, mamele din România au devenit mai conştiente de consumul zilnic de 5 porţii de fructe şi legume recomandat, dintre care una poate fi înlocuită cu suc.

Deja 12% dintre mame cred că fructele şi legumele trebuie să fie consumate de cinci ori pe zi, iar aproape 60% au susţinut că porţiile de legume şi fructe ar trebui să fie consumate cel puţin de 3 ori pe zi. Totodată, mamele au confirmat faptul că, copiilor lor le plac fructele (aprox. 80% dintre respondente) dar nu prea le plac legumele (57%), care trebuie să fie „adăugate” în alimentaţia acestora cu mare pricepere.

Aproape 90% dintre mame dau fructe copiilor la şcoală, iar 14% au menţionat legumele. 49% dintre respondente sunt conştiente de faptul că fructele şi legumele în dietă nu se pot înlocuit cu nimic altceva, iar 8% dintre ele ştiu că cea mai apropiată formă naturală de substituire pentru fructele proaspete şi legume sunt sucurile (în timp ce aproape jumătate (45%) dintre persoanele intervievate au pus acest obicei în practică iar 53% folosesc acest obicei în dieta copilului ca o formă confortabilă şi plăcută pentru copii în special la şcoală).

„Aceste rezultate indică o creştere lentă în conştientizarea legată de necesitatea de a consuma 5 porţii de fructe şi legume pe zi. Dar trebuie să ţinem minte că aceste schimbări se formează în ani de zile – este important rezultatul. Acest studiu arată că obstacolele majore în dezvoltarea obiceiului consumului de fructe şi legume la copii sunt dezinteresul faţă de acestea precum şi lipsa de timp a mamelor, iar în cazul dietei  mamelor - lipsa unor obiceiuri corecte din copilărie şi lipsa de timp. Deci, capcana principală rămâne cea a lipsei de timp, în vremuri în care trebuie să alergăm şi avem numeroase responsabilităţi, deşi tot aceleaşi mame au grijă de propria familie, aşa cum pot mai bine! Şi au nevoie de sprijin, promovând masiv obiceiurile adecvate de alimentaţie, de aceea campaniile de acest gen au o importanţă semnificativă, deoarece oferă informaţii practice mamelor, în beneficiul nostru, al tuturor” - conchide dr. Șerban Damian, un expert în campania „5 porţii de legume, fructe sau suc de fructe”.

Urmăreşte-ne pe Facebook pentru ultimele noutăţi Eva.ro