Primul mediu social in care un copil se dezvolta este familia. In prima perioada a vietii, lumea unui copil se restrange la casa si interactiunea este cea cu membrii..
Primul mediu social in care un copil se dezvolta este familia. In prima perioada a vietii, lumea unui copil se restrange la casa si interactiunea este cea cu membrii familiei. Odata cu varsta, copilul se deschide social catre un nou mediu, cel al scolii, care poate incepe cu gradinita sau cu clasa intai. Aceasta perioada este foarte importanta in viata unui copil.
Cu cat un copil invata mai repede sa socializeze si sa respecte regulile unei convietuiri armonioase intr-un grup social, cu atat va fi mai usor in lume, si pentru el, si pentru ceilalti, atunci cand va fi un adult. Gradinita este ideala pentru realizarea unor schimbari la nivel de interactiune de grup:
Il ajuta sa comunice mai bine cu cei care ii sunt egali. Multi copii nu stiu sa se poarte cu ceilalti copii atunci cand ajung la gradinita. Nu stiu sa comunice decat cu adultii, langa care obtin multa afectiune si tendinta de a fi mereu in centrul atentiei. In acelasi timp insa, a relationa cu copii de aceeasi varsta cu el devine o mare provocare.
Copilul invata surprizele relatiilor sociale, invata sa asculte si sa se faca ascultat de un alt copil. Aceasta comunicare ii face altruisti si deschisi catre ceilalti intr-un mod semnificativ imbunatatit, fata de un copil care este crescut fara a interactiona cu cei de varsta lui si obisnuit sa obtina lucrurile de care are nevoie de la adultii din preajma.
Gradinita il ajuta sa se deschida catre ceilalti si sa isi renegocieze dimensiunile egoiste ale personalitatii sale. De cele mai multe ori, familia este un loc in care sunt mai multi adulti. La gradinita insa, copiii sunt egalii sai si au drepturi egale cu el.
Intr-un astfel de colectiv, copilul invata sa coopereze cu ceilalti, sa daruiasca si sa primeasca. Invata sa se joace impreuna cu ceilalti cu jucarii comune, sa participe la jocuri si sa faca parte dintr-o echipa. Aceasta perioada il ajuta foarte mult sa isi formeze niste reguli sanatoase de a fi in lume, printre ceilalti oameni si de a gasi niste mijloace integrate social de a-si atinge scopurile.
Un copil care isi doreste o jucarie va trebui ajutat sa aiba rabdare sau sa fie dispus sa o imparta cu un alt copil. Daca este obisnuit sa obtina intotdeauna ceea ce vrea, in prima etapa va fi egoist si chiar agresiv cu ceilalti copii, pentru a-si insusi imediat jucaria, fara a-i pasa de ce doresc ceilalti copii.
Cu putina rabdare insa, va invata sa ii vada pe ceilalti si sa se simta bine printre ei, respectandu-i ca pe egalii sai. Un copil care invata sa daruiasca este un copil salvat pentru societate. Si gradinita e cel mai potrivit loc pentru aceasta prima lectie de viata.
Gradinita il ajuta sa isi faca prieteni care nu sunt parte din familia sa si sa se simta bine alaturi de ei. Copiii de aceeasi varsta isi impartasesc aceleasi curiozitati, descopera lumea impreuna si leaga uneori cele mai trainice prietenii din existenta lor, bazate pe incredere si afectiune, fara interese sociale.
Aceste prietenii rezista de-a lungul timpulului, indiferent de calea pe care o ia fiecare, de meseria pe care o profeseaza sau de succesul sau financiar. Cu cat inaintam in varsta, prieteniile devin tot mai mult o expresie a intereselor sau mediilor comune, si tocmai asta face speciale relatiile primei copilarii.
Vor fi si clipe grele in care va invata sa se descurce singur, in care va fi dezamagit pentru ca fata care ii place s-a mutat la alta gradinita sau a sarutat un alt baietel. Aceste experiente insa il vor ajuta, mai ales daca va avea suportul si incurajarea celor din jur, sa invete sa faca fata sarcinilor vietii cu curaj, devenind un adult responsabil si pregatit de viata.