Modalitati de imbunatatire a "abilitatilor de ascultare"
Carieră · Sfaturi / De Dana Burghel
Director executiv
Learning About, 05.03.2007

Este evident pentru toata lumea: fiecare dintre noi vorbeste ca sa fie ascultat. Altfel, am scrie carti, am recita in baie, am vorbi singuri si am trai fericiti asa... Insa de fiecare data cand vorbim, ne dorim sa fim ascultate cu adevarat si sa primim si feedback-ul potrivit. Pare simplu la prima vedere! Dar fiecare dintre noi stie cat este de complicat in realitate...

De aceea voi sublinia in continuare cateva modalitati de imbunatatire a "abilitatilor de ascultare":

Inlatura "zgomotele". Adica pune telefonul pe "silent" sau inchide-l, uita de conversatia in contradictoriu avuta dimineata cu copilul - oricum nu o rezolvi acum - uita-te in ochii interlocutorului si nu in ecranul calculatorului tau.


Concentreaza-te pe ceea ce spune interlocutorul. Da-i atentie ca si cum ti-ar spune cel mai interesant lucru din lume. Daca intr-adevar conversatia este lipsita de interes pentru tine sau chiar pentru amandoi si reprezinta o pierdere de timp, o poti incheia respectuos, dar pana atunci acorda-i toata atentia din lume. Fii atenta la toate detaliile, in asa fel incat sa existe un flux logic in mintea ta a tuturor faptelor relatate sau a declaratiilor facute. Lipsa claritatii duce la pierdere de timp si la feedback-uri nepotrivite.


Foloseste parafrazarea ori de cate ori este nevoie. Verifica daca ai inteles ce a vrut el sa-ti spuna cu adevarat, mergi dincolo de simple cuvinte. Da feedback din cand in cand, astfel incat conversatia voastra sa nu contina numai frazele interlocutorului si parafrazarea ta. Cauta claritatea mai ales atunci cand el foloseste un limbaj tehnic, abrevieri etc.

Scrie tot ceea ce crezi ca este important. Fa asta mai ales daca esti intr-o conversatie cu un posibil client. Te pune intr-o lumina foarte buna daca acel client vede cum vorbele lui sunt importante pentru tine, iar tie iti vor fi de folos acele notite mai tarziu, cand vei munci din greu la oferte.


Controleaza-ti impulsul de a vorbi. Gandeste-te ca afli mult mai multe informatii ascultand decat vorbind; pauzele sunt importante pentru a se asimila informatiile de fiecare parte, raspunsul cel mai bun il dai dupa o pauza de gandire.

Invata sa vezi oportunitatile din conversatii. Gandeste-te ce cuvinte sau expresii au tot fost repetate de interlocutor, ce si cata importanta au ele, concentreaza-te pe ce doreste cel de langa tine (mai ales daca iti este client) si mai putin pe ce vrei tu sau auzi, invata sa "citesti printre randuri", sa vezi cat de sincer este.


Asculta si partea nevazuta a conversatiei, emotiile de dincolo de vorbe. Asculta tonul vocii, observa-i starea de spirit, urmareste-i ochii. Invata sa observi repetabilitatea gesturilor si a tonului vocii in anumite circumstante, mai ales daca ai conversatii repetate cu interlocutorul tau; si vei ajunge astfel sa intelegi de ce cateodata, desi ti se pare ca lucrurile merg bine, conversatia o ia razna sau rezultatul convorbirii (negocierii) nu este cel scontat de tine. Vei invata asta cu timpul din gesturi, voce, ochi.

Iar cel mai important dintre toate: fii cu adevarat interesata de ceea ce spune interlocutorul tau, nu incerca sa fii tu interesanta in conversatie.

Nu poti de maine sa urmezi toate punctele de mai sus, dar poti incepe pe rand cu cate un subiect, in functie de cat ti se pare de important sau facil pentru tine. Experienta te va duce catre rezultate remarcabile; in plus, experienta se castiga ascultand cu adevarat, nu doar vorbind.
Urmăreşte-ne pe Facebook pentru ultimele noutăţi Eva.ro