Cum sa-ti eficientizezi munca daca lucrezi acasa
Carieră · Sfaturi / De Greta Nita, 26.05.2008

Pentru o persoana care trebuie sa mearga zilnic la birou, perspectiva ar putea parea cel putin idilica: zilele de munca se deruleaza incomparabil mai lejer...

Pentru o persoana care trebuie sa mearga zilnic la birou, perspectiva ar putea parea cel putin idilica: zilele de munca se deruleaza incomparabil mai lejer, nu este nevoie sa porti in fiecare zi costum si pantofi cu toc inalt, iti poti lua pauza de cafea sau de masa cand vrei si asa mai departe. Dar, pentru cei care experimenteaza acest gen de activitate, situatia nu mai este la fel de roz.

Ba chiar dimpotriva. Li se pare ca nu reusesc sa se organizeze corespunzator - poate inclusiv pentru ca, fiind acasa, mereu se iveste cate ceva de facut. De exemplu, sa presupunem ca ai la dispozitie o ora pana cand va incepe o video conferinta; ce faci, pui rufe la masina sau pregatesti ceva de mancare pentru pranz? Ah, si inainte de a-l suna pe unul dintre clienti, nu uita sa-i dai de mancare pisicii...


Parca te si vad ridicand o spranceana... si ai dreptate. Cele doua tipuri de activitati - munca propriu-zisa si treburile casnice - nu au nimic in comun. Ei bine, asta inseamna, de fapt, munca la domiciliu: activitati diametral opuse, o multime de lucruri de natura sa-ti distraga atentia, sentimentul ca esti hartuita si, uneori, ca nu mai stii cine esti din punct de vedere profesional. Dar, daca te regasesti in aceasta situatie, nu-ti pierde curajul. Cu ajutorul catorva idei simple, iti vei putea continua activitatea profesionala, fara ca indatoririle tale casnice sa aiba de suferit.


Creeaza-ti spatiu de lucru separat.
Chiar daca laptopul este (firesc) mobil, nu are ce cauta pe masa din bucatarie, de exemplu. Ideal ar fi sa ai o camera de lucru separata, dar, daca acest lucru nu este posibil, macar un birou este obligatoriu. Aici iti vei pastra si documentele necesare, iar ceilalti membri ai familiei vor sti ca este micul tau spatiu personal, unde nu au de ce sa se amestece.

Organizeaza-ti cu atentie timpul. Faptul ca nu esti obligata sa stai la birou intreaga zi nu inseamna ca poti pleca oricand vrei. Este vorba, in primul rand, despre autodisciplina profesionala. Respecta pauzele de masa si de cafea, dormi dupa-amiaza, daca poti, insa nu te delasa.


Ai nevoie de ajutor? Nu ezita sa-l ceri.
De exemplu, daca documentele redactate de tine trebuie sa fie trimise prin curierat, nu ar fi indicat sa faci tu insati treaba asta. Ai idee cat timp pretios pierzi? Si acesta este numai un exemplu. Desigur, daca este vorba doar despre o situatie izolata, nu e o problema; dar daca este ceva frecvent, apeleaza la un serviciu de curierat. Cu alte cuvinte, obisnuieste-te sa delegi sarcini! Ai nevoie de energie pentru a lucra.

Doteaza-te cu tehnologia de ultima ora si foloseste-o in avantajul tau.
Din moment ce lucrul acasa a devenit pentru tine un mod de viata, este momentul sa faci niste investitii pentru a-si usura munca si, deloc in ultimul rand, pentru a fi mai eficienta. Un laptop cat mai performant, imprimanta si faxul sunt absolut necesare. Ba poate chiar si un scanner, in functie de specificul activitatii tale.

Concentreaza-te! Avantajul lucrului la birou este ca nu prea ai nimic in jur care sa-ti atraga atentia. Dar, cum in prezent lucrezi acasa, trebuie sa te mobilizezi in consecinta. De aceea iti spuneam ca spatiul de lucru ar trebui sa fie bine determinat; astfel, vei avea senzatia ca esti intr-un mediu ceva mai oficial si, pe langa aceasta, membrii familiei vor invata sa te respecte si sa nu mai dea buzna peste tine cand lucrezi, din cine stie ce motive banale.

Nu permite sa fii tinuta de vorba.
Atunci cand prietenii tai vor afla ca lucrezi acasa, vor avea exact viziunea despre care iti vorbeam la inceputul acestui articol: timp liber din belsug, program flexibil si asa mai departe. Prin urmare, isi imagineaza ca te pot suna indiferent de ora, pentru a sta de vorba. Nu permite asa ceva. Explica-le ca ai de indeplinit o serie de sarcini zilnice si ca nu-ti poti permite sa pierzi timpul. La inceput, poate ca vor fi siderati, dar, cu timpul, se vor obisnui sa tina cont de faptul ca ai, totusi, un program de lucru.

Identifica ritmul de lucru care te ajuta sa ai cel mai bun randament.
Dincolo de zicala amuzanta "Pauzele lungi si dese, cheia marilor succese", exista persoane care nu pot lucra mai mult de o ora fara intrerupere. Sau, dimpotriva, persoane care prefera sa nu se ridice de la birou trei-patru ore si apoi sa ia o pauza mai lunga. Afla care este stilul tau.
Urmăreşte-ne pe Facebook pentru ultimele noutăţi Eva.ro