Cum faci fata criticii?
Ai acumulat suficienta experienta in activitatea profesionala, rezultatele muncii tale sunt, mai mereu
Ai acumulat suficienta experienta in activitatea profesionala, rezultatele muncii tale sunt, mai mereu, de la multumitoare pana la foarte bune, insa nu poti scapa niciodata de criticile echipei sau ale superiorului tau, fie ele mai mici sau mai mari. De cele mai multe ori, acestea te deranjeaza si te afecteaza destul de mult. Cum, de obicei, este imposibil sa le eviti, cel mai bine este sa inveti sa le primesti.Analizeaza cu calm
De cate ori esti criticata, nu te grabi sa ripostezi. Gandeste-te, inainte de toate, daca ceea ce ti se reproseaza este adevarat. Este posibil, de multe ori, chiar sa fi facut tu vreo omisiune si nu e nimic rau in faptul ca ai fost atentionata.
Dar, in acest caz, este vorba despre criticile fondate, insotite de o argumentatie solida, pe care trebuie sa le accepti, oricat de mult iti displac, si din care ai de invatat. Se poate ca superiorul tau sa nu fie deranjat de faptul ca tu ai gresit, intentionat sau nu, dar vrea sa se asigure ca nu se va mai intampla in viitor.
Sunt situatii in care colegii sau seful te critica destul de grav pentru fapte care: fie nu constituie o greseala capitala, fie nu intra in atributiile tale, fie tin de echipa, fie nici nu le-ai facut. Deci, criticile care ti se aduc sunt nefondate si nu merita sa le acorzi o prea mare atentie. Tocmai din acest motiv trebuie sa analizezi foarte bine si sa stii de ce esti acuzata, iar, in cazul in care esti nedreptatita, sa stii cum sa reactionezi.
Nu raspunde agresiv
Nu este deloc indicat sa raspunzi pe un ton agresiv atunci cand nu iti face placere ceea ce auzi. Nimanui nu-i face o prea mare bucurie sa fie criticat. Daca cei din jurul tau te acuza pe nedrept, cere-le explicatii si ofera-le si tu explicatia ta. Un raspuns calm si bine argumentat poate salva orice situatie. Un raspuns agresiv nu face decat sa ii multumeasca: ei au incercat sa te "agaseze" si si-au atins scopul, iar tu ai intrat in jocul lor.
In cazul in care criticile aduse sunt de-a dreptul intemeiate, nu raspunde cu un ton ridicat. Acestea nu trebuie sa te afecteze, de multe ori sunt constructive: daca ai fost atentionata in legatura cu ceea ce nu ai facut bine, este greu de crezut ca data viitoare nu vei fi mai atenta. Astfel, criticile de azi nu te vor lasa sa gresesti maine.
Accepta-ti greselile
Daca ai gresit, nu cauta vinovati, nu incerca sa gasesti explicatii sau sa te pierzi in justificari. De cele mai multe ori, ceilalti asteapta ca tu sa remediezi situatia. Asuma-ti faptele! Acesta este primul pas pentru a reusi sa faci fata cu brio si aspectelor neplacute din viata ta profesionala.
Cere scuze si multumeste
In cazul in care ai facut o greseala prea mare, care a afectat si munca echipei tale, desi ti-ai dori sa dispari si sa nu dai ochii cu nimeni, comunicarea este solutia eficienta in astfel de cazuri. Cere scuze tuturor pentru ceea ce ai provocat, multumeste-le pentru atentionare si incearca sa faci in asa fel incat sa nu se mai repete situatia.