Ce faci daca ai responsabilitati in plus?
Ti-ai planificat activitatea zilnica, stii bine ce ai de facut, care sunt responsabilitatile tale, ai o agenda incarcata, si tocmai ai aflat ca trebuie sa preiei responsabilitatile colegului tau care pleaca in concediu, trebuie sa finalizezi proiectul unui alt coleg, clientul iti cere ceva in plus sau seful iti aloca pur si simplu sarcini suplimentare.
De obicei prima reactie este frustrarea, te intrebi de ce oare trebuie sa-ti asumi tocmai tu aceste sarcini, oare nu este evident ca oricum ai mult de lucru? Seful tau crede ca ai prea mult timp liber? Ce-i de facut? Iata cateva solutii.
In primul rand este absolut necesar sa pui problema corect! Asumarea de responsabilitati suplimentare este o sansa de a arata ca poti mai mult, ca firma si colegii se pot baza pe tine, ca seful tau poate avea incredere in tine. Daca iti doresti o promovare nu exista o sansa mai buna de a arata ca o meriti.
Gandeste-te si la faptul ca atunci cand tu esti in concediu sau lipsesti ti-ar pl`cea ca si colegii tai sa actioneze la fel, sa rezolve o parte din sarcinile tale. Nu exista o ocazie mai buna de a le da un exemplu!
Daca iti doreai mai multa diversitate, o provocare, ai acum ocazia sa o exploatezi. De asemenea ai ocazia sa iti testezi propriile limite, sa inveti lucruri noi din experienta colegilor tai si sa iti faci o imagine mai buna asupra nivelului tau profesional.
O atitiudine pro-activa intr-o astfel de situatie te poate nu numai propulsa in fata sefului si a colegilor dar te poate chiar ajuta sa faci fata volumului suplimentar de munca. Este de preferat sa nu dai inapoi si sa iti asumi responsabilitatile suplimentare (atata timp cat sunt realizabile). Evident asta nu inseamna ca trebuie sa ajungi la supraincarcare.
Iata cateva instrumente pe care le poti folosi pentru a face fata situatiei:
Analiza atenta si prioritizarea;
Renegocierea sarcinilor (eventual preia doar o parte din ele daca sunt foarte multe);
Renegocierea termenelor de predare a lucrarilor;
Delegarea unora din sarcinile asumate (daca acest lucru este posibil);
Solicitarea ajutorului unui coleg pe o sarcina punctuala.
Daca ar fi sa ne raportam la statistici, doar 20 % dintre angajatii romani sunt proactivi, restul de 80% dau vina pe colegi in cazul nereusitei, pe superiori, pe dificultatea sarcinilor, pe supraincarcare, in timp ce in paralel au tendinta de a se plange ca munca este rutiniera, ca au ajuns la plafonare, ca nu au acces la o promovare, refuzand insa implicarea si responsabilitatile suplimentare.
Odata ce insa ai decis sa preiei responsabilitatile suplimentare, este bine sa le tratezi constiincios, ca si pe celelalte responsabilitati pe care le ai de obicei. Implica-te la fel ca si in munca ta curenta si asuma-ti raspunderea pentru rezultate. La finalizare nu e indicat sa soliciti imediat o marire de salariu sau o promovare, vei anula impresia buna creata de gestul tau. Asteapta un moment potrivit pentru asta, acesta va veni cu siguranta!
Exista si job-uri in care aparitia unor responsabilitati suplimentare face parte din natura postului, iar munca in sine presupune o permanenta diversitate, adaptare, prioritizare a sarcinilor initiale. intr-un astfel de post folosirea instrumentelor enumerate mai sus este si mai utila.