12 reguli esentiale pentru o masa de afaceri reusita
Indiferent de compania la care lucrezi, eticheta isi spune cuvantul in orice situatie. Si acest lucru este evident mai ales in situatiile care nu au legatura directa cu mediul propriu zis de afaceri. Un astfel de moment poate fi cina de afaceri. Chiar daca atmosfera ar trebui sa fie ceva mai degajata, o cina de afaceri reusita presupune respectarea unor reguli nescrise, dar foarte importante.
Probabil ca firma la care lucrezi negociaza de cateva luni pentru a ajunge la o intelegere contractuala in termeni favorabili cu o alta companie. Si iata ca dupa toate aceste eforturi, presedintele firmei te invita pe tine si pe sotul tau sa luati parte la o cina la restaurant pentru a sarbatori noul parteneriat de afaceri impreuna cu alti directori de firma si invitati straini.
Este mai mult un eveniment la care poti face cunostinta cu persoane importante din domeniul de afaceri in care lucrezi si tu. Este un fel de trecere in revista a personalitatilor din mediul respectiv. Iar tu ai fost aleasa pentru a-ti reprezenta compania stand la masa alaturi de directori de la firmele rivale.
Daca ai norocul sa fie invitate si persoane publice la evenimentul respectiv, atunci pregateste-te sa faci fata si camerelor de filmat de la diverse canale de televiziune. Te simti deja intimidata? Ei bine, cariera ta si viitorul companiei la care lucrezi pot fi influentate in bine sau in rau de astfel de evenimente. Cum te poti asigura ca vei face fata cu brio si nu vei cadea prada "gafelor" inerente?
Adevarul este ca, manierele de care vei da dovada in timp ce vei sta la masa sunt indicatori esentiali ai unei persoane experimentate, obisnuita cu cinele de afaceri - poti dovedi ca esti genul de persoana care si-a planificat sa avanseze cat mai mult in cariera profesionala si pe care se poate conta atunci cand trebuie sa-si reprezinte compania intr-un mod care promoveaza relatiile si sustine telurile companiei.
Cand esti invitata la un mic dejun de afaceri, la un eveniment important sau la o cina ceremonioasa, urmatoarele reguli esentiale pentru o masa de afaceri reusita te vor ajuta sa participi cu usurinta la astfel de evenimente:
Regula 1: cina de afaceri inseamna in primul rand conversatie
Trebuie sa fii pregatita pentru conversatii adecvate unei astfel de situatii. Este necesar sa contribui la discutiile de la masa intr-un mod in care nu ii va pune pe ceilalti invitati in dificultate. Fa cateva cercetari in avans. Cine va fi la masa? Ce interese ar putea avea cei prezenti? Ce subiecte pot fi abordate avand in vedere pozitia pe care o ocupi? Cand apar inevitabilele goluri in conversatie, trebuie sa stii ce intrebari sa folosesti pentru a-i incuraja pe invitati sa inceapa sa vorbeasca despre ei insisi. Intrebarile pot fi:
"As fi interesata sa stiu mai multe despre activitatea pe care o desfasurati..."
"Te rog, vorbeste-mi despre interesele pe care le are compania la care lucrezi in aceasta afacere"
"Ai ascultat ce anume s-a spus inainte?"
Regula 2: Nu este vorba de tine
Fa un efort de a vorbi cu toata lumea care sta cu tine la masa. Daca vei fi deja asezata la masa cand ceilalti invitati vor sosi, muta-ti scaunul cu gratie in spate, mergi langa invitati si prezinta-te initiind astfel conversatia. Incearca sa tii minte numele acestora. Arata interes fata de ceea ce spun si fata de dispozitia acestora. Observa tot ce se intampla. Persoana de langa tine are nevoie de zahar si frisca? Ofera-i aceste lucruri inainte s ate intrebe. Cand masa a luat sfarsit, nu uita sa le multumesti invitatilor pentru oportunitatea de a-i cunoaste mai bine. Daca tu esti cea asezata la masa invitatilor, trimite un mesaj scris de multumire gazdei.
Regula 3: Nu fii prima
In timp ce se serveste mancarea, asteapta pana cand toti invitatii si-au primit portiile inainte de a incepe sa mananci. Daca faci parte dintre invitati, priveste si asteapta pana cand gazda va incepe sa manance. Daca iei parte la un eveniment la care mancarea este sub forma de bufet, asteapta pana cand cel putin cativa dintre invitati s-au asezat la masa cu mancare si apoi mergi si sa te servesti.
Regula 4: Mai putin este mai bine
Conversatiile din timpul mesei se vor desfasura cu mai multa usurinta daca nu vei uita d efaptul ca atunci cand mananci, o portie mai mica este intotdeauna mai buna. Mananca doar cu portii foarte mici si incearca sa nu ai niciodata gura foarte plina. Nu este nimic mai ofensator pentru cineva decat sa stea alaturi de o persoana care vorbeste cu gura plina de mancare. Foloseste cutitul si furculita pentru a taia mancarea in portii cat mai mici, apoi lasa cutitul pe masa langa farfurie. Vei fi uimita de usurinta cu care vei putea sa raspunzi la intrebari fara sa ai gura plina de mancare.
Regula 5: Cunoaste eticheta servetului
Odata ce servetul curat a fost desfacut, acesta devine proprietatea ta personala pana la sfarsitul mesei. Nu pune niciodata servetul pe masa pana cand nu esti pregatita sa parasesti camera la sfarsitul evenimentului. Acesta va trebui sa ramana pe genunchi sau tinut in mana pana la sfarsitul mesei. Daca te vei ridica de la masa in timpul acesteia, lasa servetul pe scaun. Foloseste-l cat mai des in timpul mesei, strangand petele inauntru, astfel incat ceilalti sa nu vada murdaria.
Regula 6: nu-ti sufla nasul
Cand vine vorba despre nas si cina de afaceri, regulile etichetei sunt foarte clare: niciodata, dar niciodata nu poti sa-ti sufli nasul la masa. Daca o vei face, cu siguranta iti vei sufla de sub nas o oportunitate importanta de a-ti face relatii. Iti poti tampona usor nasul cu un servetel personal, atat timp cat vei face acest lucru in afara mesei. In schimb, te poti scuza pentru cateva minute si poti merge la baie sau pe un coridor gol. Daca ai o raceala urata, fa-ti tie si invitatilor o favoare si refuza invitatia.
Regula 7: nu sorbi din supa
Daca se serveste supa calda sau rece, uita de sorbitul acesteia. Mai bine refuzi sa o mananci decat sa nu te poti abtine de la sorbitul pana la capat al acesteia. Chiar daca pare ceva insignifiant, acest gest denota o persoana eleganta.
Regula 8: limbajul cutitului si furculitei
Cand ai terminat de mancat, aseaza cutitul si furculita alaturi in colutil drept al farfuriei. Furculita trebuie sa fie in interior fata de cutit. Daca nu ai terminat inca de mancat si trebuie sa te ridici pentru un moment de la masa, aseaza cutitul si furculita in centrul farfuriei cu varfurile aproape incrucisate si capetele formand un unghi. Varfurile furculitei trebuie sa fie in jos.
Regula 9: obiectele personale nu au ce cauta pe masa
Pe masa pe care se mananca nu se aseaza obiecte personale cum ar fi portmoneul sau poseta sau alte obiecte personale - indiferent de cat de mici ar fi acestea. Acestea ar trebui asezate pe podea, pe genunchi, in spatele scaunului sau atarnate de acesta. Asigura-te ca telefonul mobil este inchis si nu se afla la vedere.
Regula 10: daca ti-a scapat ceva, nu-l ridica
Personalul restaurantului este responsabil cu ridicarea obiectelor cazute pe podea. Tu nu trebuie decat sa ceri o inlocuire (a cutitului, furculitei, etc). Nu sunt necesare mai multe explicatii.
Regula 11: cum scapi de nedoritele oase de peste
Cand ai ceva in gura pe care nu vrei sa-l inghiti, cum ar fi un sambure de maslina sau un os de peste, foloseste furculita pentru a le scoate din gura, cat mai pe ascuns posibil. Ia-le cu furculita si depoziteaza-le in recipientul adecvat.
Regula 12: sfaturi privind condimentele
Sefii bucatari de la marile restaurante considera ca este o insulta la adresa lor daca vei ineca vreun alimenta preparat cu grija de catre ei intr-un condiment. Daca folosirea ketchup-ului este standard acasa, la o cina ceremonioasa, utilizarea sosurilor sau condimentelor in plus nu este considerat un gest de bun gust. Gusta mancarea inainte de a o condimenta.
O invitatie la o cina de afaceri ar putea sa te intimideze, insa daca vei urma aceste reguli esentiale, vei depasi cu usurinta astfel de situatii importante pentru cariera ta si pentru urmarirea intereselor companiei la care lucrezi, iar experienta ta va avea un mare succes si in plan personal.