O meserie in care o iei mereu de la capat - managementul proiectelor
Managementul proiectelor. Suna interesant si cu siguranta este una dintre cele mai provocatoare profesii. Studiat, ca stiinta, numai de aproximativ20 de ani...
Managementul proiectelor. Suna interesant si cu siguranta este una dintrecele mai provocatoare profesii. Studiat, ca stiinta, numai de aproximativ20 de ani (desi printre primele proiecte de amploare care ar puteaintra in aceasta categorie se afla chiar vestitele piramide egiptene),este un domeniu al detaliilor. Poti reusi deci, practicandu-l. Pentruca cine este mai atent la detalii decat o femeie?"In Romania, necesitatea formarii de specialisti in managementulproiectelor a aparut nu de mult, fiind determinata de doi factori. Pede o parte patrunderea programelor Uniunii Europene, Bancii Mondiale sia altor organisme internationale care sprijina integrarea tarii noastrein structurile internationale. Pe de alta parte, dezvoltarea companiilormultinationale, care promoveaza organizarea flexibila, prin intermediulproiectelor", apreciaza Lavinia Rasca, directorul Departamentului deCursuri Scurte, Asebuss.
Trei sunt elementele care trebuie sa se afle la baza formarii profesionalea unui manager de proiect (PM): specializare intr-o anumita industrie,urmarea unor cursuri de profil, post-universitare, si experienta. Expertiiin domeniu apreciaza ca un specialist se formeaza in minimum doi ani iarunul experimentat in 4-5 ani. Aceasta perioada insemna practica permanentasi specializare in metodele si fundamentele acestei functii. CristiNedea, Project Office Director in cadrul Ericsson Romania spune ca"prima lectie de PM trebuie sa defineasca clar ce trebuie sa facaun profesionist in domeniu, notiunile de sponsor si de beneficiar alproiectului. Latura teoretica a pregatirii unui PM este absolut necesaradar nu si suficienta. Fara o practica directa in proiecte care pornescsi sfarsesc in timp real nu exista nici o sansa de a spune ca o persoanapoate fi un PM".
Cat despre programele de formare, prin ele managerii pot sa-si sintetizezemai bine si sa utilizeze cu mai multa siguranta factorii critici care pottransforma proiectul intr-un succes: intelegerea si complementaritateasarcinilor in cadrul echipei de proiect, comunicarea eficienta, un plancare sa configureze calea de urmat si, in special, exemplul si suportulmanagerului.
"Sfatul pe care il dau managerilor de proiect actuali sau potentialieste de a alege cursuri de calitate, conduse de traineri cu experientateoretica dar si practica, expusi la experienta tarilor avansate. Doualucruri arata daca un curs de managementul proiectelor a fost intr-adevarde calitate: unul este posibilitatea cursantului ca la sfarsitulprogramului sa stie sa extraga generalul din multitudinea unor proiectestudiate si sa aplice bagajul de cunostinte asimilat in activitateapractica. Al doilea il constituie arta organizatorilor de a-i face pecursanti sa-si impartaseasca experientele in domeniu. In felul acestaefectele benefice ale cursului se perpetueaza si dupa absolvirea sa",puncteaza Lavinia Rasca.
In cadrul seminarului "Managementul proiectelor - o perspectiva actualasi globala", organizat de Asebuss, la inceputul lunii martie, s-aupunctat cateva din lucrurile importante de care un manager specializatin aceasta zona trebuie sa tina cont: etica, disciplina de a-i lasa peoameni sa munceasca (si nu de a-i controla mereu), auto-disciplina sicompetenta. Intr-o declaratie acordata in exclusivitate revistei Biz,Jean-Paul Paquin, directorul Programului de Master in Project Managementla Universite du Quebec a Hull (invitat la eveniment) a apreciat ca,suprinzator, "desi Canada este o tara unde administrarea proiecteloreste studiata, ca stiinta, de 20 de ani, se fac multe greseli, mai alescand vine vorba despre struturare si planificare.
Cel putin 60% din proiectele IT derulate aici esueaza, din cauzadepasirilor de buget, a dead-line-urilor si a nerespectarii cerintelorclientilor, ceea ce provoaca, anual, pierderi de miliarde de dolari".
Portret de manager de proiect
Portretul managerului de proiect? Lista caracteristicilor este lunga,dar ea trebuie sa aiba cateva trasaturi sine-qua-non.
Competente "clasice"
Managementul termenelor (multa lume numeste asta, cu un zambet, "artade a impiedica cat mai mult decalarea termenelor"). Este o competentacare imbina capacitatea de previziune cu spiritul practic si abilitatileinterpersonale.
Competentele de management al resurselor umane. Pentru proiecte deamploare, se poate ajunge la efective insemnate, de nivelul unei firmemari. Managerul de proiect trebuie sa fie atunci mai mult decat unadministrator, ci si un adevarat lider.
O competenta obligatorie este managementul costurilor. Managerul deproiect este responsabil pentru un buget, la fel ca orice manager alunei firme.
Expertiza in domeniul de referinta al proiectului. Aceasta competentanu trebuie insa sa fie dezvoltata la nivel de expert. In majoritateacazurilor, competentele enumerate mai sus, dublate de notiuni de bazain domeniul de referinta al proiectului pot fi suficiente.
Competente noi
Printre acestea se afla la loc de cinste stapanirea de instrumenteinformatice de management de proiect. Urmeaza abilitatile de comunicare,necesare in special in proiectele de interes public (de exemplu,proiectele din domeniul turismului anuntate recent in Romania).
Lista continua cu managementul riscului, al calitatii si cu abilitateade urmarire si control al returului pe investitie.
Calitati
Rezistenta la stres, putere mare de munca, capacitatea de a motiva siconduce oameni, capacitate de control si corectie a planului de executie,educatie solida in cunoasterea mecanismelor financiar - contabile,diplomatie, putere de convingere, fermitate si flexibilitate.
Abilitati
Abilitatea de avea o viziune de ansamblu asupra proiectului, de a coroborasi intercala informatii care vin din domenii de activitate principialdiferite si nu in ultimul rand de a mentine cursul proiectului permanentcatre obiectivul final.