Ce beneficii iti ofera compania?
Interesul companiilor fata de motivarea angajatilor este tot mai mare ajungandu-se chiar la declaratii precum "personalul este cea mai valoroasa resursa"...
Interesul companiilor fata de motivarea angajatilor este tot mai mare ajungandu-se chiar la declaratii precum "personalul este cea mai valoroasa resursa", "angajatii nostri sunt cei mai importanti" sau "oamenii sunt bunul cel mai de pret al unei companii".Nu vreau sa contrazic pe cineva, insa parerea mea este ca angajatii sunt intr-adevar importanti dar nu "cei mai importanti". Este vital pentru o afacere ca sa existe pe piata de business sa asigure un echilibru intre resursele ce o tin in viata (fie vorba de resurse materiale, umane, informationale sau financiare). Oamenii sunt importanti prin faptul ca isi constientizeaza nevoile si motivatiile, ceea ce ii determina sa realizeze o anumita actiune sau sa tinda spre anumite scopuri.
Datorita schimbarilor masive de pe piata fortei de munca in contextual actual si a "modelelor" privind politicile motivationale preluate din companiile multinationale sau chiar modele utilizate in tarile straine, tot mai multe companii ajung sa puna, macar la nivel declarativ, pe primul plan, motivarea angajatilor.
Ce se intampla de fapt?
Contextul economic, migratia personalului, aparitia a tot mai multor companii, duc la uniformizare a politicilor de motivare si a politicilor de beneficii acordate personalului. Sunt sigura ca ai auzit, nu o data, o prietena sau o colega ca isi schimba locul de munca doar pentru ca noua companie ofera bonusuri, asigurare medicala sau prima de vacanta.
Din perspectiva companiilor este facil si mai ieftin sa isi pastreze angajatii in interiorul companiei si sa incerce sa isi coreleze politicile de motivare la nevoile acestora, decat sa angajeze si sa instruiasca alti noi angajati.
In stabilirea politicilor de beneficii si de motivare a angajatilor companiile iau in calcul mai multe repere:
- Pachetele de beneficii oferite de companiile similare angajatilor lor;
- Cuantumul valoric al beneficiilor oferite pe piata;
- Numarul total al angajatiilor;
- Ponderea pe nivelurile ierarhice;
- Facilitatile fiscale de care beneficiaza;
- Media de varsta in cadrul companiei.
Trebuie sa recunoastem ca beneficiile acordate de catre companii in vederea motivarii propriilor angajati reprezinta pe de alta parte instrumente de managementul personalului care sunt si in interesul angajatorului.
Iata cateva exemple de beneficii acordate de companii angajatilor:
1. tichetele de masa - instrumente de motivare, in alta forma decat baneasca, ce sunt scutite de taxe;
2. prima de vacanta - care poate varia intre jumatate de salariu si un salariu intreg;
3. prima de sarbatori (sarbatorile Pascale si Craciun) - care poate varia intre 0,25% si 100% din nivelul salarial net;
4. al 13 - lea salariu - acordat inaintea sarbatorilor de Revelion;
5. prima de ajutor - acodate tuturor angajatilor la nasterea unui copil sau, in cazuri nefericite, la decesul unei rude de gradul I;
6. asigurari servicii medicale pentru angajati - cuantumul acestor asigurari poate varia si in functie de pozitia ierarhica a angajatului respectiv;
7. asigurare medicala pentru membrii familiei;
8. asigurari servicii stomatologice - si in acest caz cuantumul poate varia in functie de pozitia ierarhica a angajatului respectiv;
9. asigurare de pensie facultativa;
10. asigurare de viata;
11. telefon si cartela telefonica - acestea sunt considerate beneficii in masura in care limita alocata depaseste cuantumul necesar realizarii sarcinilor de serviciu - altfel este doar un instrument de lucru;
12. masina de serviciu - considerata un beneficiu daca angajatul dispune de ea si dupa orele de program, in weekend sau in timpul concediilor;
13. programul flexibil de lucru - oferit de obicei angajatiilor aflati in pozitii manageriale evaluate mai degraba pe baza rezultatelor, nu conform timpului petrecut efectiv la birou;
Si lista poate continua cu beneficii mai putin conventionale cum ar fi angajarea unei persoane care sa se deplaseze in locul angajatilor pentru diferite plati (chirii, facturi la lumina, telefon, sau plata ratelor la banca) sau chiar crearea unui spatiu de joaca (cresa sau gradinita) pentru copiii angajatilor.