Primele zile de lucru
Carieră · Features / De traducere de Gabriela Ceciul, 14.06.2004

Pana nu demult, primele zile petrecute la un nou loc de munca insemnau o perioada fericita in care ni se ingaduia sa ne obisnuim cu atmosfera din companie...

Pana nu demult, primele zile petrecute la un nou loc de munca insemnau o perioada fericita in care ni se ingaduia sa ne obisnuim cu atmosfera din companie. Insa schimbarile tehnologice imense care au avut loc in ultimii ani au pus capat acestei perioade "de miere".

Esti anuntat(a) ca ai trecut cu brio de interviul de angajare si ca peste doua-trei zile va trebui sa-ti incepi serviciul. Cine nu a asteptat acest "inceput" facandu-si tot felul de griji? Ce vei face, cum vei actiona si reactiona in diverse situatii? Este ca si cum ai fi pus sub microscop si iti este urmarita cu atentie fiecare grimasa pe care o faci.


Cu atat mai mult cu cat multe dintre companiile de astazi si-au schimbat modul in care isi primesc noii angajati. Nu mai este un lucru neobisnuit sa fii angajat si apoi dat afara dupa doar o saptamana sau doua de lucru. Regulile s-au schimbat: daca vrei sa ai succes in zilele noastre, trebuie sa te adaptezi repede, trebuie sa fii performant si trebuie sa-ti rezolvi atributiile pana la data sau ora deadline-ului.

Cea mai mare greseala pe care o fac noii angajati este ca isi pierd sentimentul de "urgenta". Timpul se scurge repede si inainte ca tu sa-ti dai seama de ceea ce se intampla, cei din jur si-au format deja o impresie "hazardanta" despre tine.


Iata cam ce ai putea face in primele 60 de zile petrecute la noul loc de munca sau in cazul in care vrei sa-ti recastigi serviciul de care ai fost multumit(a), astfel incat sa-ti mentii cariera la nivelul dorit:

Primele 14 zile: cunoaste persoane noi

Cand mergi in prima zi la serviciu, lasa-ti acasa aceasta prejudecata: succesul tau va depinde numai de munca ta. Combinatia dintre performantele tale si personalitatea ta vor determina felul in care vei fi privit(a). Probabil 95% dintre primele actiuni esueaza din cauza nepotrivirii cu regulile fiecarei companii. Daca oamenii nu te cunosc, nici nu vor avea incredere in tine.


Pentru "a te potrivi" trebuie sa iesi in pauze cu noii colegi. Asta inseamna ca trebuie sa-ti parasesti carapacea si sa-ti petreci timpul stand de vorba cu persoanele care te pot informa despre regulile nescrise ale succesului in comania respectiva. Insa acest lucru nu trebuie facut nici el la intamplare - trebuie sa-ti creezi o strategie: gaseste cele mai potrivite persoane care iti pot oferi astfel de lucruri si intareste relatia cu acestea, poate chiar luand masa impreuna.

In timpul acestor mese nu trebuie doar sa-ti demonstrezi farmecul personal. Esti acolo pentru a asculta. Ceea ce te intereseaza este sa stii modul in care functioneaza anumite lucruri in compania respectiva: Care este relatia angajatilor cu seful? Pe cine ar trebui sa recrutezi pentru proiectul pe care il conduci? In ce fel poti refuza anumite lucruri? Doar stabilind unele coordonate initiale poti construi o relatie. Increderea si informarea vor urma in mod firesc.


Crearea noilor relatii in interiorul companiei ar trebui sa continue pe parcursul primelor doua saptamani. Scopul este sa-ti formezi deja o rutina pe care sa o mentii in continuare. Daca nu vei relationa cu persoanele din jurul tau, acestea nu vor sti nimic despre tine si nu vei prezenta deloc incredere in fata lor. Daca nu ve reusi sa le castigi increderea, risti chiar sa-ti pierzi serviciul in mai putin de un an.

Primele 30 de zile: ce trebuie sa faci cand te intalnesti cu seful

Nu te gandi ca seful stie in permanenta ce faci tu. De obicei acestia cred ca faci ceea ce se asteapta ei sa faci - chiar daca nici ei nu stiu foarte exact la ce anume se refera. Nu este de datoria sefului sa te intrebe la ce anume lucrezi si cum te descurci. Este de datoria ta sa-l informezi despre toate acestea.

Persoanele care asteapta ca ceilalti sa vina la ele, vor petrece mult timp asteptand. Cu riscul de a prea putin agresiv(a), trebuie sa te duci tu la ei. Trebuie ca ei sa stie ca existi.

Multi angajati noi amana intrevederea cu sefii lor deoarece le este teama sa nu afle vesti proaste. Este ca si cum eviti sa mergi la doctor crezand ca starea sanatatii tale se va imbunatati de la sine. Seful tau are tot interesul ca tu sa reusesti. Succesul tau il va pune si pe el intr-o lumina favorabila. Chiar daca acesta iti va judeca realizarile ceva mai aspru, nu trebuie sa te gandesti la el ca la un adversar - ci mai degraba, ca la un aliat.

Primele 45 de zile: descrie-ti munca

Renunta la evaluarile facute de superiori. Acel paragraf saracacios scris despre tine va reflecta doar ceea ce cred sefii tai directi despre tine si nu ceea ce faci tu in realitate. Dupa ce ai petrecut o luna si jumatate la noul loc de munca ar trebui sa ai un dezvoltat simt al responsabilitatii. Scrie pe o hartie lista celor mai importante proiecte la care lucrezi si a deadline-urilor celor mai apropiate. Intreaba daca exista alte noi oportunitati pe care ar trebui sa le urmezi. Clarifica aceste probleme impreuna cu seful tau. Scopul: sa creezi descrierea atmosferei reale in care se desfasoara munca ta si sa fiti amandoi de acord cu aceasta.

Intr-o lume a muncii performante, este o prostie sa faci loc ghicitului. Este foarte greu sa-ti faci treaba cum trebuie si sa-ti mentii relatiile cu colegii in bune conditii chiar si atunci cand lucrezi de mai multi ani intr-o companie. De ce sa-ti risipesti timpul situandu-te in afara acestor lucruri?

Nu trebuie sa actionezi niciodata condus(a) de teama. Descrierea muncii tale nu trebuie sa contina lucrui care crezi tu ca vor fi agreate de sef si ca ar contine asteptarile acestuia de la tine. Mai mult ca sigur vei da gres actionand astfel. Incearca sa fii obiectiv(a) si sa-ti descrii munca in termeni reali chiar daca acestia nu vor conveni pe deplin sefului tau. Trebuie sa ai curajul de a te infrunta si cu o astfel de situatie. Pe termen lung, te va ajuta mult mai mult decat iti poti imagina.

Clarifica lucrurile de la bun inceput. Daca iti va fi teama ca vei face o impresie proasta punand prea multe intrebari inca din primele zile, gresesti fundamental. Nu vei da niciodata randamentul dorit daca nu ti-ai stabilit cu exactitate limitele muncii tale. Pentru acest lucru trebuie sa pui cat mai multe intrebari, sa le clarifici si sa elimini orice dubiu cu privire la atributiile si obligatiile tale in compania respectiva.

Primele 60 de zile: finalizeaza un proiect

Nu trebuie sa te pierzi in masa angajatilor obisnuiti. Pentru a fi sigur(a), trebuie sa realizezi ceva care sa semnaleze prezenta ta in companie si potentialul de care dispui. Insa trebuie sa ai grija sa te implici in proiecte importante. Nu exagera, totusi. Doar din dorinta de a te face remarcat(a) din primele saptamani, nu trebuie sa impingi lucrurile prea departe. Risti sa faci o impresie proasta oamenilor cu care lucrezi, iar parerea acestora va conta foarte mult.

Urmatoarele 60 de zile: recastiga

Saizeci de zile vor trece repede, si apoi vor trece o suta, si deja te vei afla in pielea angajatului vechi din companie care a intrat in linie dreapta cu toate activitatile pe care le desfasoara. Nu trebuie sa lasi ca acest lucru sa se intample niciodata. Gandeste-te la urmatoarele 60 de zile ca si cum ar fi primele tale 60 de zile petrecute in companie. Aplica aceleasi principii ale noilor angajati si acest lucru ii va ajuta pe veterani sa-si revigoreze activitatea si atitudinea.

Foloseste-ti primele saizeci de zile pentru a-ti organiza un plan care sa te ajute sa te concentrezi asupra scopurilor pe termen scurt. Pe termen lung, te va ajuta sa-ti construiesti o cariera sanatoasa. Extinde-ti munca de networking si fa-ti relatii pe care sa le valorifici pe domeniul tau. Transforma evaluarea muncii tale in desfasurarea unui plan de lucru pentru departamentul sau echipa pe care o conduci.

Oferind feedback si obtinand feedback, delimitandu-ti pozitia in compania in care lucrezi - este un proces continuu. La toate aceste capitole trebuie sa lucrezi si dupa primele 60 de zile. Fie ca esti in perioada de proba sau ai atins punctul in care activitatea ta profesionala stagneaza, incearca aceasta strategie: trateaza urmatoarele 60 de zile ca si cum ar fi primele tale zile de lucru in care trebuie sa demonstrezi tot ce poti oferi.

Am aflat cat de importanta este relatia pe care o construim cu colegii de serviciu, insa de cele mai multe ori, acestia ne dau mari batai de cap. Sunt persoane cu care ne intelegem bine de la prima privire si persoane cu care ne este imposibil sa colaboram. Ce trebuie sa facem cand ne lovim de colegi cu personalitati dificile? Raspunsul l-au aflat mai multi psihologi si-l vom cunoaste in materialul de saptamana viitoare.
Urmăreşte-ne pe Facebook pentru ultimele noutăţi Eva.ro