Un alt tip de afacere: Franciza!
Avocatul Evei / De Razvan Constantin Murariu, 24.05.2012

Multe persoane doresc să-şi facă o afacere fără să știe că pentru eventualul succes al afacerii viitoare se poate construi un business pe bază de franciză.

Ce este franciza?

Franciza este un sistem  de comercializare a produselor, serviciilor şi tehnologiilor, bazat pe o colaborare strânsă şi continuă între  persoane fizice şi persoane juridice, independente din punct de vedere financiar, prin care o persoană, numită francizor, acordă unei alte persoane, denumită beneficiar, dreptul de a exploata o afacere, un produs sau un serviciu.

Ce presupune franciza?

-un transfer de cunoşţinţe de la titularul afacerii de succes către întreprinzătorul pe care l-a selecţionat;

- exploatarea unor drepturi de proprietate intelectuală şi industrială aparţinând titularului unei afaceri de prestigiu de către un întreprinzător, în schimbul unui preţ convenit;

-un parteneriat total între francizor şi beneficiar, pentru reuşita comună a afacerii.

De câte tipuri este franciza?

Modalităţile de aplicare a francizei sunt în raport cu părţile din contractul de franciză: francizorul şi beneficiarul.

a.         Polidistribuţia (reţelele mixte)

Numeroşi francizori recurg, în acelaşi timp, la diverse reţele de distribuţie.  Astfel, distribuţia produselor şi/sau serviciilor are loc fie prin intermediul beneficiarilor şi/sau al distribuitorilor agreaţi ori selecţionaţi, fie - cel mai adesea - prin beneficiari şi / sau sucursale proprii („sucursalism"). De exemplu, lanţul hotelier francez "Accor" - cel mai mare din Europa şi al patrulea mondial - cuprinde peste 2.100 de hoteluri, sub firme diferite (ex. "Formule1", "Novotel", "Sofitel", "Hotelia", "Urbis" etc.).

b.         Polifranciza

Polifranciza creează mai multe reţele de franciză, dominate de o societate holding (ex. lanţul hotelier american „Choice" - primul din lume - este reprezentat în 33 de ţări, cu peste 3.000 de hoteluri, sub şapte firme diferite).

c.         Franciza încrucişată

Franciza încrucişată presupune un francizor ce devine beneficiarul unei alte reţele de franciză.  Franciza încrucişată ar fi completă dacă societatea „A", beneficiar al societăţii „B", ar deveni în acelaşi timp - francizorul societăţii „B".

d.         Franciza stand („de corner")

Un comerciant independent oferă, în cadrul magazinului său, posibilitatea vânzării produselor fabricate de un producător renumit, conform prescripţiilor acestuia.

Dacă produsele au vânzare, fiind căutate şi cumpărate de consumatori, producătorul va putea propune partenerului său de a destina întregul magazin în vederea comercializării produselor sale, încheind un veritabil contract de franciză.

e.         Franciza internaţională

Francizorul care înfiinţează întreprinderi în străinătate sau îşi extinde activitatea în diferite zone geografice extranee, are la alegere una dintre formele de mai jos:

-    franciza directă, prin intermediul căreia francizorul recrutează el însuşi beneficiari locali;

-    franciza în co-întreprindere presupune o societate mixtă (join-venture), cu un partener local de fapt o filială în care francizorul deţine mai mult de 50% din capitalul social.  Această formă oferă posibilitatea francizorului de a supraveghea şi de a controla mai lesne activitatea beneficiarilor, pe de o parte, dar şi de a fructifica experienţa asociatului sau dobândită pe piaţa locală, pe de altă parte.

-  franciza principală se realizează prin recrutarea la nivel local a unui francizor principal („master franchising") ce acţionează în subfranciză. Nu presupune implicarea francizorului în organizarea şi supravegherea reţelei locale a francizorului principal. În schimb, în majoritatea cazurilor, francizorul are putere de decizie privind organizarea sub-reţelei şi răspândirea acesteia.

Exemple de succes în acest sens: McDonald’s, KFC etc.

Urmăreşte-ne pe Facebook pentru ultimele noutăţi Eva.ro