Aproape fiecare dintre noi se vede pus, la un moment dat, în ipostaza de a vinde sau a cumpăra un bun imobil (teren/casă), ocazie cu care va trebui să încheie un act prin care urmează să vândă sau să dobândească acel bun.
Este important de ştiut ce acte vor trebui încheiate în această situaţie. Să puteţi avea în primul rând certitudinea încasării banilor sau obţinerea dreptului de proprietate, iar în al doilea rând certitudinea valabilităţii actului dintre părţi.
1. Potrivit legii din România, terenurile se înstrăinează, se vând, se cumpără doar prin act autentic încheiat la orice notar public competent din ţară (nu discutăm aici despre succesiuni);
2. Dacă nu aţi respectat această cerinţă de validitate impusă de lege şi aţi întocmit, de exemplu, o chitanţă de mână, acea chitanţă poate fi folosită doar cu formă de antecontract de vânzare-cumpărare (promisiune);
3. În acest caz, instanţa de judecată poate să pronunţe în baza acestei chitanţe – înscris sub semnătură privată – o hotărâre care să ţină loc de act de vânzare-cumpărare – act autentic;
4. Bineînţeles, în faţa instanţei trebuie să dovedim ceea ce am scris în acea chitanţă (plata preţului ş.a.);
5. Dacă cumva întocmiţi o chitanţă sub semnătură privată, este bine ca ea să fie în cel puţin două exemplare şi să fie semnată şi de către un martor;
6. Construcţiile nu se vând doar prin act autentic, ele se pot înstrăina şi prin act atestat de către un avocat.
Pentru o mai bună protejare a patrimoniului dumneavoastră, consider că trebuie să vă adresaţi unui specialist, iar apoi să dispuneţi întocmirea actelor în faţa notarului public competent.