Specialistul Maria Verdi este de părere că putem să-i “dezlipim” pe copii de lângă Facebook sau, în cel mai rău caz, putem să-i îndrumăm pe aceștia să-l folosească moderat, în scopuri constructive pentru ei.
“Orice învăț are și dezvăț. Copilul are nevoie de dragoste, de siguranță, de autoritate. E bine să se știe cine este părinte și cine este copil în famile. Părintele care se comportă precum copilul, este neputincios, se roagă de copil, se ceartă cu copilul să lase internetul deoparte. Părintele autoritar critică, amenință. Părintele adult găsește soluții de înlocuire a netului excesiv cu activități generatoare de bine și creativitate pentru copil. Vechile comportamente se înlocuiesc cu noi comportamente, cu răbdare, cu blândețe. Părintele adult propune copilului să folosească Facebook pentru informații când sunt necesare și îl ajută să se reintegreze în viața reală, ocupându-i timpul cu activități în natură, activități sportive, jocuri etc.”, declară Maria Verdi.
Psihoterapeutul Verdi sublinază că diminuarea performanțelor școlare apare în contextul afecțiunilor fizice - dureri organice, deficit de vitamine, minerale, sau perturbări psihoemoționale. Aportul caloric mai mic decât necesarul zilnic și slab calitativ produce stări de oboseală și lentoare în gândire și atenție. Somnul insuficient perturbă funcția cognitivă a creierului. Orele petrecute în exces pe internet induc stări de agitație și produc dependență, foame excesivă.
“Părinții interesați de copil păstrează permanent legătura cu școala. Merg la medic pentru a se asigura că fizic nu sunt motive de îngrijorare. Când un copil petrece mult timp pe internet, se simte singur. Are nevoie de comunicare, de socializare, de afecțiune. Părinții responsabili aduc îmbunătățiri timpului liber, petrec ore de calitate împreună cu copilul, mănâncă împreună, găsesc activități în care să-l implice, să-l facă util, îl motivează și îl apreciază pentru lucrul bun făcut, îl orientează către prieteni reali, către natură, către mișcare-sport, către activități generatoare de creativitate, către grupuri de dezvoltare personală”, menționează psihologul Maria Verdi.
Totodată, dacă propunerea părinților este respinsă și apar conflicte în relația părinte-copil, este necesară terapia copilului, afirmă specialistul.
“Prin terapie, copilul învață comportamente noi, își descoperă abilități, învață să socializeze, să își exprime emoțiile, să se adapteze mai ușor, să se înțeleagă mai bine, să fie mai afectuos, învață să-și crească stima de sine, își dezvoltă inteligența emoțională”, conchide psihologul-psihoterapeut integrativ Maria Verdi, directorul Centrului ReCreation Life.