Imaginea actriței rămâne una dintre cele mai puternice embleme ale Hollywoodului. O carte recentă ne-o dezvăluie așa cum era dincolo de marele ecran.
Expresia cea mai curată a frumuseții ideale feminine, Audrey Hepburn este o stea nepieritoare. Chipul ei continuă să fascineze generație după generație și să inspire actrițe, designeri și femei obișnuite.
Moștenirea pe care această făptură superbă a lăsat-o în urma ei influențează neîncetat lumea contemporană. Stilul ei vestimentar continuă să se bucure de popularitate în toată lumea: bunăoară, în 2006, rochia neagră Givenchy, pe care ea a purtat-o în filmul "Mic dejun la Tiffany", de Blake Edwards, a fost vândută la licitaţie cu peste 462.000 de lire sterline, cel mai mare preţ plătit pentru o rochie dintr-un film.
Așa cum Marylin Monroe reprezintă tot ce a avut America în materie de voluptate, așa cum Brigitte Bardot devenea simbolul sex-appeal-ului care atingea paroxismul, Audrey Hebpurn este întruchiparea eleganței și a frumuseții cuminți, nealterate. Frumusețea ei era unică, de neconceput în showbiz-ul de astăzi.
La începutul anului 2006, ea a fost aleasă cea mai frumoasă femeie a tuturor timpurilor, iar în aprilie anul acesta a fost desemnată cea mai frumoasă femeie din ultimii 50 de ani, depășind alte personalități recunoscute pentru grația și stilul lor, prinţesa Diana şi actriţa americană Grace Kelly.
În 2013, cocul personajului interpretat de Audrey Hepburn în "Breakfast At Tifanny's", Holly Golightly s-a clasat pe primul loc într-un top al celor mai memorabile coafuri din ultimii 50 de ani, în condițiile în care "concurența" a fost acerbă, surclasând, de pildă, cocul înalt purtat de Amy Winehouse, bobul generos, cu vârfurile întoarse spre interior, al prinţesei Diana şi coafura răvăşită a actriţei Brigitte Bardot.
Născută pe 4 mai 1929, actrița de origine belgiană a devenit faimoasă după succesul uriaș înregistrat de filmul "Vacanţă la Roma". Hepburn s-a transformat rapid într-una dintre cele mai îndrăgite vedete de la Hollywood și a jucat în numeroase filme, printre care "Mic dejun la Tiffany/ Breakfast at Tiffany's", "My Fair Lady", "Povestea unei călugăriţe/ The Nun's Story" şi "Funny Face".
Audrey a strălucit pe marele ecran, dar cum era ea, oare, în viaţa de zi cu zi? O nouă carte trece dincolo de cortina celebrităţii şi face lumină în existenţa marii actriţe. Volumul semnat de Bob Willoughby are 280 de pagini, în care se regăsesc numeroase fotografii inedite, de la sosirea actriţei la Hollywood, în 1953, până în 1966, la trei ani după succesul din "My Fair Lady".
Într-una dintre cele mai frumoase imagini, Hebpurn se joacă cu fiul ei, Sean, născut în 1960, în timp ce partnerul ei din "The Children's Hour", James Garner, îi priveşte zâmbind. Sean, al cărui tată a fost Mel Ferrer, primul soţ al actriţei, se amuză în timp ce mama sa muşcă din gogoaşa pe care micuţul o ţine cu dinţii.
Într-o altă poză, Audrey apare îmbrăcată cu o cămaşă albă şi o fustă roz, stând rezemată de trunchiul gros al unui copac. În spatele ei se vede o barcă plutind pe un iaz, într-un cadru idilic, desprins, parcă, dintr-o pictură. Imaginea a fost realizată la vila pe care soţul ei de atunci, Mel Ferrer, a închiriat-o în timpul filmărilor pentru "Paris When It Sizzles", în 1964, scrie ziarul britanic Daily Mail.
Instantaneele din carte au fost realizate de Bob Willoughby, fotograf celebru la Hollywood, care a încetat din viaţă în 2009. Willoughby n-a uitat niciodată prima lui întâlnire cu legendara actriţă. Într-o dimineaţă, el a fost chemat să pozeze noua vedetă, la scurt timp după sosirea ei la Hollywood, în 1953. Pentru Bob era o treabă de rutină, plictisitoare chiar, dar când a văzut-o prima oară, a fost subjugat. "Mi-a luat mâna, ca o prinţesă, şi m-a ameţit cu acel zâmbet pe care Dumnezeu i l-a dăruit pentru a topi inimile bărbaţilor", povestea el.
Au devenit prieteni foarte buni, iar Willoughby o fotografia deseori în cele mai candide situaţii. Aşa s-a născut şi celebra, fermecătoarea fotografie făcută într-un magazin din Beverly Hills, când ea a mers la cumpărături însoţită de Ip, căprioara pe care ea o creştea acasă. Ip a devenit animalul ei de companie după ce a întâlnit-o în 1959, pe platourile de filmare ale peliculei "Green Mansions", regizată de soţul ei de atunci, Mel Ferrer. "Beverly Hills era obişnuit să vadă tot felul de chestii, dar Audrey care umbla prin oraş însoţită de frumoasa ei creatură îi făcea pe toţi să se oprească din drum", îşi amintea Willoughby.
Fotograful a surprins-o şi la filmări, în timp ce lucra cu colegii de distribuţie. Aceste imagini dezvăluie laturi ale parsonalităţii ei rareori văzute în alte imagini, scrie Daily Mail. Într-una dintre acestea, Audrey stă picior peste picior şi priveşte în jos, uşor abătută, în timp ce Anthony Perkins îi spune ceva amuzat.
O altă fotografie o arată în timp ce vorbeşte cu regizorul George Kukor, la filmările pentru "My Fair Lady". Nimeni nu observă căţelul ei, Assam, un Yorkshire terrier, care stă în coşul bicicletei cu care ea obişnuia să se plimbe de colo-colo prin studio.
Bob Willoughby (1927-2009, cel care ne-a dat şansa de a o vedea pe Audrey şi altfel decât în secvenţele din filme, a fost considerat de publicaţia Popular Photography inventatorul filmului fotojurnalistic. Prima fotografie a făcut-o pe când avea 12 ani. În 1954, expoziţiile sale cu imagini ale artiştilor de jazz şi dansatorilor i-au adus un contract cu Globe Photos, apoi unul cu revista "Harper's Bazaar".
După ce a pozat-o pe Judy Garland la filmările pentru pelicula "A Star is Born", a devenit primul fotograf freelancer, tocmit de studiourile de cinema pentru a realiza pe platouri pozele de promovare ale noilor producţii. Autor al multor cărţi de fotografie, Willoughby şi-a petrecut ultimul an din viaţă la Vence, în Franţa.
Bob a mai pozat staruri de la Hollywood, printre care s-au numărat legende precum Marilyn Monroe, Natalie Wood, James Dean şi Judy Garland. Dar, mai presus de oricine, Audrey Hepburn era favorita lui. "Când cariera ei a explodat, după ce a luat Oscarul pentru rolul din <<Vacanţă la Roma>>, Willoughby i-a devenit prieten de încredere, imortalizând-o în timp ce lucra, dar şi în viaţa pe care o ducea acasă", scrie în prefaţa cărţii "Bob Willoughby. Audrey Hepburn. Photographs 1953-1966". "Willoughby a studiat-o atent, pozând-o pe platouri, în timp ce se pregătea pentru o scenă, interacţionând cu actorii, apoi întorcându-se la viaţa ei personală, împlinind astfel una dintre cele mai mari iubiri platonice din istoria fotografiei şi un record de neegalat al uneia dintre cele mai mari frumuseţi ale secoulului XX", se arată în prezentarea volumului.
Pozele istorice, perfecţioniste, tandre, pe care Bob le-a făcut scot la iveală numeroasele faţete ale frumuseţii şi eleganţei actriţei, scoţând în evidenţă evoluţia pe care Audrey Hepburn a reuşit-o de la debutul în cinematografie până la rolul din "My Fair Lady", din 1963.
Foto: Bob Willoughby / TASCHEN