Proiectele Legilor Educației – Ce schimbări majore apar la Evaluarea Națională, Bacalaureat și Învățământul Universitar
În redactarea Proiectului Legilor Educației, autoritățile afirmă că s-a ținut cont de deciziile Curții Constituționale și rapoartele experţilor OECD (Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică).
Mai mult, dintre cele 422 de măsuri din Proiectul România Educată, 75% sunt deja implementate, în curs de implementare sau se creează cadrul legislative.
Legile Educației – Iată ce schimbări majore apar
După șase luni de așteptări și aproape zece mii de amendamente, Proiectul Legilor Educației 2023 va sta în dezbatere publică 10 zile, pe site-ul edu.ro.
Iată ce schimbări majore apar la Evaluarea Națională, Bacalaureat și Învățământul Universitar.
Portofoliul educațional al elevului, o noutate
Noile Legi ale Educației introduc noțiunea de portofoliu educațional al elevului. Astfel, începând de la grădiniță, fiecare elev va avea un portofoliu, practice, un fel de CV, cu note/calificative/rezultate la diferite activități. Ulterior, diriginții și consilierii doar se vor uita pe acest portofoliu și vor ști către ce liceu să îndrume elevul.
Școlarii de clasele V -IX vor va, periodic, teste online.
Din anul 2028, copiii vor fi admiși în clasa a V-a, la colegiile naționale, în baza portofoliului educational, care va fi obligatoriu.
Evaluare Naţională: Examen de admitere la liceele foarte căutate
În ceea ce privește Evaluarea Națională, rămâne în formula de până acum: probe scrise la matematică, limba şi literatura română şi limba maternă, pentru cei care urmează gimnaziul în această formă. Se va organiza concurs de admitere la profilurile liceelor unde există concurenţă dovedită în ultimii ani. Dacă liceele doresc să scoată aceste locuri în concurs pentru acele profiluri pe care le doresc scoase la concurs, liceele pot alege două probe evidenţiate pe profil. Pentru 60% din locurile de pe profilurile vizate se poate da concurs, iar 40 % vor rămâne în repartizare.
Din cele 40% de locuri rămase în repartizare, pe 10% vor avea prioritate elevii cu cerinţe educaţionale speciale sau elevii de etnie romă.
Subiectele sunt standardizate, unice elaborate de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare, în conformitate cu programele la nivel gimnazial.
Examenul de Bacalaureat, pliat pe profilele liceelor
Examenul de bacalaureat se va plia pe profilele liceelor, așa că vor exista: bacalaureat tehnologic și două probe de competenţe lingvistice, ce vor fi date în timpul anului școlar: Limbă străină 1 și Limbă străină 2.
De asemenea, va exista o probă, complementară, de competenţe de bază care pentru profilul uman va fi la matematică sau ştiinţe ale naturii, iar pentru profilul real, la alegere: istorie, logică, filosofie sau psihologie.
Învăţământ universitar – Studenții se vor putea reînmatricula mai ușor
Combaterea abandonului universitar devine o prioritate și se înființează Programul național de reducere a abandonului universitar. Astfel, studenții vor beneficia de: practici de reînmatriculare mai simple și mai ușoare, sprijin pentru transportul public și reprezentare în comisiile consultative.
De asemenea, Universitățile vor constitui legal mecanisme de aplicare a Codului studentului ce vor avea în vedere, printre altele, și mecanisme clare de verificare a diplomelor.
În plus, va exista o platformă unică de raportare pentru învățământul superior.
Școlile, finanțate diferențiat
Un procent de15% din PIB va merge către învățământ, iar costul standard/elev va fi suplimentat cu 25% pentru elevii din consorții școlare/de învățământ dual, costul standard pentru unități din mediile defavorizate, cu 75% pentru preșcolari, cu 100% pentru școala din spital
Plata burselor elevilor se va realiza direct de la bugetul Ministerului Educației.
De asemenea, va fi înființat un program național de susținere a învățării limbii și literaturii române, dedicate refugiaților, copiilor care învață în altă limbă maternă și copiilor din diaspora.
Programul Școala din spital, dedicate copiilor cu internări de lungă durată, va fi și el reformat, iar programul A doua șansă va fi extins și la nivel liceal.
În privința elevilor cu CES (cerințe educaționale speciale), reforma prevede măsuri ce urmăresc desegregarea.
Abandonul şcolar – Măsuri menite să-l combată
Pentru a combate abandonul școlar, Legile Educației propun înființarea Programului național integrat pentru combaterea abandonului școlar, ce va fi corelat cu extinderea programului Masă sănătoasă. De asemenea, se are în vedere și debirocratizarea burselor sociale.
De Programul Masă Caldă beneficiază, în prezent, 450 de unități de învățământ, și se dorește extinderea lui, anul viitor, pentru a include minimum un milion de copii. Acest lucru va facilita și extinderea Programului Școala după Școală.
Sistemul de transport va asigura elevilor, prin sume alocate, diferențiat, de la bugetul de stat de către Ministerul Educației, Ministerul Transporturilor și de la bugetul local, transport gratuit (rutier, naval, feroviar).
Tot potrivit noilor Legi ale Educației, vor exista catalogul electronic și biblioteca virtuală – platforme naționale în cloud, iar Portofoliul educational va fi în format digital. O altă prevedere este ca, din 2027-2028, să se sigure administrarea Evaluării Naționale în format digital.