O lume online mai sigură cu Salvați Copiii și Andrei Leonte
Din dorinţa de a informa publicul larg cu privire la utilizarea responsabilă a Internetului, Salvaţi Copiii România lansează campania de comunicare “Siguranţa pe Internet” - suport de consiliere şi informare ce se adresează atât copiilor, cât şi părinţilor şi profesorilor din România.
Aproximativ 90% dintre copiii care afirmă că au fost jigniți pe Internet spun că acest lucru s-a întâmplat prin interacțiunile pe messenger sau pe rețelele sociale. Pentru a face din mediul online un loc mai sigur pentru tineri, Andrei Leonte se alătură şi anul acesta campaniei, în calitate de Ambasador.
Beneficiarii campaniei pot găsi consiliere și informare privind utilizarea responsabilă a Internetului la adresa www.helpline.sigur.info. De asemenea, prin acest serviciu pot fi preluate sesizările privind încălcările online ale legii care, în funcţie de gravitatea lor, pot fi retransmise serviciului de Hotline.
Salvați Copiii a efectuat în perioada iulie-septembrie 2012 o cercetare cu privire la utilizarea Internetului de către copii[1]. Rezultatele arată că aproximativ 90% dintre aceştia afirmă că folosesc cel puţin o reţea socială, majoritatea lor (87%) fiind utilizatori Facebook.
În plus, 45% dintre copii afirmă că au avut contact cu necunoscuți pe Internet, iar dintre aceștia, jumătate au mers la întâlniri cu persoane necunoscute. Comparativ cu anul 2011, procentul a crescut cu 15%, o creștere îngrijorătoare ce trebuie să reprezinte un semnal de alarmă pentru utilizatorii de Internet de toate vârstele.
Mai mult decât atât, 43% dintre copii afirmă că au văzut imagini cu caracter sexual în ultimul an, o creștere de la doar 19% în 2011, iar 45,4% dintre respondenți au primit cel puțin un mesaj cu conținut sexual pe Internet.
În întâmpinarea lor, componenta Internet Helpline a proiectului Sigur.info a devenit funcţională începând cu luna mai a anului 2009. Scopul acestui serviciu este de a pune la dispoziţia publicului, copiilor, tinerilor şi adulţilor interesaţi diverse instrumente de contactare, cu păstrarea confidenţialităţii oricărui tip de mesaj, şi de a oferi consiliere când aceştia se confruntă cu riscuri legate de utilizarea Internetului şi a telefonului mobil sau cu probleme tehnice.
Linia de consiliere Internet Helpline este disponibilă tuturor persoanelor care consideră că siguranța lor pe Internet este amenințată sau doresc mai multe informații despre acest subiect. Situațiile în care o persoană poate apela linia de consiliere sunt:
· Informații generale despre siguranța online
· Cyberbullying/Hărțuire online
· Furtul datelor personale
· Dependența de computer sau Internet
· Expunere la conținut neadecvat
· Contact cu persoane necunoscute
· Probleme pe rețelele de socializare
În România, în perioada ianuarie 2012 – aprilie 2013 componenta Helpline Sigur.Info a înregistrat un număr de 1054 de cazuri. Printre cel mai des întâlnite situații s-au numărat cele de hărțuire online (110) și probleme legate de securitate și confidențialitate online (202). Au existat, de asemenea, un număr mare de apelanți care au solicitat informații și sfaturi cu privire la modalitățile de a fi în siguranță în mediul online (646). Pe lângă informare generală, instruire legată de competențe, informare cu privire la drepturi și modalități legale de a acționa și consiliere psihologică, apelanților le-au fost oferite tot suportul și resursele necesare pentru a-și soluționa problemele.
[1] Eșantionul a fost format din 600 de copii cu vârsta cuprinsă între 7 și 18 ani, plus unul dintre părinții lor, tehnica folosită fiind cea a chestionarului autoaplicat.