10
Cristiana Oprea, pilot de raliu: „Trebuie să depun de două ori mai mult efort ca ceilalți să-mi aprecieze evoluția ca pilot”
Actualitate · Interviu / 22.01.2021

Cristiana Oprea este pilot de raliu. Nu am greșit numele. Chiar este Cristiana, nu Cristian. Într-o țară în care femeile din trafic sunt trimise zilnic „la cratiță” pare greu de crezut că există o femeie care și-a transformat pasiunea pentru mașini și viteză într-o meserie.

De fapt, sunt mai multe femei care au făcut asta, iar una dintre misiunile pe care Cristiana și le-a asumat este aceea de a le „scoate la lumină” prin intermediul platformei Femei în Motorsport pe care a fondat-o în 2019.

Știu că ai dat arhitectura pe raliuri, așa am citit în presă. Cum de s-a întâmplat asta?


Cristiana Oprea: Așa este, eu reprezint un caz atipic pentru că mi-am început cariera sportivă foarte târziu, la 23 de ani. De profesie sunt urbanist și arhitect, în urma absolvirii cu brio a celor două facultăți lungi (4 și 6 ani, făcute în paralel), despre care unii spun că sunt și grele. Însă prin ultimul an de urbanism m-am îndrăgostit de motorsport atunci când am fost invitată să stau în dreapta unui pilot, la o competiție de viteză în coastă. Atunci mi-am spus că trebuie să încerc și eu să pilotez cândva, și drumul m-a adus unde nici nu visam vreodată.

Și cum era viața ta înainte de a fi pilot de raliu?


Cristiana Oprea: Mi-o aduc aminte mult mai boemă: eram tot timpul la curent cu noile tendințe din design și fashion, călătoream poate că mai puțin ca acum, însă cu siguranță îmi imaginam că voi avea un viitor chic într-un birou de proiectare. Sigur, și acum sunt pasionată de tot ce ține de lifestyle, însă fac cumpărături mai rar și mai cumpătat (mai des cumpăr piese de mașini :)) ). Din facultate, am rămas încă cu foarte multe skills-uri pe care le folosesc constant și care m-au ajutat să ajung unde sunt azi: graphic design, comunicare vizuală, planificare strategică, public speaking.



Cum decurge ziua unei femei care este pilot de raliu?


Cristiana Oprea: Farmecul este că nicio zi nu e la fel. Călătoresc extrem de mult, aproape săptămânal, iar asta înseamnă că uneori sunt în mașină câte 5-6 ore, alteori stau în garaj până noaptea târziu, alteori sunt la vreun shooting sau lucrez remote. Întotdeauna îmi încep însă ziua cu o cafea neagră, cu Headspace și radio. Când sunt acasă (în București), merg la antrenamente la sală sau joc tenis și îmi petrec mult timp pe terasă, cu labradorii mei. 

Nu ești doar pilot. Faci totul, de la PR și până la contabilitate. Câtă muncă se află, de fapt, în spatele unei singure competiții?


Cristiana Oprea: Aș putea spune că munca nu se termină niciodată și că pentru 4-5 raliuri, adică 15-20 de zile pe an, muncesc 12 luni. În primul rând, motorsportul presupune bugete foarte mari, care pleacă de la câteva mii de euro și ajung la sute de mii de euro pe an/sezon. La început, m-a susținut mama mea, căreia îi sunt infinit recunoscătoare deoarece fără ea nu aș fi reușit să îmi transform pasiunea pentru mașini într-o carieră. Însă acest lucru nu a fost posibil mai mult de un an, așadar în ultimele sezoane am participat exclusiv cu bugetul pe care mi l-am construit din parteneriate, campanii și proiecte pe blog și social media, dar și din munca mea ca PR în motorsport. Construirea bugetului este cea mai grea parte. 
Ca să ajung aici mi-a luat cam 5 ani de postat constant pe social media, de scris articole pe blog în română și engleză, de construit și actualizat periodic prezentarea pe care o trimit tuturor brandurilor cărora le propun să construiască un proiect în motorsport împreună cu mine. Am mers la evenimente de PR, de marketing sau social media ca să cunosc oamenii de la branduri și din agenții - așa am ajuns să le aflu adresele de mail și să îmi trimit pitchurile. Fără impresar (pentru că nu prea există în motorsportul românesc), cu foarte puține și rare recomandări - este pur și simplu o chestiune de perseverență și simt că de abia acum încep să fiu pe picioarele mele. Niciodată nu am refuzat interviuri sau apariții în media și niciodată nu am plătit pentru ele - dar am muncit să îmi fac povestea cât mai interesantă și mai inspirațională pentru publicul larg.

Înainte și după curse am învățat să îmi scriu singură comunicatele de presă și să țin legătura cu colegii din media, care “m-au crescut” frumos. Blogul tot eu mi l-am construit și îl administrez și acum, alături de platforma Femei în Motorsport și alte câteva site-uri de profil. Chiar și comenzile de pe shopul meu online le procesez și le pregătesc de livrare tot eu.

Acum lucrez la noul meu site împreună cu un web developer, mi-am făcut un rebranding și îmi pregătesc grafica pentru noua mașină de raliu, echipamentul din 2021 și alte detalii ce țin de identitatea mea ca sportiv. 

Este un sport scump/o pasiune scumpă?


Cristiana Oprea: Este un sport foarte scump, dar cu beneficii pe măsură pentru cei care mă susțin și cu satisfacții enorme pentru mine. Motorsportul nu ar exista fără pasiunea imensă a tuturor celor implicați și fără nenumărate sacrificii pe toate planurile - însă pentru mine este cel mai frumos sport din lume.
De menționat că din raliuri sau competiții automobilistice, în general, nu se câștigă premii în bani - deci toată activitatea sportivă este susținută de bugetele piloților sau echipelor, cu ajutorul sponsorilor sau partenerilor.

Ce ar trebui să facă o femeie care vrea să devină pilot? Care sunt pașii? De ce anume este nevoie? Se depune un dosar cu șină undeva?


Cristiana Oprea: Eu întotdeauna am spus că oricine vrea să devină pilot trebuie în primul rând să vină spectator măcar la o cursă, ca să vadă cu ce se mănâncă sportul acesta și să descopere atmosfera de la fața locului, să interacționeze cu piloții și să îi “descoasă” de informații.
În mare, pașii de bază sunt simpli: urmezi o școală de pilotaj, în baza căreia obții o adeverință cu care îți iei licența de pilot de la federație. Apoi închiriezi sau cumperi o mașină de competiție, faci rost de echipamentul obligatoriu (cască, combinezon, mănuși etc) și te înscrii la evenimentul la care vrei să concurezi. Pare o joacă, însă e mult mai complicat de atât - pe blog am seria de articole Rally 101, unde am răspuns cât mai detaliat la toate întrebările care ar putea să apară, de la cum devii pilot (cel mai citit articol al meu), la cât costă echipamentul sau cum înmatriculezi o mașină de raliu.


Cu ce dificultăți te-ai confruntat ca femeie pilot?


Cristiana Oprea: La început mi s-a părut că am fost de fiecare dată răsfățată sau protejată pentru că eram femeie - pe măsură ce am devenit competitivă și am demonstrat că am de gând să rămân și să fac treabă în sportul acesta, au apărut și haterii. M-am lovit de frustrări și invidii, de oameni care nu înțeleg că motorsportul ca business presupune și storytelling și multă implicare în comunitatea pe care trebuie să o construim în jurul sportului nostru de nișă. Evident, sexismul și misoginii sunt de nelipsit, din păcate o regulă a societății noastre.

Acum că m-am mai “călit”, simt doar că trebuie să depun de două ori mai mult efort ca ceilalți să-mi aprecieze evoluția ca pilot, deși alți piloți bărbați cu rezultate poate mai slabe ca ale mele sunt văzuți mai bine în comunitatea noastră de sportivi. Însă în final nu mă mai interesează comunitatea locală - faptul că sunt ambasadorul unui brand de motorsport din UK și participările mele la raliurile europene mi-au deschis ochii și mi-au arătat că pe plan internațional comunitatea sportivă este mult mai matură. Acolo conceptul de femei în motorsport este unul mult mai familiar și firesc, oamenii nu mai privesc femeile ca pe niște excepții și pur și simplu se bucură de o competiție sănătoasă, unde bărbații și femeile concurează de la egal la egal. Îmi doresc să ajungem și în România la nivelul acesta de normalitate, la care sper să contribui și eu prin platforma Femei în Motorsport și prin reziliența cu care revin an de an la start, la volanul unei mașini de raliu.

Accidente ai avut?


Cristiana Oprea: Sigur. În raliuri, ieșirile în decor fac parte din procesul de învățare și este normal ca atunci când te joci cu limitele tale și ale mașinii să le mai și depășești uneori. Am avut ușoare incidente și în trafic, dar cel mai des mi-am găsit mașina lovită în parcare. 

Ce ne poți spune despre Femei în Motorsport? Câte femei în motorsport are România?


Cristiana Oprea: Am fondat platforma Femei în Motorsport în 2019, din dorința de a arăta că sunt mult mai multe femei în motorsportul românesc decât cred oamenii în general, dar și de a ajuta tinerele sportive care își doresc să se promoveze și să își găsească sponsori. Este un proiect unic în România, care a atras până în prezent (ianuarie 2021) peste 60 de femei care ocupă diverse roluri în automobilismul și motociclismul autohton. În realitate, sunt peste 2-300 de femei, însă există o oarecare reticență a multora pentru promovarea online. Eu sper să treacă peste această preconcepție și să contribuie la construirea acestei baze de date relevante pentru sportul românesc - desigur, tot ce trebuie să facă este să completeze un scurt formular de înscriere de pe site, de restul mă ocup eu, ca administrator al platformei.

Cum conduci în București? Cum ești în trafic?


Cristiana Oprea: Conduc foarte calm și atent, pentru că raliurile m-au ajutat să conștientizez că îmi las viața în mâinile celorlalți șoferi, care de multe ori sunt slab pregătiți. Să controlezi cu adevărat o mașină presupune să parcurgi cursuri conducere defensivă și pilotaj, unde înțelegi în profunzime dinamica mașinii și începi să îți dai seama ce reflexe greșite ai din școala de șoferi. 
Nevoia de thrill mi-o satisfac la curse și nu mai am absolut nimic de demonstrat pe stradă, unde conduc legal și cât se poate de defensiv. Cred cu tărie că motorsportul este singurul sport care se poate adresa unei mari probleme din România - nevoia de educație rutieră. Așadar dacă noi, piloții, nu suntem un model, ce ne mai rămâne?

Știi cum se spune prin popor: că femeile conduc prost sau, mai mult, că blondele conduc prost. De unde crezi că a pornit această idee?


Cristiana Oprea: Întrebarea asta mă readuce cu gândul la cum mă tratează unii oameni din motorsport: unul dintre efectele sexismului în societate este lipsa de oportunități egale pentru pregătire. Problema pleacă și de la școala de șoferi, pentru că unii instructori sunt superficiali când au o fată cursant, dar și din faptul că femeilor li se spune de acasă că șofatul nu este pentru ele, nu li se explică lucruri de bază (cum ar fi verificatul presiunii în roți înainte de un drum lung) și sunt descurajate să se pregătească mai bine în ceea ce este până la urmă un life skill - șofatul. Cred că este un cerc vicios, femeile sunt dezinteresate pentru că există prea puține exemple pozitive, societatea perpetuează aceste clișee toxice și așa se ajunge la un nivel scăzut de pregătire. 
Vestea bună este că acum avem totul la îndemână ca să schimbăm această stare de fapt!

Vezi galeria foto
Urmăreşte-ne pe Facebook pentru ultimele noutăţi Eva.ro