Cinci secrete ale cadoului perfect de Crăciun, dezvăluite de un profesor de la Cambridge
Cu câteva zile înainte de sărbătoarea Crăciunului, sigur vei simți presiunea alegerii cadoului perfect. Un ajutor nesperat vine din partea unui profesor de la Cambridge, care ne dezvăluie secretele alegerii cadoului perfect.
Într-un articol publicat pentru prima dată pe theconversation.com, Viren Swami, profesor de psihologie socială la Universitatea Anglia Ruskin, o universitate publică din East Anglia, Regatul Unit, cu originile în Școala de Artă din Cambridge, își prezintă cele cinci sfaturi de top.
Ce faci când primești un cadou pe care nu-l dorești cu adevărat? Te încrunți puțin sau te prefaci entuziasmat? Și există un secret pentru a cumpăra cadoul potrivit?
Nu se poate nega faptul că materialismul a devenit o parte importantă a Crăciunului – și, în timp ce mulți oameni asociază sărbătoarea cu sentimente pozitive, cum ar fi bucuria, bunătatea și generozitatea – ei văd tot mai mult consumul de cadouri ca pe o componentă integrantă a „spiritului Crăciunului”.
Alegerea cadoului potrivit de Crăciun poate fi un câmp minat și poate provoca chiar teamă și anxietate pentru unii. Din fericire, psihologia socială are câteva sfaturi.
1. Ce fel de cadou?
Există două strategii pentru a găsi cadoul potrivit. Prima este să fii „centrat pe destinatar” – și să încerci să găsești un cadou care să reflecte calitățile sau interesele persoanei care primește cadoul. A doua este să fii „centrat pe dăruitor” – și să te concentrezi să oferi ceva care să reflecte propria ta personalitate sau să dezvăluie ceva despre tine ca individ. Dar care variantă este mai bună?
Într-o serie de studii, cercetătorii au descoperit că majoritatea oamenilor cred că sunt preferate cadourile centrate pe destinatar. Dar oamenii care au participat efectiv la studii au raportat mai multă apropiere atunci când au primit un cadou centrat pe cel care dăruiește.
Se pare că are un sens mai mare în a oferi cadouri care reflectă propria personalitate sau plăcere, mai degrabă decât să încerci să demonstrezi cât de mult cunoști o persoană cumpărând ceva ce crezi că îi va plăcea. Într-adevăr, darurile care sunt simbolice pentru dăruitor – în special cadourile care ilustrează adevăratul sacrificiu în termeni de timp și efort – par a fi foarte apreciate.
Problema cadourilor centrate pe destinatar este că de cele mai multe ori ne gândim la ce ar dori acesta. O strategie mai simplă ar fi să întrebi în mod explicit ce ar dori cealaltă persoană.
Cercetările arată că, în timp ce dăruitorii de cadouri presupun că oamenilor le vor plăcea în mod egal cadourile solicitate și nesolicitate, destinatarii manifestă, de fapt, o preferință clară pentru cadourile pe care le-au cerut direct.
2. Bani, dragă?
Unora le place să reducă riscul dându-le oamenilor bani. Beneficiarii, în general, prețuiesc banii în aceeași măsură ca și cadourile pe care nu le-au cerut în mod special. Dar să oferi bani drept cadou de Crăciun nu este neapărat o idee bună. Crăciunul nu este cu adevărat perceput ca fiind despre bani și, în consecință, poate eșua în a transmite intimitate sau poate trimite, în schimb, un mesaj nepotrivit despre statutul inegal dintre donator și beneficiar.
Dar cum rămâne cu aspectul costurilor unui cadou? O serie de studii au constatat că oamenii tind să creadă că darurile scumpe sunt apreciate mai mult decât cele ieftine, în timp ce, în realitate, destinatarii nu au raportat nicio asociere între prețul unui cadou și sentimentele lor de apreciere.
Cu alte cuvinte, gândul – sau sacrificiul care a fost adus în obținerea acelui dar – contează.
3. Cum să reacționezi la un „cadou neinspirat”
O modalitate subtilă de a te asigura că obții ceea ce îți dorești este să ceri un singur lucru. Când prezentăm cuiva o listă de lucruri pe care le-am dori, un dăruitor de cadouri cade în credința falsă că am fi la fel de fericiți de ceva care nu este pe listă. Dar dacă cerem un singur lucru, cel care dăruiește este mai probabil să realizeze că ne-ar plăcea acel lucru, mai degrabă decât orice altă idee cu care ar putea veni.
Modul în care răspundem la cadourile neinspirate poate fi foarte diferit – chiar și în funcție de gen. Într-un studiu, femeilor și bărbaților li s-a cerut să aleagă un cadou pentru partenerul/partenera lor dintr-o serie de opțiuni, pe care le-au clasat deja în ordinea dorinței.
Jumătate dintre participanți a obținut ceea ce și-a dorit cel mai mult, iar cealaltă jumătate a obținut ceea ce și-a dorit mai puțin. Când bărbații nu au obținut ceea ce își doreau, ei au perceput mai puțină compatibilitate cu partenerii lor și au crezut că viitorul lor împreună nu va dura foarte mult. Dar femeile care nu au obținut ceea ce și-au dorit au perceput o asemănare mai mare și au crezut că relațiile lor vor dura mult mai mult decât cele care au primit un cadou bun.
Autorii studiului au sugerat că femeile ar putea fi mai motivate decât bărbații să folosească mecanisme de apărare psihologică pentru a se proteja împotriva efectelor primirii unui cadou neinspirat - prin vizualizarea relațiilor lor în mod pozitiv. Într-adevăr, femeile tind să fie principalii orchestratori ai sărbătorilor de Crăciun și plătesc în medie mai mult pentru cadourile de Crăciun decât bărbații. Așa că ar putea avea un rol mai important în menținerea unor relații bune în perioada sărbătorilor.
Dacă primiți un cadou neinspirat, o modalitate de a dezamorsa situația este pur și simplu să spuneți „mulțumesc”. Un cercetător a descoperit că o serie de indicii arată faptul că un cadou nu a fost apreciat – de la încruntări și zâmbete false, la dispariția, pentru totdeauna, a darului cu pricina.
Dar lipsa unui „mulțumesc” a fost singurul indicator despre care participanții au spus că a prezis în mod fiabil cât de dăunător ar fi incidentul pentru viitorul relației. De asemenea, participanții au fost întrebați cum ar fi putut beneficiarul să îmbunătățească lucrurile, iar aceștia au sugerat că ar trebui să spună din nou „mulțumesc”, chiar dacă acesta nu va fi unul autentic.
4. Cât să cheltuiești?
Există motive întemeiate pentru care oferirea de cadouri a devenit o parte atât de importantă a sezonului sărbătorilor. Crăciunul este perceput cultural ca un moment în care dăruiești și cheltuiești mai mult din venituri pentru a-i bucura pe alții, ceea ce este asociat cu niveluri mai mari de fericire decât a cheltui bani pentru tine însuți.
Într-adevăr, un studiu a constatat că participanții cărora li s-a desemnat aleator să cheltuiască bani pentru alții au experimentat mai multe sentimente de fericire decât cei desemnați să cheltuiască bani pentru ei înșiși.
5. Nu totul este despre cadouri!
Fiți atenți: doar oferirea de cadouri nu face neapărat un Crăciun mai fericit. Un studiu a constatat că participanții au raportat niveluri mai mari de fericire atunci când Crăciunul era concentrat pe tradiții și ritualuri orientate spre familie sau religioase, și o bunăstare mai scăzută atunci când Crăciunul era concentrat pe cheltuirea banilor și primirea de cadouri.
Așadar, în timp ce dăruirea de cadouri poate fi acum o parte integrantă a ceea ce mulți oameni consideră a fi „spiritul Crăciunului”, aspectele materialiste ale Crăciunului pot submina, de asemenea, fericirea sezonieră.
Concentrarea pe bani, posesiuni, imagine și statut ne distrage atenția de la experiențele care ne sporesc bunăstarea. În schimb, concentrarea asupra aspectelor sociale ale Crăciunului – tradițiile individuale ale familiei, altruismul, bunătatea și relațiile cu ceilalți – poate însemna că aveți un Crăciun mai fericit.